CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg som rör motor och drivning.
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av soso »

Lars I skrev:
07 aug 2017, 22:17
Det krävs bra undertryck för att lyfta locket i luftmängdmätaren på tomgång. Kan nog räcka för att få problem.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Men det mystiska var ju att den tände till (och gick med tvångsmatad pump) bara när det inte var undertryck där! Dvs. när den stora slangen var helt borta. Är inte helt på det klara över varför den betedde sig så. :roll:

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av soso »

Hmm, har inte kört mer än sporadiska provturer sedan jag fick igång den, men idag vägrade den att starta efter att ha stått ett par dagar. :roll: Börjar bli lite oroväckande detta.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av Göran W »

Hmmm..... Kan det handla om lågt bränsletryck? Kanske en läckande BTR? Eller en läcka på sugledningen?
Skulle kanske slumpmässigt kunna stämma med ingen eller låg signal från LMM.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av soso »

Göran W skrev:
13 aug 2017, 21:55
Hmmm..... Kan det handla om lågt bränsletryck? Kanske en läckande BTR? Eller en läcka på sugledningen?
Skulle kanske slumpmässigt kunna stämma med ingen eller låg signal från LMM.
Kan ju mycket väl vara bränslerelaterat, förutom att jag hade bränsle åtminstone ända fram till plåtröret ovanpå insprutarna även när motorn inte hoppade igång tidigare. Men vad som händer i bränsletrycksregulatorn är ju (ännu) höljt i dunkel. Den började ju bete sig såhär efter jag hade bytt bränsleslangarna, dock med några veckors stillestånd innan då något annat förstås kan "ha hänt". Flera faktorer som vanligt...

Luftmassemätaren hade jag faktiskt lös och rengjorde med CRC:s ändamålsenliga rengöringsspray vid tidigare försök. Vad det nu säger. Gav inget då och kontakten på själva Boschgrunkan såg fin ut.

Det som talar mot fallen ovan är att symtomen var i princip samma i vintras när det visade sig vara en skarvkoppling till styrdatorn framme vid kylaren som hade dålig kontakt.

Men att den startade lättare senast med den stora damasken borta vid spjället tyder å andra sidan på ett vacuumproblem då tänker jag i min enfald. Ska kolla om det är samma symtom nu nästa gång jag är vid bilen.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av soso »

Ytterligare en intressant sak på den här bilen är ju att avgasreningsgrunkorna är kastrerade med lite stympade vacuumanslutningar som följd.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av soso »

Hoppas att jag fann felet denna gång! Och det verkar som jag hade lite på känn (i ett av scenariona ovan) vara ett elfel. :)

Fann mig under eftermiddagen ståendes och förstrött peta lite på känn, på några kontakter i närheten av spridarna. Provstartade utan större förhoppning på annat än startmotorns envetna malande.

Men se på tusan så hoppade den igång direkt! Blev så till mig att jag försökte i något slags desperat lyckorus rekonstruera vad jag nu ovetandes hade lagat. För det kunde väl för tusan inte vara något helt slumpartat?

Började alltså peta där jag hade petat innan och jo, när jag nuddade det vita kontaktstycket som syns just ovanför den stora tomgångsskruven i bild så hackade motorn till! Ryckte ånyo i den alldeles lätt och fick kontakten i handen varpå motorn tvärdog som förr. Den satt inte fast! :shock: Metallspännet hade inte klickat fast som det skulle.

Troligen hade det alltså suttit sådär och bara funkat så länge den låg rätt. Ruskade motorn om den så tappade den kontakten igen och vice versa. Möjligtvis gjorde jag den lite mer glapp när jag var där i närheten och bänglade med spridarslangarna. :roll:

Bild

I detta felsökande hade jag också noterat att minuspolskon på batteriet såg rätt rutten ut varpå jag demonterade den och kunde då även se att jordkabeln var rätt så ärgad. Blir ny sådan. Även den tunna kabeln som går till den lilla jordskruven ovanför ska jag byta rent förebyggande.

Bild

Bild

Olle_D
20 bar
20 bar
Inlägg: 351
Blev medlem: 12 maj 2016, 14:28
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Uppsala

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstart

Inlägg av Olle_D »

Ah, dessa kontakter...! Jag upptäckte precis själv ett kotaktrelaterat problem på min bil. Glapp i kontaktstycket till spridaren på 3:e cylindern orsakade att bilen inland gick kasst och ibland normalt....
Citroen CX 20 Pallas - 85 (krockad och såld :-(), Citroen CX 25 GTI -87, Saab 9-5 Aero sportsedan -02

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av soso »

Ja, det gäller att vara funtad med tålamod av den högre graden. Kanske också ett visst mått av minne och slutledning. Även om det ibland visar sig vara måfåmetoden som vinner. :roll:

Men visst är det tur att CX inte är någon vanlig bil? Annars hade vi ju knappast bemödat oss att hålla dem rullande! :K

Olle_D
20 bar
20 bar
Inlägg: 351
Blev medlem: 12 maj 2016, 14:28
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Uppsala

Re: CX 2400 TRI -84 som dör och är svårstartad.

Inlägg av Olle_D »

Exakt - "Varför nöja sig med en vanlig bil?" står det i bakrutan på min CX. Om jag vill köra "vanlig" bil får jag ta Subarun... :-)
Citroen CX 20 Pallas - 85 (krockad och såld :-(), Citroen CX 25 GTI -87, Saab 9-5 Aero sportsedan -02

Skriv svar

Återgå till "CX - Motor och drivning"