Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 14 jan 2017, 17:06
- Medlem i SCK?: Nej
Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
Dags att byta till vinterdäck här. Har för mig att jag sett nånstans att bilen ska ställas på högsta fjädringshöjd innan den lyfts för att byta däcken - stämmer det? Brukar däcskillarna ha koll på sånt eller ska man informera de när man lämnar in bilen?
C5 2.2 Exclusive -14
-
- 40 bar
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 14 mar 2003, 23:22
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
Det är inga problem att hissa en hydraulcittra med pelarlift, överraskningen får de när de sänker ner igen! Utan last på hjulen så kan fjädringen släppa trycket och då ligger den fint kvar på lyften när det sänks ner igen! Tror ingen däckbytare gör om det misstaget två gånger men det skadar inte att påpeka, inte enbart rutinerad personal i däckskiftningstider. Våra nyare bilar med elektrisk pump höjer sig bara dörren öppnas, var värre på de äldre där man kunde behöva varva motorn för att få upp trycket...Ahkka skrev:Dags att byta till vinterdäck här. Har för mig att jag sett nånstans att bilen ska ställas på högsta fjädringshöjd innan den lyfts för att byta däcken - stämmer det? Brukar däcskillarna ha koll på sånt eller ska man informera de när man lämnar in bilen?
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Mathias
-
- 40 bar
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 12 nov 2002, 08:36
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
Hej!
Jag brukar skifta själv. Då vet man säkert var hjulen placeras vid varje tillfälle.
Jag brukar hissa upp till högsta läget. Sedan räcker det att lyfta vid främre domkraftsfästet.
Det innebär att båda hjulen på lyftsidan lättar. Motstående sidas hjul håller emot stelt pga. höjdläget.
Två lyft med två skift vardera = klart!
Bengt L...
Jag brukar skifta själv. Då vet man säkert var hjulen placeras vid varje tillfälle.
Jag brukar hissa upp till högsta läget. Sedan räcker det att lyfta vid främre domkraftsfästet.
Det innebär att båda hjulen på lyftsidan lättar. Motstående sidas hjul håller emot stelt pga. höjdläget.
Två lyft med två skift vardera = klart!
Bengt L...
2011 C5 III 2.0 HDi Business Sedan Manuell , Tidigare: 2001 C5 I 2.0 SX Man., 2004 C5 I 2.0 SX Man. Alcantara, 2008 C5 III 2.0 HDi Sedan Manuell.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7361
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
Varför krångla med domkrafter?
Högsta läget, in med två passande träklabbar vid domkraftsfästena. Sänk till lägsta och däcken på den sidan lättar! Idiotsäkert, stabilt och enkelt!
Ska du byta på billyft så är det lika bra att ställa bilen i högsta först. Då slipper du vänta på att den ska höjas sedan och det minskar risken att det blir chockhöga flöden i returer och till behållaren. Ska man av någon anledning lyfta i normalläge är det rekommenderat att lätta på LDS-locket först för att förhindra övertryck i behållaren.
Högsta läget, in med två passande träklabbar vid domkraftsfästena. Sänk till lägsta och däcken på den sidan lättar! Idiotsäkert, stabilt och enkelt!
Ska du byta på billyft så är det lika bra att ställa bilen i högsta först. Då slipper du vänta på att den ska höjas sedan och det minskar risken att det blir chockhöga flöden i returer och till behållaren. Ska man av någon anledning lyfta i normalläge är det rekommenderat att lätta på LDS-locket först för att förhindra övertryck i behållaren.
-
- 5 bar
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
Men...?
Jag trodde inte man "fick" göra så med C5;an och hydroactive fjädring? Detta bara grundat på vad det står i instruktionsboken och efter att ha see en film på nätet där någon demonstrerade just detta och sedan fick en massa inlägg om att man inte ska göra så längre. Och nog finns det någon tråd här också där det sägs att denna metod endast är för den äldre versionen av gashydraulisk fjädring - jag har något svagt minne av en formulering på svenska, borde ha varit här i CA.
Citroen skickar ju med en skiftnyckel också. Dom måste ju mena allvar på något sätt när eftersom man detta tidigare varit en slags paradgren.
Varför vet jag inte riktigt. Kanske något om att pumpen står och jobbar hela tiden, eller något annat.
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop
- soso
- Guru
- Inlägg: 7361
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
Det finns ingen som helst fara med att göra som jag beskrev på C5. Du beordrar med motorn igång en sänkning till lägsta. Sedan ligger den ju i det läget utan något arbete från pumpen oavsett om du öppnar dörrar.
Det är ju krängningshämmarna som lyfter hjulen på den uppallade sidan. Enda anledningen att Citroen från och med CX (eller var det GS) började skicka med en domkraft om inte bara en ren stötta som tidigare hade mer att göra med att inte skrämma bort ovana kunder än att det inte längre var rekommenderat att sänka fjädringen...
Det är ju krängningshämmarna som lyfter hjulen på den uppallade sidan. Enda anledningen att Citroen från och med CX (eller var det GS) började skicka med en domkraft om inte bara en ren stötta som tidigare hade mer att göra med att inte skrämma bort ovana kunder än att det inte längre var rekommenderat att sänka fjädringen...
-
- 5 bar
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Göteborg
Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?
OK. Tack.
Jag gillar det här svaret (och dina tidigare också när jag bett om hjälp) så jag tror på detta. Strunta i nej-sägarna liksom. Dessutom har min Kina-Lexia kommit så jag kommer snart att be om hjälp igen...
/Jonas
Jag gillar det här svaret (och dina tidigare också när jag bett om hjälp) så jag tror på detta. Strunta i nej-sägarna liksom. Dessutom har min Kina-Lexia kommit så jag kommer snart att be om hjälp igen...
/Jonas
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop