Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Allmänna frågor om C5 Serie III (2008-).
Ahkka
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 jan 2017, 17:06
Medlem i SCK?: Nej

Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av Ahkka »

Dags att byta till vinterdäck här. Har för mig att jag sett nånstans att bilen ska ställas på högsta fjädringshöjd innan den lyfts för att byta däcken - stämmer det? Brukar däcskillarna ha koll på sånt eller ska man informera de när man lämnar in bilen?
C5 2.2 Exclusive -14

Pyzzling
40 bar
40 bar
Inlägg: 508
Blev medlem: 14 mar 2003, 23:22
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av Pyzzling »

Ahkka skrev:Dags att byta till vinterdäck här. Har för mig att jag sett nånstans att bilen ska ställas på högsta fjädringshöjd innan den lyfts för att byta däcken - stämmer det? Brukar däcskillarna ha koll på sånt eller ska man informera de när man lämnar in bilen?
Det är inga problem att hissa en hydraulcittra med pelarlift, överraskningen får de när de sänker ner igen! Utan last på hjulen så kan fjädringen släppa trycket och då ligger den fint kvar på lyften när det sänks ner igen! Tror ingen däckbytare gör om det misstaget två gånger men det skadar inte att påpeka, inte enbart rutinerad personal i däckskiftningstider. Våra nyare bilar med elektrisk pump höjer sig bara dörren öppnas, var värre på de äldre där man kunde behöva varva motorn för att få upp trycket...

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Mathias

Bengt_L
40 bar
40 bar
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av Bengt_L »

Hej!

Jag brukar skifta själv. Då vet man säkert var hjulen placeras vid varje tillfälle.
Jag brukar hissa upp till högsta läget. Sedan räcker det att lyfta vid främre domkraftsfästet.
Det innebär att båda hjulen på lyftsidan lättar. Motstående sidas hjul håller emot stelt pga. höjdläget.
Två lyft med två skift vardera = klart! :D

Bengt L...
2011 C5 III 2.0 HDi Business Sedan Manuell , Tidigare: 2001 C5 I 2.0 SX Man., 2004 C5 I 2.0 SX Man. Alcantara, 2008 C5 III 2.0 HDi Sedan Manuell.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av soso »

Varför krångla med domkrafter?
Högsta läget, in med två passande träklabbar vid domkraftsfästena. Sänk till lägsta och däcken på den sidan lättar! Idiotsäkert, stabilt och enkelt! :K 8)

Ska du byta på billyft så är det lika bra att ställa bilen i högsta först. Då slipper du vänta på att den ska höjas sedan och det minskar risken att det blir chockhöga flöden i returer och till behållaren. Ska man av någon anledning lyfta i normalläge är det rekommenderat att lätta på LDS-locket först för att förhindra övertryck i behållaren.

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av Jonas B »

soso skrev:
27 okt 2017, 16:17
Varför krångla med domkrafter?
Högsta läget, in med två passande träklabbar vid domkraftsfästena. Sänk till lägsta och däcken på den sidan lättar! Idiotsäkert, stabilt och enkelt! :K 8)
Men...?

Jag trodde inte man "fick" göra så med C5;an och hydroactive fjädring? Detta bara grundat på vad det står i instruktionsboken och efter att ha see en film på nätet där någon demonstrerade just detta och sedan fick en massa inlägg om att man inte ska göra så längre. Och nog finns det någon tråd här också där det sägs att denna metod endast är för den äldre versionen av gashydraulisk fjädring - jag har något svagt minne av en formulering på svenska, borde ha varit här i CA.

Citroen skickar ju med en skiftnyckel också. Dom måste ju mena allvar på något sätt när eftersom man detta tidigare varit en slags paradgren.

Varför vet jag inte riktigt. Kanske något om att pumpen står och jobbar hela tiden, eller något annat.
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av soso »

Det finns ingen som helst fara med att göra som jag beskrev på C5. Du beordrar med motorn igång en sänkning till lägsta. Sedan ligger den ju i det läget utan något arbete från pumpen oavsett om du öppnar dörrar.

Det är ju krängningshämmarna som lyfter hjulen på den uppallade sidan. Enda anledningen att Citroen från och med CX (eller var det GS) började skicka med en domkraft om inte bara en ren stötta som tidigare hade mer att göra med att inte skrämma bort ovana kunder än att det inte längre var rekommenderat att sänka fjädringen...

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Byta till vinterdäck - fjädringshöjd?

Inlägg av Jonas B »

OK. Tack.
Jag gillar det här svaret (och dina tidigare också när jag bett om hjälp) så jag tror på detta. Strunta i nej-sägarna liksom. Dessutom har min Kina-Lexia kommit så jag kommer snart att be om hjälp igen... ;-)

/Jonas
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Allmänna frågor"