LÖST:BlueHDI: Surrande ljud från högtalare

Inlägg angående C5 Serie III (2008-), el och elektronik.
Användarvisningsbild
RymdBörje
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 okt 2015, 10:04
Medlem i SCK?: Ja

LÖST:BlueHDI: Surrande ljud från högtalare

Inlägg av RymdBörje »

Hejsan,

Någon med ideer eller kunskap?

Idag efter att haft ljudet "dödat" under ett par dagar så slog jag på det igen.
Det surrar. Visserligen låter det om samtliga ljudkällor men det är ett surr i bakgrunden på samtliga radio/usb/jukebox o.s.v
Med avstängd motor är det väldigt irriterande.

Det förefaller som om det kommer ur samtliga högtalare.
Det låter som om en skärmning slutat fungera eller något ditåt.

Någon som kanske råkat ut för något liknande eller av annan anledning har en hyfsad ide om vad som kan vara en felkälla.
Annars blir det väl verkstad till slut.

Alla tips tages tacksamt emot.
Senast redigerad av RymdBörje den 01 jun 2016, 13:10, redigerad totalt 1 gånger.
La meilleure voiture est la Citroën.

Användarvisningsbild
Rannug
70 bar
70 bar
Inlägg: 1000
Blev medlem: 15 nov 2002, 18:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hönö

Re: BlueHDI: Surrande ljud från högtalare

Inlägg av Rannug »

De flesta mystiska fel brukar gå vägen om släpkontakten. Finns det dragkrok så kolla upp att kontaktdonet är rent och utan ärg. För att börja någonstans...
Bilhistorik: Amazon-64, Dyane-68, BMC 1000-74, Renault 5 TL-74, TS-76, TS 78, Dsuper5-74, CX 2400-82, CX 20-83, CX 20 TRE-86, XM-89, XM-93, Xantia-99, C5 2,2-03, C5 Tourer 138, C5 Tourer 160 HDi, 2cv6 Club, C5 CrossTourer 180, Peugeot 3008 GT

Användarvisningsbild
RymdBörje
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 okt 2015, 10:04
Medlem i SCK?: Ja

Re: BlueHDI: Surrande ljud från högtalare

Inlägg av RymdBörje »

Rannug skrev:De flesta mystiska fel brukar gå vägen om släpkontakten. Finns det dragkrok så kolla upp att kontaktdonet är rent och utan ärg. För att börja någonstans...
Tack för tipset. Släpvagnskontakten verkar vara ett trist ställe.
La meilleure voiture est la Citroën.

Användarvisningsbild
RymdBörje
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 okt 2015, 10:04
Medlem i SCK?: Ja

Re: LÖST:BlueHDI: Surrande ljud från högtalare

Inlägg av RymdBörje »

Jag har ändrat trådrubriken efter att sent igår av en ren slump fått någon sorts flashback och tänkt: Det här verkar bekant.

För länge sedan innan det blev standard med CD-spelare i bilar så hade jag jag en "portabel" d.o som jag kopplade in via 3,5 mm kontakt i bilstereon.
Den hade en kraftmatning via 12V-uttag och den störde radio och allt ljud i stereon nåt vådligt innan en kunnig kollega modifierade matningen med några filter...

Det fick mig att kolla om och vad som satt i uttagen i bilen nu. Det visar sig att när jag pluggade ur 12V ->USB Manicken från mittkonsolen bak så tystnade allt...störande och lugn och ro infann sig. Den har suttit i en "längre tid" utan att ställa till något men den har uppenbarligen gått sönder så att den börjat störa och det ordentligt.

Så friden är nu återställd, i alla fall för stunden.
La meilleure voiture est la Citroën.

Användarvisningsbild
RymdBörje
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 okt 2015, 10:04
Medlem i SCK?: Ja

Fortsatta problem->BlueHDI: Surrande ljud från högtalare

Inlägg av RymdBörje »

Trådrubriken ändrad igen...

Tyvärr så har problemet återkommit. Ibland så när man minst anar det så surrar det i högtalarna, mobiltfn via bluetooth blir oanvändbar pga störningar och signalerna från parkeringssensorerna dippar dryga oktaven. Suck. :(

För det mesta så efter att bilen stått en timma eller två så är ordningen återställd. Ibland tar det längre tid.
Så vad jag trodde var lösningen på problemet vara bara ren och skär slump.
Ytterligare ett bevis på att korrelation inte innebär kausalitet.
La meilleure voiture est la Citroën.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - El"