Stötig c5

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
Jesper_75
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 feb 2014, 22:01
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsör

Stötig c5

Inlägg av Jesper_75 »

Jag har en 2009 C5 som gått 16100 mil, jag har även två st C5II med den enklare fjädringsversionen.

Jag upplever att den nyare bilen är stötigare och inte går lika mjukt som de andra två bilarna. Vad kan det bero på? Punka på en klocka?

Jag har läst trådar som beskriver hur man ska testa fjädringen vid stillastående osv men jag blir inte klok på utfallet och även om det verkar OK så uppfattar jag att mina äldre "sämre" versioner går bättre på vägen.

Vart finner jag vilket tryck respektive klocka skall ha? Står det stämplat på dem? Jag är inne på att bygga en tryckprovare själv så kan jag prova dem direkt efter att jag tagit bort klockan.

Tacksam för tips och idéer!!!

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Stötig C5

Inlägg av soso »

Provtrycka klockorna är en bra första åtgärd!

Står inte tryck stämplat på dem som en del äldre klockor men det går att få fram.
Vad är det för motoralternativ? Break- eller Berlinekaross?

Jesper_75
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 feb 2014, 22:01
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsör

Re: Stötig C5

Inlägg av Jesper_75 »

Tack för svar!

Det är en 2009, 2,0HDI, aut, Break, importerad,

Jag har letat efter info kring trycket i klockorna men jag har inte hittat någon där jag känner mig helt trygg med svaret.

Jag har upptäckt att vissa detaljer är omlackerade på bilen så kanske har den varit med om någon olycka och kanske kan en klocka punkterats vid det tillfället.

Upptäckte även att en gummilist som tätar mellan höger bakdörr och kaross inte sitter på rätt ställe utan behöver limmas om. Jag vet dock inte hur jag ska mäta in listen.

Bengt_L
40 bar
40 bar
Inlägg: 491
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Re: Stötig C5

Inlägg av Bengt_L »

Hej!

Jag brukar gunga på framfjädringen då jag tex. fyller på spolarvätska.Detta med motorn avstängd. Har inte märkt någon försämring trots dryga 18000 mil på min 2011.
En faktor är däck och fälg. Jag bytte till 225/60-16 på min och upplevde en komforthöjning.☺
Jag uppfattar C5 III som lite stadigare. på vägen rent allmänt, och mindre känslig för sidvind.

Bengt L......
2011 C5 III 2.0 HDi Business Sedan Manuell , Tidigare: 2001 C5 I 2.0 SX Man., 2004 C5 I 2.0 SX Man. Alcantara, 2008 C5 III 2.0 HDi Sedan Manuell.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Stötig C5

Inlägg av soso »

Såvitt jag kan se är det följande tryck för din modell (om man får tro I.F.H.S eftermarknadslista). Finns en här på forumet som kan fylla C5/C6-klockorna. Då kan du få dem lite överfyllda också. 8)

Hjulklockor
Fram: 50
Bak: 50

Mittklockor
Fram: 70
Bak: 52

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Stötig C5

Inlägg av soso »

Bengt_L skrev:
17 okt 2017, 09:44
Hej!

Jag brukar gunga på framfjädringen då jag t.ex.. fyller på spolarvätska.Detta med motorn avstängd. Har inte märkt någon försämring trots dryga 18000 mil på min 2011.
En faktor är däck och fälg. Jag bytte till 225/60-16 på min och upplevde en komforthöjning.☺
Jag uppfattar C5 III som lite stadigare. på vägen rent allmänt, och mindre känslig för sidvind.

Bengt L......
Minskat gastryck över tid kan vara svårt att känna. Men visst gör smalare däck med högre sida en hel del för komforten!

Jesper_75
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 feb 2014, 22:01
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsör

Re: Stötig C5

Inlägg av Jesper_75 »

Tack för svaren, vart finner jag den katalogen? (I.F.H.S)

Jag kollade priset på klockor och det var inte så farligt Autofrance tog knappt 500:- /st för dem men man vill inte byta i onödan. Jag läste dessutom någonstans att originalklockorna är bättre än eftermarknads, kan det stämma?

Jag har fått för mig att det sitter 4st klockor bak och 3st fram stämmer det?

Ang hjulen så har jag 17" med skapligt hög profil, karaktären på fjädringen gör att jag inte tror att det är hjulen som är huvudboven. Jag har 16" till vinterhjul dessutom så vi får väl se hur det blir när jag monterar dem.

Jag ska försöka provtrycka klockorna innan det är dags för vinterhjulen dock.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Stötig C5

Inlägg av Göran W »

http://www.kolumbus.fi/perhe_pitkanen/xw/spheres.htm
http://www.sphere-shop.co.uk/

Hittar inte specar för C5 just nu. Kanske kan du gå bakvägen med nummer och hitta de samma för Xantia.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Stötig C5

Inlägg av LeifHj »

Jag har I.F.H.S. katalogen i pdfform, vill du ha den så kan jag skicka över den.
PM:a en mailadress så fixar jag det.

//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Jesper_75
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 feb 2014, 22:01
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsör

Re: Stötig C5

Inlägg av Jesper_75 »

Tack för all hjälp!

Soso: jag kollade i IFHS katalog och förstod det som att de sista siffrorna beskriver trycket som klockan är specad med.

Jag ska börja med att få ihop en tryckprovare bara......

Under vilken meny i Diagbox gör man bilen trycklös?

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5475
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Stötig C5

Inlägg av Anders H »

Först Global, sedan fjädring.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Stötig C5

Inlägg av soso »

Läste i ett utländskt forum härom kvällen att de grå eftermarknadsklockorna inte har flerlagers-(multicouche)membran som originalklockorna från Citroen har, utan membran av den äldre typen, som alltså diffunderar ut kvävgasen snabbare.

Här en länk till tråden med bilder på Uppkapade Citroenklockor vs. eftermarknads.
http://c6owners.org/plugins/forum/forum ... p?22420.15

Är detta något som stämmer på alla eftermarknadstillverkare är det ju helt klart mer värt att fylla sina ursprungsklockor eller köpa nya original om möjligt.

doktorDiesel
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 10 dec 2013, 22:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: Stötig C5

Inlägg av doktorDiesel »

soso skrev:
18 okt 2017, 16:00
Läste i ett utländskt forum härom kvällen att de grå eftermarknadsklockorna inte har flerlagers-(multicouche)membran som originalklockorna från Citroen har, utan membran av den äldre typen, som alltså diffunderar ut kvävgasen snabbare.

Här en länk till tråden med bilder på Uppkapade Citroenklockor vs. eftermarknads.
http://c6owners.org/plugins/forum/forum ... p?22420.15

Är detta något som stämmer på alla eftermarknadstillverkare är det ju helt klart mer värt att fylla sina ursprungsklockor eller köpa nya original om möjligt.
Bra grävt soso! Är det någon som vet vad Autofrance säljer och hur stor prisskillnaden mellan ful och finklocka? Var kan man hitta finklockor?
C5 III Tourer HDi 160 hk Auto 2011 - Såld
C4 Grand Picasso HDi 2.0 Auto 2017

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Stötig C5

Inlägg av LeifHj »

Var kan man hitta finklockor?
Har du försökt hos Citroën?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

doktorDiesel
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 10 dec 2013, 22:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: Stötig C5

Inlägg av doktorDiesel »

Kollade klockpris på Citroën idag, inte roligt: ca 1700 kr per styck. Surt. Får nog bli de mer prisvärda.
C5 III Tourer HDi 160 hk Auto 2011 - Såld
C4 Grand Picasso HDi 2.0 Auto 2017

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"