Ingen Goodwill på fjäderben
- Dennis M
- 70 bar
- Inlägg: 1234
- Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vetlanda
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Det är oftast för att de som inte omfattas har en nyare sorts fjäderben, vilket i sig inte betyder att de inte kan gå sönder.
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Är det verkligen så och vad skulle skillnaden i så fall vara?
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- reuten
- 40 bar
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Borås
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Min gissning är packningsmaterialet.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Jo det är möjligt men tydligen blev det inte bättre.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Kommer inte bli någon lösning på detta med mindre än att läckreturer monteras (som det alltid funnits innan). Visst, det är bra med riktiga packningar som inte börjar läcka överdrivet på kort tid, men med ålder och mil blir det alltid ökat internläckage som om de inte får gå i retur kommer att söla ut någonstans. Inte direkt som att man bygger bilar för att hålla länge nuförtiden...
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Jag misstänker att det finns en motsättning mellan att fjäderbenet behöver kunna rör sig väldigt lätt samtidigt som det ska hålla tätt. En vanlig packbox som tätat hydraulcylindrar i 100 år fungerar förmodligen inte att avändas här. Det slutar väl med att någon klurig typ modifierar benet med en läckretur och lägger upp en "How to" på Citroenakuten.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- Dennis M
- 70 bar
- Inlägg: 1234
- Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vetlanda
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Hur håller alla vanliga dämpare tätt?
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Det beror väl främst på att en vanlig stötdämpare är en väldigt simpel konstruktion jämfört med ett fjäderben på en Citroen. I en stötdämpare är ju oljan inte trycksatt alls när bilen inte rör sig upp och ner utan det är fjädern som bär upp bilen. På en Citroen vilar hela bilens tyng på oljan konstant. Har man inga läckreturer får ingen olja alls läcka mellan kolv och cylinder inuti fjäderbenet. Skulle det vara helt tätt utåt gissar jag att fjäderbenet till slut skulle bli helt stumt om ett inre läckage uppstår.
En vanlig stötdämpare kan man säga består av ett yttre rör/cylinder och en kolvstång med en kolv eller plunch. Ett fjäderben på en Citroen besår av ett yttre rör som är monterat i hjulupphängningen. I det röret sitter dels en cylinder med öppningen neråt och som är fäst uppe vid klockan upptill och kan röra sig i ytterröret. Mitt i röret sitter en stång som utgör kolven och den sitter fixerad nertill i röret. Det är således cylindern som rör sig upp och ner medan kolven står still. Oljan befinner sig i den upp och nervända cylindern ovanpå kolven och reglerar höjden på bilen. http://www.imim.pl/files/archiwum/Vol1_2016/17.pdf
I en vanlig stötdämpare är ju tanken att oljan hela tiden skall strömma mellan över och undersida på kolven. Tätningen sker då mot den smala kolvstång som sticker ut uppåt förmodligen mycket lättare att täta även om också en sådan stötdämpare kan läcka till slut. Oljan där är väl inte tillnärmelsevis lika trycksatt.
Ja detta var väl kanske inte helt begripligt men ändå. Nu vet jag ju inte om det ser ut så på en C5 III men på BX var det konstruerat så.
/Mats
En vanlig stötdämpare kan man säga består av ett yttre rör/cylinder och en kolvstång med en kolv eller plunch. Ett fjäderben på en Citroen besår av ett yttre rör som är monterat i hjulupphängningen. I det röret sitter dels en cylinder med öppningen neråt och som är fäst uppe vid klockan upptill och kan röra sig i ytterröret. Mitt i röret sitter en stång som utgör kolven och den sitter fixerad nertill i röret. Det är således cylindern som rör sig upp och ner medan kolven står still. Oljan befinner sig i den upp och nervända cylindern ovanpå kolven och reglerar höjden på bilen. http://www.imim.pl/files/archiwum/Vol1_2016/17.pdf
I en vanlig stötdämpare är ju tanken att oljan hela tiden skall strömma mellan över och undersida på kolven. Tätningen sker då mot den smala kolvstång som sticker ut uppåt förmodligen mycket lättare att täta även om också en sådan stötdämpare kan läcka till slut. Oljan där är väl inte tillnärmelsevis lika trycksatt.
Ja detta var väl kanske inte helt begripligt men ändå. Nu vet jag ju inte om det ser ut så på en C5 III men på BX var det konstruerat så.
/Mats
Senast redigerad av senmathal den 19 maj 2016, 22:06, redigerad totalt 2 gång.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- 40 bar
- Inlägg: 600
- Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kalix
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
På den XM som jag körde för många år sedan, innan mitt intåg till C5 familjen
började ett främre fjäderben droppa. Jag tog en lämplig o-ring som jag klistrade fast
mot toppen på cylindern med packningstätning. Kolven gick genom o-ringen o den
blev som en extra utanpåliggande tätning. Det är många år sedan, men jag har för mig att
jag hann köra minst 8000 mil innan jag sålde bilen o då var det fortfarande helt tätt.
Anders
började ett främre fjäderben droppa. Jag tog en lämplig o-ring som jag klistrade fast
mot toppen på cylindern med packningstätning. Kolven gick genom o-ringen o den
blev som en extra utanpåliggande tätning. Det är många år sedan, men jag har för mig att
jag hann köra minst 8000 mil innan jag sålde bilen o då var det fortfarande helt tätt.
Anders
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4593
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Det fungerade nog tack vare läckreturen. Utan den skulle trycket förmodligen blivit för stort. När internläckaget blev för stor på BX flög i regel returslangen bort. Problemet på C5 III är förmodligen inte läckage i tätningen som sitter där kolvstången kommer ut utan inne i själva benet.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Ja, en tidigare XM jag körde läckte så mycket från främre hydraulkolvarna att det rann från läckreturen i behållaren, men den funderade oklanderligt tack vare att det fanns både pump– och ackumulator-kapacitet så det räckte!
- Dennis M
- 70 bar
- Inlägg: 1234
- Blev medlem: 19 jun 2011, 20:30
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vetlanda
Re: Ingen Goodwill på fjäderben
Det borde ju ändå bli rätt höga tryck i en vanlig dämpare när den rör sig?
Jag hjälpte grannen med hans lowrider och de kolvar hade bara simpla oringar men ändå klarar bilen hoppa utan läckreturer.
Hydraulik på maskiner har en riktig tätning (vad den nu kallas) och en skraptätning som håller undan smuts.
Jag hjälpte grannen med hans lowrider och de kolvar hade bara simpla oringar men ändå klarar bilen hoppa utan läckreturer.
Hydraulik på maskiner har en riktig tätning (vad den nu kallas) och en skraptätning som håller undan smuts.