Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
- reuten
- 40 bar
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Borås
Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Idag så var det dags, min fina C5 skulle besiktigas för första gången den lämnade fabriken.
Valet av besiktningsstation gjordes från att det fanns närliggande Citroënåterförsäljare för att jag inbillade mig att de visste hur man hanterar sådana här skönheter.
Men icke sa Nicke, här lyftes det bak och sedan fram utan att köra den i översta läget.
Då till sak, när han släppte ner bilen fram hade den försökt att kompensera höjdmässigt eftersom tändningen var på hela tiden, detta resulterade i att den la sig på magen och efter några sekunder började det droppa orange LDS höger fram!
S*tan tänkte och sa jag. Och ja det var LDS utan tvekan.
Vi lyfte på huven och kollade och då hade det sprutat ur olja ur locket såg det ut som, finns det en övertrycksventil i locket eller?
Jag förstår att den måste kunna andas på något sätt men hur kan det rinna ut så pass med LDS så det droppar under bilen?
Sedan så torkade jag noggrant runt hela behållaren och en Citroëntekniker kollade på den och sa att det var ok.
Hmm...
Kan det vara så att mekanikern som bytte min punkterade klocka för x antal veckor tidigare fyllt på för mycket LDS så att det svämmade över nu?
Bör jag vara orolig att tanken spruckit eller kan något annat ha spruckit?
För övrigt så var det ett rent papper för besiktningens skull!
Valet av besiktningsstation gjordes från att det fanns närliggande Citroënåterförsäljare för att jag inbillade mig att de visste hur man hanterar sådana här skönheter.
Men icke sa Nicke, här lyftes det bak och sedan fram utan att köra den i översta läget.
Då till sak, när han släppte ner bilen fram hade den försökt att kompensera höjdmässigt eftersom tändningen var på hela tiden, detta resulterade i att den la sig på magen och efter några sekunder började det droppa orange LDS höger fram!
S*tan tänkte och sa jag. Och ja det var LDS utan tvekan.
Vi lyfte på huven och kollade och då hade det sprutat ur olja ur locket såg det ut som, finns det en övertrycksventil i locket eller?
Jag förstår att den måste kunna andas på något sätt men hur kan det rinna ut så pass med LDS så det droppar under bilen?
Sedan så torkade jag noggrant runt hela behållaren och en Citroëntekniker kollade på den och sa att det var ok.
Hmm...
Kan det vara så att mekanikern som bytte min punkterade klocka för x antal veckor tidigare fyllt på för mycket LDS så att det svämmade över nu?
Bör jag vara orolig att tanken spruckit eller kan något annat ha spruckit?
För övrigt så var det ett rent papper för besiktningens skull!
Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
- lockebo
- 10 bar
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 11 dec 2008, 23:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Det blir förmycket retur olja till behållaren
Och oljan skummar över när man gör så.....
Och oljan skummar över när man gör så.....
- reuten
- 40 bar
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Borås
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Så du tror inte på någon spricka egentligen?lockebo skrev:Det blir förmycket retur olja till behållaren
Och oljan skummar över när man gör så.....
Det som jag tyckte såg så himla skumt ut var svetsen mellan överdel och underdel.
Är det en plastsvets där?
Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
- lockebo
- 10 bar
- Inlägg: 170
- Blev medlem: 11 dec 2008, 23:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Det brukar klara sig sitter en övertycksventilreuten skrev:Så du tror inte på någon spricka egentligen?lockebo skrev:Det blir förmycket retur olja till behållaren
Och oljan skummar över när man gör så.....
Det som jag tyckte såg så himla skumt ut var svetsen mellan överdel och underdel.
Är det en plastsvets där?
i locket ungefär som ett kylar lock.
- reuten
- 40 bar
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Borås
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Då får jag hoppas på det, skulle vara jobbigt annars.lockebo skrev:Det brukar klara sig sitter en övertycksventilreuten skrev:Så du tror inte på någon spricka egentligen?lockebo skrev:Det blir förmycket retur olja till behållaren
Och oljan skummar över när man gör så.....
Det som jag tyckte såg så himla skumt ut var svetsen mellan överdel och underdel.
Är det en plastsvets där?
i locket ungefär som ett kylar lock.
Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
-
- 40 bar
- Inlägg: 731
- Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Sundbyberg
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
C5 ska inte lyftas i högsta läget. Går inte att kontrollera vissa detaljer i fram/bakvagn annars. Tändningen av, det är dock vettigt.
Det ska inte vara så mycket LDS i behållaren att det rinner över om bilen ligger platt dock.
Det ska inte vara så mycket LDS i behållaren att det rinner över om bilen ligger platt dock.
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.
-
- Activa
- Inlägg: 5475
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Jag har bytt en sprucken tank.... Man skall alltid sätta locket "på glänt" när man gör stora höjdförändringar. Om din skulle ha spruckit får väl besiktningsfirman ta det på sig....
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
- reuten
- 40 bar
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Borås
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Ja vi har dokumenterat allt och de betalar det om det skulle vara något. Men då borde de ha droppat ur mer LDS.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Har varit med om att en verkstad överfyllt LDS så när jag skulle byta däck med hjälp av hydrauliken i svagt nedförslut så rann det över i lockets övertryckshål när jag sänkt till lägsta. Nackdelen med ett "slutet" system är ju att om det är på tok för mycket olja och bilen sänks hastigt efter att ha varit lyft utan att stått i högsta läget kan behållaren faktiskt spricka om det vill sig illa.
Så att lätta på locket vid besiktningshissningar på lyft eller när det ska göras trycklöst med Lexia är ett bra tips. När bilen ska lyftas för arbeten orelaterade till hjulupphängningen är det ju dock enklast att köra upp i högsta läget för att slippa att den lägger sig på magen efteråt.
Så att lätta på locket vid besiktningshissningar på lyft eller när det ska göras trycklöst med Lexia är ett bra tips. När bilen ska lyftas för arbeten orelaterade till hjulupphängningen är det ju dock enklast att köra upp i högsta läget för att slippa att den lägger sig på magen efteråt.
Senast redigerad av soso den 11 feb 2017, 00:21, redigerad totalt 1 gånger.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
Faktiskt så är en Citroën som lyfts från normalläge mer lealös än någon stålfjädrad bi, där fjädrarna med kraft spänner ut fjädringen i dess ändläge när de inte längre har ett par ton ovanför sig. En del besiktningsmän verkar dock tro att de måste lyfta och sänka flera gånger för att "få bort trycket", helt i onödan när de lyft en hydraulcittra från normal körhöjd. Men det är klart, i högsta läget med hydraultryck som pressar max, blir ju en Citroën mer spänd i sitt ändläge än en stålfjädrad bil.Rogge skrev:C5 ska inte lyftas i högsta läget. Går inte att kontrollera vissa detaljer i fram/bakvagn annars. Tändningen av, det är dock vettigt.
Det ska inte vara så mycket LDS i behållaren att det rinner över om bilen ligger platt dock.
-
- 40 bar
- Inlägg: 543
- Blev medlem: 18 jan 2008, 17:02
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Besiktningen lyfte bilen utan att vara i högsta läget
ska inte va nått problem om oljenivån är rätt I behållaren.