Gungig

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Gungig

Inlägg av mattiaz »

Provade en C5:a häromdagen och tyckte den var lite gungig så som vanliga bilar blir med kassa stötdämpare.

När jag provgungade och släppte så gungade den till flera ggr innan den stannade. Ska dom vara såna? Mina andra hydraulbilar beter sig inte så.

Kände inte heller nån större skillnad när bilen var på eller avstängd.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Gungig

Inlägg av soso »

C5 III är generellt lite mer gungig/svagare dämpad än äldre Citroëner tycker jag. Den kortare fjädringsvägen kan också vara en bidragande orsak till den känslan. Men väldigt mysig att köra. Något jänkegung ska det ju inte vara frågan om dock.

Det är svårt att känna någon skillnad mellan bortkopplade mittklockor (avstängd och låst bil!) och med alla inkopplade (motor på tomgång) på dessa jämfört med t.ex. XM där skillnaden är tydlig. Men du ska kunna känna någon skillnad, särskilt bak, annars är någon av mittklockorna punkade!

David K
40 bar
40 bar
Inlägg: 618
Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland

Re: Gungig

Inlägg av David K »

Då är det med största sannolikhet dags att byta klockorna.
På C6:an blir dom väldigt gungiga där bak när klockorna börjar bli dåliga. Det är oftast inte många bar som har tappats i trycket men det ger en väldigt stor skillnad i uppförandet. När man sedan har bytt klockorna blir man nästan lite förvånad över hur fast dom känns i baken istället. Nästan så man kan sakna lite av gunget men samtidigt ger det ett mycket mer stabilt och harmoniskt uppträdande.
Mvh.
David

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Gungig

Inlägg av mattiaz »

Blir dom gungiga med dåliga klockor alltså? Det är ju lite tvärsom mot de äldre, hur kommer det sig?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Gungig

Inlägg av Göran W »

Fenomenet finns även på äldre modeller.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Gungig

Inlägg av soso »

På C6:an med AMVAR (system med variabla genomströmningshål i dämpventilerna) kan jag tänka mig att tryckfallsgunget blir extra märkbart då den har särskilt svag/mjuk dämpning i vissa lägen jämfört med vanliga C5:or.

David K
40 bar
40 bar
Inlägg: 618
Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland

Re: Gungig

Inlägg av David K »

soso skrev:
21 jun 2017, 23:05
På C6:an med AMVAR (system med variabla genomströmningshål i dämpventilerna) kan jag tänka mig att tryckfallsgunget blir extra märkbart då den har särskilt svag/mjuk dämpning i vissa lägen jämfört med vanliga C5:or.
Jag har också kommit fram till den teorin när det gäller C6:or. Tror också AMVAR gör att man får större gung vid sämre tryck i klockorna. Det som dock är förvånande är att det är så lite tryck som gör märkbar skillnad. Det räcker med att 5 bar har försvunnit så får du en väldigt gungig upplevelse.
Det brukar då bli bättre genom att aktivera sportfjädringen.

Jag misstänker dock att det blir ungefär samma upplevelse när en C5:a har tappat tryck, men det behövs kanske mer tryckfall för att få samma gung?
Kanske t.o.m en punkterad klocka?
Mvh.
David

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"