Dags att skrota ?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C5 Serie III (2008-).
Skriv svar
gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

När ska man egentligen dra gränsen när det är dags att låta sin gamla Citroen att gå till den sista vilan ? Det är som en gammal sjuk hund...
Min C5 2010 2.0 HDi med 25000 mil på mätaren har nu en havererad hydraulpump, havererad spolarpump , havererad fönsterhiss, läckande LDS, kass display, knakande dörrar mm mm mm och är väl i princip värd så mycket som det kostar att byta till en pump som man kan lita på. Svårt dilemma. Har känt den sista tiden att den inte är att lita på längre. Den är dock rostfri,fin för övrigt och går väldigt bra. Känns sådär att lämna en fin bil till skroten men den lämnar en hel del att önska.
Vad tycker församlingen ?
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av Rover_Micke »

Du kanske kan prova att "skänka" bort den för en symbolisk summa till nån här på akuten?
Hade jag haft möjlighet så skulle jag gärna räddat den själv..
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Det kan vara ett alternativ, får fundera på det. Har upplevt samma sak förut många gånger men aldrig med en så pass ny bil i synbart mycket gott skick, brukar skrota när en reparation överstiger bilens halva värde ungefär. Men livslängden verkar ligga i dessa trakter även enligt Citroen själva eftersom service inte verkar behövas efter 25000...
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av Rover_Micke »

Vart läcker den LDS??
Och jag antar att det är radio/färddator displayen som krånglar?
Resten är ju inga svårare reparationer.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Ja, det är den lilla displayen som krånglar ibland men det är bara en bit av det hela. Bilens värde kanske är 20k och en ny pump kostar runt 10k om man vill ha en som man kan lita på, alltså är man på den kritiska punkten. Jag åker ibland långa sträckor och den har svikit mig tre gånger redan. Som potentiell hobbybil blir den för dyr då det är en diesel och lååångt kvar till 30 årsgränsen.

Jag kommer säkert att fixa den men flera än mig är säkert i samma sits att man reparerar och reparerar något som inte längre har något värde förutom bruksvärdet ? Billigare att köpa en ny ?

Givetvis är jag en grinig gubbe men jag har fått uppfattningen att 25000 mil/7 år är den beräknade livslängden på en C5 även om några exemplar passerar av ren tur. Hur ofta gick t.ex. de gamla pumparna sönder ? de skramlade och levde om men de gick oftast tills bilen rostade bort ! Och vad hände med returledningarna ?
Märklig också att bilen varnar för precis allt onödigt (och lite till) UTOM det uppenbart viktigaste, nivå i LDS tanken ! Min fru som kör den nu har ingen koll vad som händer under huven.

En liten fundering bara om bruks/nöjesvärde i förhållande till det rent ekonomiska :)
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Nu har jag från säker källa hört att även VW har en beräknad livslängd på 250000km, stämmer med egen erfarenhet. De går förståss längre men ekonomin blir dålig, dessutom är de inte ens sköna att åka i... det är säkert ungefär lika hos alla, det gäller att pricka skärningspunkten där värderaset och reparationskurvan möts och byta upp sig !
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av anjo »

Nu har jag ej kollat runt, men är 20k inte lite väl lågt räknat trots milen.
Du kanske menar i befintligt skick, för nog är den väl värd lite mer felfri ?
Pump från en seriös skrot med angivet miltal kostar ej så många tusen.
Ny spolarpump till serie II kostar bara drygt 300, borde väl inte vara dyrare till III:an.
Även en display borde gå att få till bra pris från skroten.
Beroende vad som läcker LDS så borde man kunna repa upp allt för ca 6k om man mekar själv.
Att byta bil är sällan ekonomiskt om man mekar själv, man vet vad man har men ej vad man får
om man ej köper en splitter ny. Däremot kan ingen förneka att det är riktigt roligt att byta upp sig :D

Anders

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Du kanske har rätt, överreagerade kanske... får väl meka lite och försöka få den säljbar. Har inte kollat priser så noga men när milen stiger så sjunker Citroen som en gråsten i Atlanten....
Vi har den som bruksbil så det är irriterande när det inte går att åka pga fel som inte borde dyka upp. Vi litar på min gamla Merca diesel som är 35 år, den har inte krånglat något alls sen jag köpte den för 21 år sedan, bara glödlampor, bra reservbil men den är lite yxig att åka långt med.
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av Rover_Micke »

gannfors skrev:
12 jul 2017, 13:35
Nu har jag från säker källa hört att även VW har en beräknad livslängd på 250000km, stämmer med egen erfarenhet. De går förståss längre men ekonomin blir dålig, dessutom är de inte ens sköna att åka i... det är säkert ungefär lika hos alla, det gäller att pricka skärningspunkten där värderaset och reparationskurvan möts och byta upp sig !
Det är väl efter ungefär 200000km som de större reparationsbehoven kommer som oftast när det gäller bilar.
Innan dess är det oftast bara bromsar, nån styrled och liknande som behöver åtgärdas.
Har man otur kommer de typ samtidigt och det blir dyyrt på verkstad.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Ja, det är säkert så att komponenterna i bilen har en nivå som gör att de pajar efter en viss användning, av kostnadsskäl. Kikar man på detaljerna, tex spolarpumpen är det ju rent skräp i jämförelse med äldre bilar, de gamla Cittrorna jag har haft har inte haft sådana problem även om det hela tiden var något som skulle fixas. Det var aldrig så att bilen blev stående som idag.
Nåja, Citroen är inte sämre än någon annan idag, det är bara det att i stort sett friska bilar skrotas pga höga reparationskostnader i förhållande till värdet, slit och släng, tråkigt och inte speciellt miljövänligt.
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

Snobben
40 bar
40 bar
Inlägg: 593
Blev medlem: 29 okt 2003, 19:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Filipstad

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av Snobben »

Min C5 har också rullat 25000 mil. Utav de fel som du räknar upp har jag bara bytt en fönsterhiss och båda främre fjäderbenen som goodwill. Jag menar att min C5 är den bästa bil jag haft under mitt långa liv och förundras över den otur du haft med din C5. Senast besiktigad i maj utan anmärkning.
Citroen C5 HDi 180 Exclusive

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Snobben, vänta bara :D Jag säger aldrig något ont om Citroën när den hör på... Jag har bara haft 67 eller 68 bilar under mina dagar och har rest i jobbet sedan 1985, i början med Alfa Romeo sedan bara Mercedes. Har aldrig blivit strandsatt trots över 100k mil. Har också ägt ett antal Citroëner, Paddor,CX,GS som jag verkligen gillat trots att de rostade bort över natten. Funderar faktiskt på en CX igen, de har inte så mycket elektronik.
Missförstå mig inte, C5 är en normal modern bil och mina kompisar har faktiskt ännu mer bekymmer med sina VAG/BMW så det är ok, det jag ville peka på var det ekonomiska vs den känslomässiga/brukarvärdet när pengarna börjar rulla på en relativt ny bil som fallit från en kvarts miljon till 30k.
Det är jag som är grinig på moderniteterna, forumet gäller ju att hålla liv i grejorna !
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

doktorDiesel
20 bar
20 bar
Inlägg: 251
Blev medlem: 10 dec 2013, 22:24
Medlem i SCK?: Nej

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av doktorDiesel »

Jag förstår fullt ut hur du resonerar. Min har gått runt 22.000 mil, har en del ålderskrämpor och kostar en hel del att hålla igång. Värdet på bilen är inte så högt, när jag köpte min för tre år sedan var den just tre år och hade minskat närmare 200000 kr på tre år, d.v.s tappat nästan 30% per år. Poängen med resonemanget är att en begagnad Citroën kan man serva/reparera mer och ända få en liknande milkostnad som med andra bilar. "Vinsten" är komfortabla resor och ska man ha något annat som går lika bekvämt så är biljetten dyr och värdeminskningen fortfarande märkbar ==> ens befintliga Citroën förefaller fortfarande som ett bra val.
C5 III Tourer HDi 160 hk Auto 2011 - Såld
C4 Grand Picasso HDi 2.0 Auto 2017

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av soso »

Den Citroën man har är alltid den bästa, Nästa Citroën är förstås ännu bättre. Men vänta nu. Inte längre kanske. Inga :K mer. :roll:

Det finns dock inget bekvämare sätt att förlora pengar på! Det kan vi alla trösta oss med. Tänk om vi hade åkt fabrikssänkt Audi. Det hade gjort ont, bokstavligen.

gannfors
40 bar
40 bar
Inlägg: 417
Blev medlem: 03 jan 2017, 15:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandviken

Re: Dags att skrota ?

Inlägg av gannfors »

Det kanske är som med Jaguarägare, den lyckligaste stunderna är när man precis köpt den och precis sålt den :)
C5 III 2010 140hdi
MB 240 D -83
NSU -54 Moppe

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Hydraulik"