Är sugen på en c5a och tittat runt lite på olika modeller.
Diesel är ointressant för kör max 1000 mil om året så ett alternativ är 2,0 Bioflex men hur är 1,6 THP motorerna.
Sökt lite och verkar ha en del akilleshälar med igensotade insug,problem med kammkedjesträckaren mm.
Någon som har erfarenhet av dessa alternativ
Åker ju xantia v6 xclusive idag så båda lär väll kännas slöa
Mvh Hans
1,6 THP 155
-
- 20 bar
- Inlägg: 360
- Blev medlem: 05 dec 2002, 14:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Floda
1,6 THP 155
Xantia Activa v6-00,xantia 1.8 16v "vinter släde" opel commodore GS/E-77 nu med 3,0 24v maskin,T-ford-1923,mazda Rx-7 Turbo 2 cabb.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7352
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: 1,6 THP 155
Tidiga C5 III fanns ju med V6-bensinaren, men det kanske är nyare årsmodeller du är ute efter. Inte helt vanliga heller, men säkert en mysig kombo och om man inte kör så mycket spelar ju inte förbrukningen så stor roll.
- peterlan
- Activa
- Inlägg: 4409
- Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Gävle
Re: 1,6 THP 155
albin skrev: Sökt lite och verkar ha en del akilleshälar med igensotade insug,problem med kammkedjesträckaren mm.
Någon som har erfarenhet av dessa alternativ
Om det är THP-motorn du menar så läste jag samma sak i höstas när jag blev intresserad av en sån. Tydligen en riktigt usel motor, den sitter väl i BMW 1-serien också, och enligt nån rapport nyligen om maskinskador på bilar så verkar det stämma att motorn inte är en helt lyckad BMW-konstruktion. Jag avstod i alla fall köp då.
Bilen jag funderade på hade gått ca. 8000mil men gick inte bra i motorn. Den ryckte och gick orent på höga varv. Gav inget förtroende alls...
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.
-
- 10 bar
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 06 mar 2004, 00:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: oftast Åkarp, Skåne; ibland Stockholm
Re: 1,6 THP 155
Hej Hans!
Jag var i ganska exakt samma situation som du (fast bytte från C5 II V6 Exc) men det slutade efter ett års letande med att jag köpte HDi 163. Tycks omöjligt att hitta bensinare med den bekvämlighet och utrustning vi Exc-förare blivit bortskämda med. Däremot är utbudet på välutrustade HDi ganska stort och prutmånen verkar stor.
Jag var i ganska exakt samma situation som du (fast bytte från C5 II V6 Exc) men det slutade efter ett års letande med att jag köpte HDi 163. Tycks omöjligt att hitta bensinare med den bekvämlighet och utrustning vi Exc-förare blivit bortskämda med. Däremot är utbudet på välutrustade HDi ganska stort och prutmånen verkar stor.
C5 III 2.0 Tourer Bus -12 (Tidigare: DSuper 5 vx -75, C5 II V6 Excl aut Ganache -05)
-
- 20 bar
- Inlägg: 360
- Blev medlem: 05 dec 2002, 14:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Floda
Re: 1,6 THP 155
Har läst på lite under dagen på lite utländska forum och den motorn värkar vara som att man köper sig en hel del problem så då åter står bara 2,0 Bioflex som vettigt alternativ.
Tackar för svar.
Mvh Hans
Tackar för svar.
Mvh Hans
Xantia Activa v6-00,xantia 1.8 16v "vinter släde" opel commodore GS/E-77 nu med 3,0 24v maskin,T-ford-1923,mazda Rx-7 Turbo 2 cabb.
- Careidas
- 40 bar
- Inlägg: 557
- Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Båstad
Re: 1,6 THP 155
Min erfarenhet av bioflexen är enbart gott efter 2500 mil körda. Var också inne på THP men blev avrådd av "någon" att denna motor inte lämpar sig norr om Tyskland samt att ett flertal sökningar på nätet visade en problembild. Ta detta med en nypa salt då källan till det inledande argumentet är osäker, men vid ett bilköp ville jag inte chansa.
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88
Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16
Vive la République!
BX 19 TRI-88
CX TRE -88
Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16
Vive la République!