Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

C5 Serie III (2008-) - Motor och drivning
peterpin
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej

Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av peterpin »

Som sagt, får detta felmeddelande och lite pling. Har sökt på forumet men inte greppat om det går att göra själv.
Har en C5 Break eHDI 110 2012. Hittade en sprängskiss som pekade ut en behållare under bränsletanken men är det där den sitter?
Och är det eolys som ska fyllas på? Såg att det fanns några med Lexia i närheten så det går ju att ordna förhoppningsvis.
Verkar bökigt om jag måste montera loss bränsletanken för påfyllning ...
Den som vet hur man gör får hemsk gärna skriva in. Fick bra hjälp förut med instruktion för byte av bränslefiltret :D

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5167
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av Rover_Micke »

Nejdå du behöver inte montera loss tanken för att fylla på Eolys. Det finns nåbara slangar att fylla i.
Vill minnas att man brukar fylla i den markerade slangen.
Det bör finnas beskrivning för påfyllning här på forumet.

Bild
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av kvantskum »

Var väldigt noggrann att kontrollera så du fyller rätt eolys !
Det finns många olika sorters eolys, och det är extremt viktigt att man använder rätt. Annars kan det gå dåligt.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

peterpin
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av peterpin »

Den som finns på Mekonomen, är den OK?
Om inte, var kan man köpa den?

miklan
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jan 2014, 17:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av miklan »

Hej
Jag höll på att kolla här på citroenakuten om jag hittar något som kan kopplas till felmedlande Engine Fault Repair Neede motorsymbolen lyser gult hela tiden. Jag har en C5 163 h årsmodell 2011 som har gått snart 20000 mil.
Jag såg att det var en Lulebo inne på sajten.
Då slängde jag iväg en början på medelande.
Jag har inte ngn Tråd för det här
Mvh Mikko Lantto tel nr 0706644954
Jag var och läste Tråden där det var frågan om Eloys vätskenivå
I mitt fall kom det bara Engine Fault Repair Neede ingenting om vätskenivå

frassemann
5 bar
5 bar
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 apr 2011, 20:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lidköping

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av frassemann »

Kolla som sagt vilken eolys du skall ha färgen på clipsen p[ bajonetfattning talar om vilken det skall vara sedan säljer mekonomen walker påfylningskit. Man måste nolla nivån med lexia sedan.

http://www.walkercatalogue.eu/Documents ... /Eolys.pdf
C5 2.0 HDi Tourer 2008

miklan
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jan 2014, 17:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av miklan »

Tackar för tipset

miklan
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jan 2014, 17:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av miklan »

Hej igen
Jag vete attan jag hade C5;n till feldiagnos för att motorlampan lyser gult.
Får felmeddelande motor fel kontakta service
Från Citroën verkstad:
Fel i turbon,luftmängds någonting och det var ngt annat också
Nu har jag beställd en ersättnings turbo kanske förhastade jag mig (ingen kan med säkerhet säga var felet ligger)
Bilen har gått snart 20000 mil
Finns det ngn här på sajten med erfarenhet om tubons hållbarhet
Vi har en 2 liters 120KW C5 årsmöte 2011

miklan
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 jan 2014, 17:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Engine fault, repair neede. Particle filter additive level too low.

Inlägg av miklan »

Årsmodell

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Motor och drivning"