Byte av spridare e-hdi 1.6

C5 Serie III (2008-) - Motor och drivning
Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av peterlan »

Jaha, då har första riktiga felet kommit. Igår på vägen hem så hackade bilen till och den började gå på tre burkar, samtidigt som det plingade och lite lampor tändes. Jag lyckades ta mig hem i krypfart och körde igång Torque i telefonen. Den sa att spridaren på cylinder 1 hade avbrott.
Plockade bort lite krafs ovanpå motorn i morse, och det verkar inte allt för svårt att komma åt spridaren. Det som oroar mig är alla skräckhistorier jag läst om spridare som fastnat och inte går att få upp. Nån som kan lugna mig och säga att dom oftast går lätt att ta upp? Eller är det verkstad som gäller för säkerhets skull?
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av alfp »

Känns det osäkert så kör till Citroen och få ett fast pris utan några förbehåll Men givetvis kan du prova själv först.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av peterlan »

alfp skrev:
18 jun 2017, 19:00
Känns det osäkert så kör till Citroen och få ett fast pris utan några förbehåll Men givetvis kan du prova själv först.
Ja, jag funderar på att göra precis så. Har beställt en ny spridare och ska känna lite på den gamla. Verkar den sitta som berget så bogserar jag nog bilen till verkstad.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av peterlan »

Kanske ska uppdatera. Beställde som sagt en spridare som tog väldigt god tid på sig att komma hem. Först igår dök den upp.
Tidigare När jag skulle ta bort den gamla så gick jag bet på returledningen. Begriper inte hur man lossar på snabbkopplingen. Den är en grön plastgrej som man ska lyfta upp och sen dra loss kopplingen. Problemet var bara att det inte gick att lyfta den där gröna plastgrejen. En av dom gick till och med sönder när kompisen försökte med milt våld. I det läget bestämde jag mig för att lämna in bilen. Bogserade iväg den till verkstad i söndags och igår bytte dom spridaren. Tog tydligen 20minuter.
Nu går bilen perfekt igen trots att vi inte gjort programmeringen som man "ska" göra. Verkstan hade Autocom och just den motorkoden jag har fanns inte med så han kunde inte göra det. Han skrev ner alla data på nya spridaren så jag kan göra det själv hemma.
Men bilen går perfekt så jag får se om jag orkar bry mig om det.

För övrigt sa meken att han bytt några såna där spridare på likadana motorer och ingen har suttit fast. Bra att veta till nästa gång kanske.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av AcuraJan »

Är detta vanligt fel på dessa motorer?

Jag köpte nytt batteri i hopp om att bilen skulle gå bättre men det gjorde tydligen ingen skillnad.
Har märkt någon liten tendens till ryck tidigare, och såklart att när bilen lånas ut halvdör den i limp mode... och de bogserar hem bilen.

Felkod P0271 ”injector circuit high, cylinder 4”.
Provade koppla ur den och fick då kod P0204 ”injector circuit open, cylinder 4”.

Är det spridarbyte som gäller?
Anledningen att jag ändå var osäker var att när jag provkörde bilen dagen efter så gick den bra igen. Tills jag testade full gas och den dog efter en stund. Fick limpa hem igen.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av AcuraJan »

Spridaren bytt till en begagnad från bildemonteringen. Bilen går bra igen.
Kan tillägga att jag gjorde det på en Peugeot 308 med samma motor, lite mer trångt på den kanske.
Enda problemet jag råkade ut för var att muttern till högtryckanslutningen gled iväg ner längs med ledningen. Det var inte lätt eller roligt att fiska upp den, men efter envist fiskande med en tillböjd långsmal plåt och skavmärken på andra armen fick jag upp den.

Ingenting satt fast. Svårt att komma åt, men med två fingrar i onaturlig ställning och lite smärta var det bara att dra upp låsningen på returledningen och sedan kom den loss ganska lätt.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3494
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: Byte av spridare e-hdi 1.6

Inlägg av Habbe »

Nu har jag också åkt på detta, jag har förmodligen märkt av den dåliga spridaren tidigare. Ett antal gånger (kanske 5) har jag både hört lite extra knack och känt av en försvagad motor, t.ex. när jag har stått vid en stopskylt och ska iväg... Dock inga felkoder eller någon annan symtom.
Nu någon månad senare blev det "Engine fault: Repair needed" och "ESP / ASR system faulty" på displayen. Rejält segt att komma upp i varv till som högst 2000 rpm!

FAPlite visade felkod:
P0268 Injector 3 control: Short-circuit between two wires
Spridare 3 sitter under bränslefiltret, 3:e från kopplingen räknat... Precis 12000 mil har bilen lyckats gå på originalspridarna.
Gjorde samma kontroll som AcuraJan, efter att kontakten på spridaren var bortkopplad och att jag startat bilen blev det:
P0203 Injector 3 control: Open circuit
Samma felkoder visades i Diagbox men även en ABS/ESP felkod: C1391 Ingen signal om motorns vridmoment.

Spridaren gick att demontera utan några direkta bekymmer. Jag köpte en ny och bytte bara själva spridaren, en ny kopparbricka följde med. Det finns ett skydd/hölje (9) (Meat&Doria 98007, ELRING 871.450) som styr och centrerar spridaren i hålet, min gamla var hel men den kunde likaså ha varit skadad. Det var nog det enda jag verkligen saknade och som inte står på listan över allt, utöver spridaren, som enligt Citroen också borde bytas. Jag läste nedanstående instruktion i efterhand och konstaterade att spridarbytet gick bra utan att demontera EGR-modulen:

EDIT: Viktigt, byt spridarhållaren till den nyaste modellen, läs mer här: viewtopic.php?p=594853#p594853
B1HG01LTP0 - 28 - 15_03_2017 - Demontering - återmontering _ Dieselinsprutare CONTINENTAL - SIEMENS.pdf

I mitt fall lossnade det en hel del rost som hamnade på tätningsytan för spridaren, jag satte en stjärnskruvmejsel i hålet och blåste rent brunnen med tryckluft. Viktigt att högtrycksröret är skyddat så smutsen inte åker in där.
Skruven (byts till en ny) ska förspännas med 7 Nm + efterdras 80 grader.

Den 6-tecken långa koden ska in i Diagbox som "svarar" med en egen kod framför. Motorgången var något ryckig till en början, körde jag på kuperade vägar med farthållaren märktes det lite ryck när den behövde öka o släppa på gasen. Nu märks inte detta längre, jag har inbillat mig att någon form av spridare adaptationer har utförts, det är en markant skillnad, allt är alltså normalt igen...
P0268.jpg


EDIT: Jag har bytt ytterligare en spridare, nr 4 närmast kamremmen. Den här gjorde sig tillkänna med några enstaka väldigt korta ryck om man varvade upp mot 3500 rpm ca 15-30 mil innan spridaren slutade fungera helt. Det här hände på E4 och motorn stannade helt. Startade dock lätt igen, det gick att fortsätta på max 2000 rpm!
Ett tips vid bytet är att inte slarva med smörjan (motorolja) på o-ringarna för spridarreturen! Risk finns annars för svårlokaliserat smygläckage om o-ringen råkar hamna lite snett vid återmonteringen...

Så här står det om felkoden i Citroens dokumentation

P0271: Injector 4 signal: Short circuit to positive on the circuit.
Electrical fault. Short circuit between the 2 tracks detected for 400 ms when injector 4 is controlled.

Down Grade Modes:
  • Closing of the ECU valve (Undrar just om det är en felskrivning och egentligen ska vara: "the EGR valve")
  • Irreversible deactivation of the vehicle speed limiter
  • Irreversible deactivation of the vehicle cruise control
  • Inhibiting of the exhaust heat recovery function
  • Prohibiting of regeneration of the particle emission filter and stopping of the requests in progress
  • Inhibiting of the injectors reset strategy
  • Cutting of fuel injector 4
  • Switching to fuel "normal reduced flow" mode
  • Deactivation of the request for regeneration of the particle filter from the diagnostic tool
Customer Symptoms:
  • Jerking/stalling
  • Engine acceleration at wrong time
  • Noise
  • Slightly higher fuel consumption
  • Starting problem
  • Smoke from the exhaust
  • Lack of power
Suspect Areas:
  • Fuel injector 4
  • Electrical harness
  • Connectors

Det finns väldigt många historier om dessa spridare, här bland många ett byte av alla 4 på maskinskadeförsäkringen, 16 000:- och till råga begagnade spridare: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi ... 6&t=147294
På Volvo 1.6 D2 blir det visst en typ av spridare adaptation genom att varva till 2800 rpm och motorbromsa till 1200rpm.
https://www.jagrullar.se/forum/search.p ... ridare*+d2

ljudisolering.png
Är det gammal ljudisolering runt spridarna som överhettar elektroniken eller något mer fysiskt i spridaren som kan ligga bakom den korta livslängden? På utländska forum nämns "billig" supermarket diesel men jag gissar att något i konstruktionen av spridaren gör de extra känsliga!
Hädanefter kör jag också med någon form av rengör- och smörjtillsats. Kostar förmodligen bara några hundringar om året, jag börjar tro det är dumsnålt att vara utan en sådan tillsats och ev. nackdelar borde vara obefintliga...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Motor och drivning"