Givare tanklock.

C5 Serie III (2008-) - Motor och drivning
Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Givare tanklock.

Inlägg av peterlan »

Nån som bytt denna givare och vet ungefärligt pris?
Det började med att bilen larmade för "Risk of particle filter clogging" för ett tag sen. Samtidigt sattes felkod P1490 om jag minns rätt. Googlade lite och det verkar som att regenereringarna inte lyckas. Då slog det mig att jag det senaste halvåret haft exakt 718ml eolys kvar i tanken varje gång jag kollat. Det har alltså inte minskat på hela tiden. Jag provade i morse att starta bilen utan tanklock, men den protesterade inte. Borde det inte komma ett fellarm om sensorn fungerar?
Pumpen har jag provat med Lexia och den fungerar. Pumpade ut några milliliter som borde vara i tanken nu. Ska prova att åka en sträcka senare idag för att se om den lyckas bränna ur filtret nu när det finns eolys i bränslet. Annars blir det högtryckstvätt i helgen...

Jag har letat efter den här givaren lite varstans, men hittar ingen. Är det Citroen som gäller?
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Givare tanklock.

Inlägg av peterlan »

Nu har jag provat med ett tanklock från kompisens Cactus och då upptäckte bilen att jag hade tankat och pytsade i morsvarande mängd Eolys efter ett tag.
Alltså inget fel på givaren utan felet verkar vara i tanklocket. Jag har läst om några magneter som ska sitta i tanklocket, men vi hittar inga, varken i hans fungerande lock eller i mitt. Vi har provat med en annan magnet på utsidan med tanke att man borde känna nåt i alla fall.

Det var ju ganska dött på första frågan, men det här med tanklocket har jag stött på så många gånger i andra forum att nån här också måste ha råkat ut för det... Eller lämnar alla in bilarna om det blir lite krångligt... :lol:
Jag undrar alltså var dom här berömda magneterna sitter i locket, om det nu är magneter, det kan lika gärna vara plåtbitar eftersom dom tydligen gått över till hallgivare.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Givare tanklock.

Inlägg av Göran W »

Jag sökte på "givare tanklock". Inget napp på C5 III men däremot några på C5 I-II. Kanske hyfsat hållbara? :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Givare tanklock.

Inlägg av peterlan »

Göran W skrev:
29 jul 2017, 21:25
Jag sökte på "givare tanklock". Inget napp på C5 III men däremot några på C5 I-II. Kanske hyfsat hållbara? :wink:
Hittar lite på engelska forum om det här, så visst går givarna sönder, men det verkar vara mer vanligt med det jag tror är felet på min bil nu, att magneterna i tanklocket trillat bort. Jag hittar lite om det när jag söker, men ingen som berättar exakt var dom sitter och hur dom ser ut.
Eftersom jag konstaterat att det fungerar med ett annat tanklock så skulle jag i och för sig kunna köpa ett på skroten och prova med.
Och apropå tanklock, dom enda jag hittat är just på skroten. Kollar man på dom vanliga ställena som Ebay, Mister-Auto, bildelar24 m.m så har dom inte exakt rätt...eller också letar jag fel.
Ska åka till en Citroenexpert på en lokal verkstad på måndag,om han inte har semester, och diskutera lite. Återkommer sen....
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Jannë
5 bar
5 bar
Inlägg: 65
Blev medlem: 03 mar 2004, 18:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gävle

Re: Givare tanklock.

Inlägg av Jannë »

Hej!

Undrar om det går att pilla över låscylindern? Annars får du ju drass med extranyckel för locket.

//Janne
XANTIA ACTIVA TCT 98B, SM 72, Range Rover 02, Berlingo Electric 17
Lexia finns, Tillverkar rör, Provtrycker klockor

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Givare tanklock.

Inlägg av peterlan »

Jannë skrev:
30 jul 2017, 16:17
Hej!

Undrar om det går att pilla över låscylindern? Annars får du ju drass med extranyckel för locket.

//Janne
Klart det går. Tycker vi provar på ditt lock, och går det så kan jag överta det. Går säkert att modifiera så att luckan går att stänga.
Bra ide va? Jag bjuder på kaffe.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Motor och drivning"