Peter

Här presenterar man sig, helt frivilligt och utan tvång. På så sätt kan respektive medlem fästa lite mer personliga egenskaper kring sin identitet på forat istället för vad som ryms i signaturen. En plats att bli mer IRL än andra...
Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Peter

Inlägg av Peter »

Peter heter jag precis som mitt användarnamn. Åker just nu en 2.0 16v -01.
Bild

Min första Xantia var denna
Bild

Nästa Xantia blev också en Break
Bild

Sen blev det en Activa TCT
Bild

Nästa Activa blev denna som jag nyligen skrotade Xantia Activa TCT -99.
Bild

Sen "top of the art" Xantia Activa V6 -00.
Bild

59 år är jag och född och uppväxt i Västerås. Har blivit Västerås trogen förutom några enstaka år i Stockholm och Linköping.

Jobbar som elingenjör och konstruktör av elanläggningar. Började min karriär på ASEA/ABB, men jobbar sedan 25år på konsultbasis. Har jobbat med allt från godismaskiner till kärnkraftverk. Hade en period i slutet av 80-talet då jag jobbade som idrifttagare och åkte världen runt.

Har 2 vuxna barn och en sambo.

Är uppväxt i en biltokig familj där farsan har jobbat i bilbranschen på Volvo, VW och Fiat. Själv har jag inte jobbat i bilbranschen mer än kortare sommarjobb hos farsan. Påverkad som man blev så började jag köra bil som 7-8 åring. Här en film med mig där jag som 8-åring tar min då 4-åriga bror på en åktur. Farsan renoverade ofta bilar på fritiden för att sälja och jag var ofta med. Från början som bara brandvakt när han svetsade men senare mekade jag en hel del själv.

När man väl började närma sig körkort så var det italienare som gällde. Farsan och jag hade ett antal av dessa vagnar.
Bild
Bild
Man kan väl säga att jag fick lära mig att meka då.

Någon gång på 80-talet deppade jag alldeles ihop på den italienska kvaliteten och såg mig omkring och tänkte att en Citroen har jag aldrig kört, och de verkar ju vara tekniskt intressanta. Så första annonsen som jag sedan hittade på en CX gjorde att jag åkte och provade. Åkte 100m sen var jag beroende. Köpte utan att veta ett dugg om gasklockor mm. Sen fick man lära sig.
Bild

Ett antal år senare när jag skaffade en CX T2 så hittade jag en obskyr site vid namn Citroenakuten. Kan det vara något? Några dagar senare så gick inte CX'n att köra, den lade av så fort jag gasade över tomgång. Lade en fråga på CA och 2 timmar senare så svarade någon ”kolla om turboslangen sitter fast”, kollade och mycket riktigt hade den lossat. På med den och allt fungerade. Man kan väl säga att jag blev såld då på CA. Passade även då på att gå med i SCK, gick inte annat då Västmanlandsavds ordf blev min arbetskamrat.

Lite senare när barn mm krävde ett bagageutrymme blev det en Xantia Break. Gillade Xantiorna skarpt och tyckte väl att jag hittat hem. Och till dags dato så är jag inne på 6’e Xantian. Byter alltså inte så där jätteofta. Får nog snarare en relation till bilen.

DS har jag alltid tyckt varit snygg och tekniskt intressant, så när jag blev singel tänkte jag att en DS ska jag ha. Så 2005 köpte jag en Dsuper 73 att renovera.
Bild

Hmm, singel var jag inte länge… så renoveringen har gick på sparlåga länge kan man säga. Tyckte väl att det där är ganska dumt då köra bilar är det som är roligast. Vid midsommar 2011 köpte jag då en körklar Dsuper 75.
Bild
Hmm, besiktad och så var den ja, men felfri? Icke! Nåja, några mil DS har det i alla fall blivit.

Sen så på våren 2014 när gumman flyttat in, så var det ju mycket som ändrats. Alltså var det dags att ändra på bilfronten också. Båda DSuperna såldes. Någon cab har jag aldrig ägt och heller aldrig importerat någon bil så... Åkte ner till Tyskland och importerade en Mazda Miata -07.
Bild

Är nu inne på min 2:a Miata. Mazda Miata -09
Bild

Eftersom jag i jobbet dokumenterar en hel del av det jag konstruerar så tyckte jag att CA hade en brist i att det inte fanns någon avd för ”vanliga fel”. Så sagt och gjort, jag startade en site Xantia FAQ, med en beskrivning av de vanligaste felen och hur man reparerar felen. En del av beskrivningarna har kopierats från CA och en del har jag under åren själv blivit tvungen att ta i tur med. Känns som jag har haft de flesta typfelen nu på mina Xantior.

Sen vill jag bara tillägga att detta är intresse nummer 2, nr 1 är att åka skidor och ta en öl.
Bild

Finns även på Fejjan.
Senast redigerad av Peter den 14 apr 2019, 18:37, redigerad totalt 3 gång.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

stiwa
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 dec 2002, 17:12
Medlem i SCK?: Nej

Re: Peter

Inlägg av stiwa »

Hejsan!
Jag ägde ju DUL en gång. Vet du var den finns idag?

Mvh
Stefan Iwanowski

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Peter

Inlägg av Peter »

Nej, jag sålde den till Billy som sedan sålde den vidare.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Skriv svar

Återgå till "Presentationer"