När "familjebilen" blir för liten!
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 20 jul 2015, 08:19
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
När "familjebilen" blir för liten!
Hej!
Jonas heter jag. 28 år gammal och bosatt i Borlänge.
När jag och min fru väntade vårt första barn 2013 valde vi att köpa en V70, och på så vis gå "all in" på Svenssonlivet.
Den ultimata familjebilen trodde vi, med plats för både oss, sonen, barnvagnen och hundburen.
Den 1 april i år var vi på ultraljudskontroll av familjens blivande medlem(mar), och det visade sig att vi väntar tvillingar.
Att tillägga så inledde jag med att säga till barnmorskan att "Idag är det första april, så om du säger att det är tvillingar så kommer vi inte tro på dig!".
Hur som helst så insåg vi att vårt hus helt plötsligt blev för litet, och vi köpte större.
Familjebilen skulle väl fortfarande funka tänkte vi, så vi köpte en takbox.
Efter att jag provmonterat två babyskydd i baksätet, plus att sonens bakåtvända stol är monterad i framsätet, blev det minimalt med utrymme kvar för en vuxen där bak. Efter att ha tagit förnuftet tillfånga insåg vi att vi måste ha en buss!
För att göra en lång historia kort valde vi att köpa en C8 från 2004 med 9700 mil på mätaren. Nybytt kamrem, nya skivor bak och nya sommardäck. Allt detta till ett pris av 34000 riksdaler. Det känns som att vi fick mycket bil för pengarna.
Volvon behåller vi, då vi ändå behöver två bilar.
Bagageutrymmet är enormt när jag plockat ur två säten, och tvillingvagnen går in utan att jag behöver fälla ihop den. Dessutom finns det plats kvar för både hundar och packning!
Jonas heter jag. 28 år gammal och bosatt i Borlänge.
När jag och min fru väntade vårt första barn 2013 valde vi att köpa en V70, och på så vis gå "all in" på Svenssonlivet.
Den ultimata familjebilen trodde vi, med plats för både oss, sonen, barnvagnen och hundburen.
Den 1 april i år var vi på ultraljudskontroll av familjens blivande medlem(mar), och det visade sig att vi väntar tvillingar.
Att tillägga så inledde jag med att säga till barnmorskan att "Idag är det första april, så om du säger att det är tvillingar så kommer vi inte tro på dig!".
Hur som helst så insåg vi att vårt hus helt plötsligt blev för litet, och vi köpte större.
Familjebilen skulle väl fortfarande funka tänkte vi, så vi köpte en takbox.
Efter att jag provmonterat två babyskydd i baksätet, plus att sonens bakåtvända stol är monterad i framsätet, blev det minimalt med utrymme kvar för en vuxen där bak. Efter att ha tagit förnuftet tillfånga insåg vi att vi måste ha en buss!
För att göra en lång historia kort valde vi att köpa en C8 från 2004 med 9700 mil på mätaren. Nybytt kamrem, nya skivor bak och nya sommardäck. Allt detta till ett pris av 34000 riksdaler. Det känns som att vi fick mycket bil för pengarna.
Volvon behåller vi, då vi ändå behöver två bilar.
Bagageutrymmet är enormt när jag plockat ur två säten, och tvillingvagnen går in utan att jag behöver fälla ihop den. Dessutom finns det plats kvar för både hundar och packning!
- Gutenisse
- 20 bar
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 03 sep 2003, 08:48
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Enköping
- Kontakt:
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Grattis till nytillskotten i form av ny bil och kommande tvillingar
Och välkommen till Citroenakuten!
Och välkommen till Citroenakuten!
Tidigare: Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07
Nuvarande: BMW 550i -06
Nuvarande: BMW 550i -06
-
- 70 bar
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Ja! Välkommen!
Även jag har varit med om problematiken med tre barn i en vanlig Break. Vi körde då skeppet Citroen XM som är enorm inuti men den såldes också till förmån för bussar, och efter ett par år i ett par olika bussar så är vi tillbaka i mindre bilar då de bakåtvända bilbarnstolarna är utbytta mot bälteskuddar, den äldsta sitter numera utan kudde. Mina barn är nu 10, 7 och 4 å ett halvt.
Jag hoppas att ni ska bli nöjda med er c8, en bil som jag själv är lite smått intresserad av, barnen gillar utrymmet i bussarna och det gillar jag också...
Blev bara lite knäckt sommaren när jag köpte en gammal Sharan. Bytte samtliga bromsskivor och belägg runt om plus okhållare bak, Kamrem, vattenpump vevaxellägesgivare, fixade elen till dörrarna och bakluckan, bytte bakre värmepaketet, tog ur golvmattan(!) och tvättade upp den, bytte styrservopump och sen gick den ju faktiskt att både besiktiga och köra.
Även jag har varit med om problematiken med tre barn i en vanlig Break. Vi körde då skeppet Citroen XM som är enorm inuti men den såldes också till förmån för bussar, och efter ett par år i ett par olika bussar så är vi tillbaka i mindre bilar då de bakåtvända bilbarnstolarna är utbytta mot bälteskuddar, den äldsta sitter numera utan kudde. Mina barn är nu 10, 7 och 4 å ett halvt.
Jag hoppas att ni ska bli nöjda med er c8, en bil som jag själv är lite smått intresserad av, barnen gillar utrymmet i bussarna och det gillar jag också...
Blev bara lite knäckt sommaren när jag köpte en gammal Sharan. Bytte samtliga bromsskivor och belägg runt om plus okhållare bak, Kamrem, vattenpump vevaxellägesgivare, fixade elen till dörrarna och bakluckan, bytte bakre värmepaketet, tog ur golvmattan(!) och tvättade upp den, bytte styrservopump och sen gick den ju faktiskt att både besiktiga och köra.
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Hmm. Alla verkar byta upp sig till större bussar vid tre barn? Jag har fyra och monterat extrasäte i 850.n
Frugan klagar dock över att där inte är utrymme. .....
Frugan klagar dock över att där inte är utrymme. .....
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Undrar hur vi fick plats?
Mina föräldrar och vi 3 barn. Först i en SAAB-95 -64, sedan Peugeot 204 -69 + en lång rad GS och GSA fast då var jag sedan länge utflugen.
Bilarna tjänstgjorde även för långresor med tält både i Norge och på kontinenten.
Vi är visserligen kortvuxna men ändå
/Stig
PS. Lycka till med både tvåbenta och fyrhjuliga familjetillskott DS.
Mina föräldrar och vi 3 barn. Först i en SAAB-95 -64, sedan Peugeot 204 -69 + en lång rad GS och GSA fast då var jag sedan länge utflugen.
Bilarna tjänstgjorde även för långresor med tält både i Norge och på kontinenten.
Vi är visserligen kortvuxna men ändå
/Stig
PS. Lycka till med både tvåbenta och fyrhjuliga familjetillskott DS.
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
-
- 70 bar
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Det är andra krav idag på babyskydd, skrymmande bilbarnstolar...
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Tre, obältade, barn får lätt plats i vilket baksäte som helst (nästan) och ofta låg väl ett uppe på hatthyllan och ett satt i mammas knä (live airbag).
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 70 bar
- Inlägg: 812
- Blev medlem: 04 sep 2010, 00:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Ha ha! Ja jag och syrran låg i bagaget på en 145:a har jag fått berättat för mig.... det var tider det!
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: När "familjebilen" blir för liten!
I samlingarna finns en smalfilm (dubbel där pappa filmade hastighetsmätaren på SAAB 93:an då mamma pressade upp den i den helt otroliga hastigheten av 100 km/t på motorvägen mellan Göteborg och Kungälv. Måste varit 1959 eller 1960.
/Stig
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
- AcuraJan
- Activa
- Inlägg: 3982
- Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Har själv en 807. Jag har redan börjat fundera på vad man ska ha efter denna. Varför finns ingen ny motsvarande modell kan man undra. Finns japanare byggda för den amerikanska marknaden som lockar. Undrar när europeerna kommer ikapp?
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 20 jul 2015, 08:19
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Hej igen, och tack för det varma välkomnandet!
Av förklarliga skäl har jag varit inaktiv här på forumet, då våra tvillingsöner kom till världen den 22 juli.
Nu ligger vi inne på neonatalavdelningen i Falun i några veckor, då grabbarna anlände några veckor före beräknat datum.
Av förklarliga skäl har jag varit inaktiv här på forumet, då våra tvillingsöner kom till världen den 22 juli.
Nu ligger vi inne på neonatalavdelningen i Falun i några veckor, då grabbarna anlände några veckor före beräknat datum.
- Gutenisse
- 20 bar
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 03 sep 2003, 08:48
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Enköping
- Kontakt:
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Stort grattis!!!
Hoppas allt är bra med både killarna och mamman och att det inte tillstöter några komplikationer!
Hoppas allt är bra med både killarna och mamman och att det inte tillstöter några komplikationer!
Tidigare: Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07
Nuvarande: BMW 550i -06
Nuvarande: BMW 550i -06
- platon
- 40 bar
- Inlägg: 680
- Blev medlem: 24 maj 2008, 19:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norrköping
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Skillnaden idag är ju också att det finns massa stora alternativ, förr fick man stuva in familjen i en Transit eller folkabuss om man ville ha mera utrymme?
Därför kör vi Berlingo, en barnvagn på hatthyllan, en under. Plats för tre vuxna i baksätet, fantastisk sikt jämfört med dagens "familjekombibilar" (det var bättre förr).
Därför kör vi Berlingo, en barnvagn på hatthyllan, en under. Plats för tre vuxna i baksätet, fantastisk sikt jämfört med dagens "familjekombibilar" (det var bättre förr).
D Super 5 -74
C4 Grand Picasso -16 HDi
C5 V6 Automat -02
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Arvika (Brunskog/Edane)
Re: När "familjebilen" blir för liten!
Vi fick under perioden -76 till -83 fyra barn och såg oss tvungna att byta ut vår vackra vita DS med röd plysch mot en DS 20 Break, inte familialen utan den med två uppfällbara stolar på tvären i bagaget. Vi blev dock utan plats för barnvagnar, barnstolar och allt det som fyra ungar "måste" ha med sig. Efter ett par år blev det en nästan ny orange(!) folkabuss i stället och därmed var den första citroëneran i mitt (frun är ingen cittrafan) liv över.
Efter flytten från Borås till Arvika visade sig bussen inte gå in i det nya dubbelgaraget, varför hon byttes mot en annan "långfranska", en f d Peugeot-taxi, 7-sitsig, som tjänade oss väl. När ekonomin blivit bättre byttes denna mot en nästan ny Toyota F-buss, som nog var en av de första familjebussarna. Är väl knappast någon som minns denna modell idag. Ingen dum bil, men hopplös vid halka. Ersattes sedan av Previan.
Därefter vid tog den långa husbilseran i vårt liv med en lång rad husbilar, men det är en annan och längre historia. Som bruksbilar övergick vi då till Cheva och Dodge vans av den gamla klassiska modellen, på alla sätt härliga och driftsäkra bilar, men med en otrolig bränsletörst i de skönt mullrande V-8:orna. Våra då tonåriga barn älskade dessa bilar.
Sedan har en lång räcka av bruksbilar passerat, alltifrån rätt nya till tämligen gamla lågmilare. Så utbröt då citropatin på ålderns höst (jag är född -47). Först i form av en bruksbil, en C5:a, tätt följd två CX, en XM, två DS (ja, alla har jag inte kvar) och det senaste sorgebarnet, inköpt för fem dagar sedan, en nästan exakt likadan DS Break som den 35 år tidigare, en Familiale, som gått som taxi på Gotland. På något sätt känns det därmed som om cirkeln är sluten.
Efter flytten från Borås till Arvika visade sig bussen inte gå in i det nya dubbelgaraget, varför hon byttes mot en annan "långfranska", en f d Peugeot-taxi, 7-sitsig, som tjänade oss väl. När ekonomin blivit bättre byttes denna mot en nästan ny Toyota F-buss, som nog var en av de första familjebussarna. Är väl knappast någon som minns denna modell idag. Ingen dum bil, men hopplös vid halka. Ersattes sedan av Previan.
Därefter vid tog den långa husbilseran i vårt liv med en lång rad husbilar, men det är en annan och längre historia. Som bruksbilar övergick vi då till Cheva och Dodge vans av den gamla klassiska modellen, på alla sätt härliga och driftsäkra bilar, men med en otrolig bränsletörst i de skönt mullrande V-8:orna. Våra då tonåriga barn älskade dessa bilar.
Sedan har en lång räcka av bruksbilar passerat, alltifrån rätt nya till tämligen gamla lågmilare. Så utbröt då citropatin på ålderns höst (jag är född -47). Först i form av en bruksbil, en C5:a, tätt följd två CX, en XM, två DS (ja, alla har jag inte kvar) och det senaste sorgebarnet, inköpt för fem dagar sedan, en nästan exakt likadan DS Break som den 35 år tidigare, en Familiale, som gått som taxi på Gotland. På något sätt känns det därmed som om cirkeln är sluten.
Kenneth Bergdahl