Min CX la sig på magen.

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Samuel
5 bar
5 bar
Medlem i SCK?: Ja

Min CX la sig på magen.

Inläggav Samuel » 07 maj 2017, 07:50

När jag efter vintern skulle pumpa däcken och höjde bilen till maxläge la den sig längst ned istället. Fick krypa hem från macken. Testade bilen dagen därpå och då reste den sig till normalläge. Provade nu igen 10 dagar senare, samma sak, la sig platt och vill inte resa sig hur jag än ändrar höjdnivåströmställaren. När jag gör det hör jag hur det klickar i trakten kring ratten som det brukar. Inga varningslampor lyser. Broms och styrning funkar. Någon som känner igen detta?
Evasion '01 sviker aldrig. Det är bara delarna som går sönder...
CX25 GTi '86 som håller på att finna formen igen.
Citroënklubben medl nr 8630

Användarvisningsbild
frenchie
Activa
Activa
Kontakt:

Re: Min CX la sig på magen.

Inläggav frenchie » 07 maj 2017, 09:38

Hör du att styrmotorn under bilen lyder order när du ändrar strömställaren? Det är en modifierad torkarmotor som bara roterar åt ett håll tills den möter det läge som stämmer med knappens "order".
Bild

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 07 maj 2017, 16:14

Testade bilen dagen därpå och då reste den sig till normalläge.
Då finns det en liten aning hopp :D !

Höjdregleringsmotorn på CX 86 och senare är en svag punkt.
Så här ser den ut:
CX höjdregleringsmotor vevsida.jpg
Den sitter under bilen på högra rambalkens insida, utsatt för väder och vind.

Vanligaste felet:
- Trög utgående axel för att gummiskyddet inte tätar så att skit/korrosion kommit in. Tröga, osmorda, höjdregleringsmekanismer utanför främre och bakre höjdregulatorn förvärrar. Osmorda eller rostskyddsbelagda stånghållare utmed hela högra rambalken förvärrar också.
Trögheten gör att:
- Motorn brinner/smälter ihop (helstopp, heldöd, heltyst)
- Växellådan (vinkelväxeln) pajar - KRAS, KRAS, KRAS :shock: !

Eller, som i ditt fall (hoppas vi) att dessa saker är NÄSTAN på väg att hända.

KANSKE kan du rädda motorn genom att:

- INTE försöka köra den mer.
- Lyft upp bilen med domkrafter (ja, svårt, men det går om man t ex börjar med en liten pelardomkraft mot en hjulbult (gärna med längre huvud) eller under dragkroken.
- Ställ på pallbockar (4 st).
- Kryp under och spraya med 5-56 eller WD40:
-- Under gummiskyddet på motorns utgående axel (innanför veven).
-- Alla längsgående stångens passager i stånghållare på rambalken.
-- All mekanik utanför främre höjdregulatorn.
-- All mekanik utanför bakre höjdregulatorn.

Har vi tur, så funkar det nu.
Kolla att motorn går lätt och fint till alla fyra lägena. Jag råkade ut för att en motor gick till alla lägena utom normalläget. Förmodligen hade brytaren för det läget legat öppen så länge att den oxiderat. Men det gick att leva med med en del trixande (tas ej upp här).

Får du inte liv i den nu, så är det bara att byta motorn :( . Klickar reläerna så har du spänning och jag har aldrig hört talas om att strömbrytare eller kablage skulle strula.

Som du ser på bilden ovan är kablaget odelat från motorn ända upp under passagerarmattan och fram till strömbrytaren på panelen. Det är både bra och dåligt. Bra, för strulfritt när motorn funkar. Dåligt, för mer jobb att byta.

Byt motorn så här:
- Stoppa handen i askkoppen och dra ut den.
- Stick in några fingrar och kläm ut strömbrytaren.
- Dra ut kabeln så att du ser kontaktstyckena (brunt och ett vitt för strömmatningen).
- Knyt ett persiennsnöre (minst 2 m långt) runt kablarna nedanför kontaktstyckena.
- Dra isär kontaktstyckena.
- Skruva loss tröskellisten på passagerardörren (Pozidriv 2 ?) och lyft upp golvmattan en bit.
- Ta ur sidoskruven (Phillips 2 ?) som håller mittkonsollens sidomatta.
- Dra kabeln ut ur mittkonsollen.
- Valbart: Ta ur högersätet, eller inte.
- Om inte: Från baksätet: peta in händerna under framsätets matta så du kan peta ner den stora gummigenomföringen genom golvet (bända med kofot :shock: mot sätet funkar, eller annars skruvmejsel om du är stark).
- Dra ur kabeln ner under bilen och se till att persiennsnöret hänger med.
- Skaffa bra TORX-bits med litet spärrskaft, spraya mer rostlösare och demontera motorn. Det är visst en liten plåt som behöver loss också.

- Återmontera i omvänd ordning. Dra in kabeln under mattor och kanter genom att dra i persiennsnöret (det enda roliga momentet i hela detta jobb :roll: !)

TIPS: Om du har en lös motor och vill testa den: Man kan provköra en lös motor genom att sitta i framsätet och koppla in den till "brunt och vitt" kontaktstycke som du just lossat bakom askkoppen. Bara att slå på tändningen och köra strömbrytaren.

Få tag i en motor?
Jorma hade en med till Gränna för ett par år sen. En komplett med helt kablage. Jag provkörde den i min bil och den fungerade fint, gick bra, lät bra, alla lägen funkade, inga oljud.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 07 maj 2017, 16:20

Hör du att styrmotorn under bilen lyder order när du ändrar strömställaren?
Det ska låta: Hu eller Huuu eller Huuuu under höger c-stolpe beroende på vilket läge den ska till (och var den var).

Med bilens motor avstängd och tändningen på hörs det ALLTID inne i kupén, eller med dörren öppen.
Mickel

Samuel
5 bar
5 bar

Inläggav Samuel » 11 maj 2017, 11:42

Tack för era tips. Provade idag och jag hörde ett brrr-tick, tyst ca 5-7sek, brrr-tick, tyst osv
Ska kolla Mickels tips när jag får tid...
Evasion '01 sviker aldrig. Det är bara delarna som går sönder...
CX25 GTi '86 som håller på att finna formen igen.
Citroënklubben medl nr 8630

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 11 maj 2017, 13:50

Tack för era tips. Provade idag och jag hörde ett brrr-tick, tyst ca 5-7sek, brrr-tick, tyst osv
Ska kolla Mickels tips när jag får tid...
"brrr-tick" är tryckregulatorn som slår till och från. Om detta sker med 5-7 sekunders intervall så är troligtvis din huvudacc tom. Byt eller fyll. Finns även risk att det handlar om internt läckage i ventilen. Sök i gamla inlägg för mera info.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Återgå till "CX - Hydraulik"