En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Skriv svar
dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av dj-rogga »

Tidigare en tråd med stopplampan.....nu har jag åkt ytterligare 150 mil men CX:en och Stopp lampan tillsammans med hydraulik lampan blinkar i takt med
rattrörelser,dessa lyser inte med full kraft men det lyser.....åker jag och viftar till med ratten kort,så slocknar det en stund,sen tänds det igen....
Det läcker ingenting någonstans..... Det här med den lysande Stopplampan började med klockbyte runt om + accen - broms accen bytte jag aldrig,folk säger att den
är jobbig att få bort utan att det händer något.... Men annars funkar bilen som den ska.... Kan det vara att pumpen är dålig helt enkelt..? CX 20 Pallas -85
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av Lars H »

Har du kollat hydraulfiltren/bytt oljan?
Jag tror inte på fel på pumpen men däremot tryckgivaren kan vara kass. Mycket vanligt fel att lampan höll på och blinkade speciellt då det var kallt ute. Avhjälptes oftas genom byte av manokontakten= tryckgivaren för hydraulsystemet.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Ultras
20 bar
20 bar
Inlägg: 325
Blev medlem: 12 nov 2002, 12:54
Medlem i SCK?: Nej

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av Ultras »

Jeg ville først bytte/få riktig trykk i bremseaccen. Er den tom får du trykkfall i systemet når du svinger på rattet, dessuten har du jo veldig lite trykkreserve om du må bremse uten at motoren går (det kan jo skje..) Den er ikke vanskelig å ta løs. Skru ut de tre hydraulrørene, løsne slangeklemmen og ta den ut av bilen, sett blokken i skrustikke og løsne kulen. :)

dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av dj-rogga »

Jag har gjort ren hydraulikburken och filtren och fyllt på ny LHM. Det kan vara givaren, alltså, som håller på så där, för bilen funkar som den ska.
Det låter inget illa heller.
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av Göran W »

I den här tråden beskriver Lars H vad du behöver göra.......
http://citroenakuten.com/viewtopic.php? ... tor#p69602
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av dj-rogga »

Jag har inget läckage på tryck regulatorn,förstår ej inlägget....
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av Lars H »

Förstår ej heller vad som avses då jag pratar om att fixa läcka, inte byta manokontakten
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av Göran W »

Då är det jag som inte fattar...... :?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

dj-rogga
40 bar
40 bar
Inlägg: 477
Blev medlem: 09 jun 2011, 14:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Eskilstuna

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av dj-rogga »

Det är så här,de började med att stopp lampan tillsammans med hydraulik lampan började lysa svagt lite då och då....inte hela tiden,
Och det började lysa efter jag bytt alla fjädrings klockor plus accen,det läcker ingenstans,höj o sänk funkar och när man åker så fungerar allt och den är
jätte skön att åka i....

Broms och styrning fungerar utan anmärkning....står bilen still på tomgång så ( klickar ) det var tredje minut,det anser jag att det är bra.

Var kan man få tag på en manokontakt,på skroten kanske,vilka passar ? alla LHM givare ? - jag får börja med den helt enkelt.
Lyser det fortfarande då,så är det väl pumpen som är dålig,även om jag inte märker något nu för det fungerar ju normalt.
Mysbilar
Ford Thunderbird 428 Aut. -66
Chevrolet Corvette LT1 Aut. -92
Citroën CX 2400 Prestige Aut. - 84
Volvo 164E Aut. -71
Bruksbil
Volvo 945 Aut. - 96

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: En tråd med Stopplampan tidigare....

Inlägg av Göran W »

Ja, och när jag nu dubbelkollar var det inte ditt problem som jag missuppfattat utan att jag läste alltför slarvigt i Lars H´s inlägg i den andra tråden.
Nåväl, i ditt fall kan vi nog utesluta pumpen om inte tillslagens längd extremt långt? (alltså inte tiden mellan tillslagen utan hur länge pumpen är aktiv vid varje tillslag) Om du hittar ett komplett block är det förmodligen lättaste fixet.
F.ö. är 3 minuter en rent fantastisk tid - ditt system måste vara i närmast nyskick i övriga delar! 8)
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"