Fel klockor?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Fel klockor?

Inlägg av Razor »

När jag lossat dom bakre klockorna till min CX20 kunde jag konstatera att dom heter 95606144. Enligt den pdf jag har skulle dessa klockor egentligen suttit på en break. Jag borde ha 95606143 istället. Stämmer detta?
Klockorna är dock stämplade med "40 bar", och jag har sett någonstans att breaken ska 35 bar bak...
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fel klockor?

Inlägg av soso »

Breaken ska dock egentligen ha de större delbara 700cc-klockorna. Är de stämplade 40 och passar på en Berline antar jag att du har de svetsade 500cc-klockorna som säljs eftermarknadsvis för Break, men är inte alls lika bra på Breaken som original.

Någon kanske kan tala om huruvida dämpningen anpassats eller om de bara höjt trycket på Berlineklockor en aning för att kompensera den mindre volymen? Risk är att det blir lite för lite dämpning.

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Fel klockor?

Inlägg av Gelgamesh »

Tjuvlånar denna tråd då jag undrar om någon testat svetsade 500-cc-piratklockor till Break bak på sedan? Jag har två fina Breakklockor och funderar på att fultesta på min T2:a. Gissar på för slappt dämp p.g.a. mindre vätskeflöde i en sedan, men samtidigt är ju trycket högre. Och jag kan inte riktigt påstå att jag mentalt reder ut detta. Borde bli för mjukt på en sedan, men ibland överträffar ju verkligheten den teoretiska verkligheten. Har blivit förvånad förr om man så säger. Man har ju i nödfall tagit sig hem med diverse exotiska konfigurationer så som framklockor från BX bak på DS o.s.v.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fel klockor?

Inlägg av soso »

Gelgamesh skrev:
17 apr 2017, 08:03
Tjuvlånar denna tråd då jag undrar om någon testat svetsade 500-cc-piratklockor till Break bak på sedan? Jag har två fina Breakklockor och funderar på att fultesta på min T2:a. Gissar på för slappt dämp p.g.a. mindre vätskeflöde i en sedan, men samtidigt är ju trycket högre. Och jag kan inte riktigt påstå att jag mentalt reder ut detta. Borde bli för mjukt på en sedan, men ibland överträffar ju verkligheten den teoretiska verkligheten. Har blivit förvånad förr om man så säger. Man har ju i nödfall tagit sig hem med diverse exotiska konfigurationer så som framklockor från BX bak på DS o.s.v.
Testade du med Breakklockorna på en vanlig CX?

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Fel klockor?

Inlägg av MAN »

De eftermarknadsklockorna på 500 CC , dvs de svetsade klockorna som säljs till breaken är inte bra ! Från fabrik monterades delbara 700 cc klockor med 35 bar vilka ger en behaglig fjädring . Men om MAN monterar klockor med mindre volym ska MAN Öka trycket ! Inte minska ! Jag monterar alltid 700 cc klockor bak på breakar men om jag inte har tillgång till det så rekommenderar jag sedanklockorna 500/40 vilka ger en skaplig fjädring i bak på en break . Jag åker själv med 500 cc och ca 90 bar i fram och 700 cc 45 bar i bak och då är i alla fall jag nöjd ! Det är jag som kör den och då har Jag gjort den fjädring JAG vill ha ! Inte den standardfjädringen som ska passa alla ! Det är ett fantastiskt fjädringssystem där MAN kan få just den fjädringskomfort MAN vill ha !
Sväva lugnt och behagligt
Michael ANdersson
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fel klockor?

Inlägg av soso »

Jo, visst är det kul att kunna anpassa efter smak!

Funderade annars över CX-klockor på min XM Berline utan HA och skulle eventuellt sätta 500-klockor från CX Break bak då CX Berline-klockor verkar lite svåra att få tag på. Annars blir det nog BX Break-klockor bak då de fungerade fint på min andra XM, dock med fungerande HA.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Fel klockor?

Inlägg av MAN »

CX klockor blir lätt lite väl mjukt . BX Break klockorna är bättre och lite "stadigare" dvs mera dämpning möjligen kan man överfylla dessa lite . Tänk på att om du ändrar i bak måste du även ändra i fram också så du får harmoni i fjädringen. Med mjuka klockor i bak och standard i fram blir bilen som en Sädesärla dvs vippar på stjärten .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Fel klockor?

Inlägg av Gelgamesh »

soso skrev:
27 dec 2022, 20:50
Gelgamesh skrev:
17 apr 2017, 08:03
Tjuvlånar denna tråd då jag undrar om någon testat svetsade 500-cc-piratklockor till Break bak på sedan? Jag har två fina Breakklockor och funderar på att fultesta på min T2:a. Gissar på för slappt dämp p.g.a. mindre vätskeflöde i en sedan, men samtidigt är ju trycket högre. Och jag kan inte riktigt påstå att jag mentalt reder ut detta. Borde bli för mjukt på en sedan, men ibland överträffar ju verkligheten den teoretiska verkligheten. Har blivit förvånad förr om man så säger. Man har ju i nödfall tagit sig hem med diverse exotiska konfigurationer så som framklockor från BX bak på DS o.s.v.
Testade du med Breakklockorna på en vanlig CX?
Tyvärr inte.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fel klockor?

Inlägg av soso »

Okej, hade varit kul att veta.
MAN skrev:
29 dec 2022, 08:31
CX klockor blir lätt lite väl mjukt . BX Break klockorna är bättre och lite "stadigare" dvs mera dämpning möjligen kan man överfylla dessa lite . Tänk på att om du ändrar i bak måste du även ändra i fram också så du får harmoni i fjädringen. Med mjuka klockor i bak och standard i fram blir bilen som en Sädesärla dvs vippar på stjärten .
Ja, det är ju viktigt med att det blir harmoni i hur den beter sig fram och bak. Jag ska testa med att låna några olika CX-klockor från några CX:ar jag har och prova innan jag bestämmer mig. Jag tänker också såhär i och med att detta är en vinterbil, att jag hellre har extra mjuk fjädring på vintern med avkall för rena högfartsegenskaper då vintervägarna (särskilt fram mot våren) ofta är fulla av ojämnheter, skarvar och potthål samt att man håller oftast lite lägre hastigheter.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Fel klockor?

Inlägg av MAN »

soso skrev:
29 dec 2022, 22:43
Okej, hade varit kul att veta.
MAN skrev:
29 dec 2022, 08:31
CX klockor blir lätt lite väl mjukt . BX Break klockorna är bättre och lite "stadigare" dvs mera dämpning möjligen kan man överfylla dessa lite . Tänk på att om du ändrar i bak måste du även ändra i fram också så du får harmoni i fjädringen. Med mjuka klockor i bak och standard i fram blir bilen som en Sädesärla dvs vippar på stjärten .
Ja, det är ju viktigt med att det blir harmoni i hur den beter sig fram och bak. Jag ska testa med att låna några olika CX-klockor från några CX:ar jag har och prova innan jag bestämmer mig. Jag tänker också såhär i och med att detta är en vinterbil, att jag hellre har extra mjuk fjädring på vintern med avkall för rena högfartsegenskaper då vintervägarna (särskilt fram mot våren) ofta är fulla av ojämnheter, skarvar och potthål samt att man håller oftast lite lägre hastigheter.
Jag skulle nog prova med CX klockor fram med något lägre tryck , typ 55-60 bar , bak bör du då ha CX bak med ca 35 bar .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fel klockor?

Inlägg av soso »

MAN skrev:
30 dec 2022, 09:09
soso skrev:
29 dec 2022, 22:43
Okej, hade varit kul att veta.
MAN skrev:
29 dec 2022, 08:31
CX klockor blir lätt lite väl mjukt . BX Break klockorna är bättre och lite "stadigare" dvs mera dämpning möjligen kan man överfylla dessa lite . Tänk på att om du ändrar i bak måste du även ändra i fram också så du får harmoni i fjädringen. Med mjuka klockor i bak och standard i fram blir bilen som en Sädesärla dvs vippar på stjärten .
Ja, det är ju viktigt med att det blir harmoni i hur den beter sig fram och bak. Jag ska testa med att låna några olika CX-klockor från några CX:ar jag har och prova innan jag bestämmer mig. Jag tänker också såhär i och med att detta är en vinterbil, att jag hellre har extra mjuk fjädring på vintern med avkall för rena högfartsegenskaper då vintervägarna (särskilt fram mot våren) ofta är fulla av ojämnheter, skarvar och potthål samt att man håller oftast lite lägre hastigheter.
Jag skulle nog prova med CX klockor fram med något lägre tryck , typ 55-60 bar , bak bör du då ha CX bak med ca 35 bar .
Köpte på test en uppsättning CX-klockor fram och bak av fabrikatet Suplex då jag hittade dessa till ett bra pris. Nu stod det angivet på den tyska bildelssidan att det skulle vara för bilar med "komfortfjädring", så jag antog att det skulle vara komfortklockor. Dom som var listade utan komfortepitet fanns inte som bakklockor i lager (verkar vara brist på CX bakklockor från alla fabrikat just nu). Tänkte att jag kunde sätta dom på en CX istället om de skulle visa sig för mjuka för XM.

När jag fick klockorna så verkade de vara helt som vanliga CX-klockor utan den typ av dämpventil som brukar sitta på tidiga CX-klockor och svetsade paddaklockor. Tyvärr har jag inte hittat Suplex klocktabell, någon som har? Trycken var dock rätt. Hursomhelst sitter de på bilen nu och det fungerar alldeles förträffligt. har hunnit köra både landsväg, stad och motorväg under någon vecka nu och är nöjd. Inga eftergung, inga genomslag, men ett skönt flyt på vägen!

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"