Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.
Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc
Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.
Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc
Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Ett första ämne som utkast! Fyll på, kommentera!
Gäller alla hydraulmodeller fram till CX
Byta huvudackumulator
Stäng av motorn
Släpp ett halvvarv på tryckskruven (12'an) på huvudackumulatorns konsol (bild)
Skruva av huvudackumulatorn
Byta bromsackumulator
Stäng av motorn
Släpp ett halvvarv på tryckskruven (12'an) på huvudackumulatorns konsol (bild)
Pumpa sedan på bromspedalen väldigt många gånger. Ett tryck på pedalen skickar ut en mängd hydraulvätska, när bromsoken fjädrar tillbaka går vätskan till hydraulreservoaren. Det rör sig om väldigt små mängder så det kan ta ganska många tryck på pedalen.
När väl pedalen känns helt "död" och inget litet internt pysande längre kan höras, då är bromsackumulatorn tömd och går att skruva loss.
Byta hjulklockor
a) Om hjulklockorna slagits fast eller inte varit avmonterade på väldigt länge kan dessa behöva huggas loss med huggmejsel. För att inte medrotera hydraulcylindrarna kan dessa behöva låsas fast av bilens tyngd. Av den anledningen kan man med fördel slå loss klockorna innan bilen sänks ned. Klockorna skruvas av med flertalet varv innan packningen släpper, det är ingen fara för läckage om man håller sig till max ett halvvarv.
b) Om hjulklockorna dragits fast med normal kraft och inte rostat fast går det bra att sänka bilen redan från början
Sätt höjdreglaget på lägsta nivå
Låt bilen i lugn och ro "sätta sig"
Skruva av hjulklockorna
Om en klocka är pungterad eller har ett väldigt lågt initialtryck kvar kan trycket vara så lågt att membranet inte landat i botten på klockan. Det är då ingen fara att skruva av klockan men man kan räkna med en ganska sölig historia. När väl klockan kommer loss, då tömmer den sig, men då med den lilla restmängd som fortfarande finns kvar tills dess membranet landat. En sådan klocka är med stor säkerthet inte värd att återfylla.
Gäller alla hydraulmodeller fram till CX
Byta huvudackumulator
Stäng av motorn
Släpp ett halvvarv på tryckskruven (12'an) på huvudackumulatorns konsol (bild)
Skruva av huvudackumulatorn
Byta bromsackumulator
Stäng av motorn
Släpp ett halvvarv på tryckskruven (12'an) på huvudackumulatorns konsol (bild)
Pumpa sedan på bromspedalen väldigt många gånger. Ett tryck på pedalen skickar ut en mängd hydraulvätska, när bromsoken fjädrar tillbaka går vätskan till hydraulreservoaren. Det rör sig om väldigt små mängder så det kan ta ganska många tryck på pedalen.
När väl pedalen känns helt "död" och inget litet internt pysande längre kan höras, då är bromsackumulatorn tömd och går att skruva loss.
Byta hjulklockor
a) Om hjulklockorna slagits fast eller inte varit avmonterade på väldigt länge kan dessa behöva huggas loss med huggmejsel. För att inte medrotera hydraulcylindrarna kan dessa behöva låsas fast av bilens tyngd. Av den anledningen kan man med fördel slå loss klockorna innan bilen sänks ned. Klockorna skruvas av med flertalet varv innan packningen släpper, det är ingen fara för läckage om man håller sig till max ett halvvarv.
b) Om hjulklockorna dragits fast med normal kraft och inte rostat fast går det bra att sänka bilen redan från början
Sätt höjdreglaget på lägsta nivå
Låt bilen i lugn och ro "sätta sig"
Skruva av hjulklockorna
Om en klocka är pungterad eller har ett väldigt lågt initialtryck kvar kan trycket vara så lågt att membranet inte landat i botten på klockan. Det är då ingen fara att skruva av klockan men man kan räkna med en ganska sölig historia. När väl klockan kommer loss, då tömmer den sig, men då med den lilla restmängd som fortfarande finns kvar tills dess membranet landat. En sådan klocka är med stor säkerthet inte värd att återfylla.
-
- Activa
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Det kan vara så att fjädringen inte har släppt allt tryck trots att bilen verkar vara i lägstaläge. Man måste ruska på kula och fjäderben föra att vara säker på att allt tryck är borta.
Tjipp, astro
Tjipp, astro
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Du menar att saker är så skitiga att kolven inte kommer vidare med det lilla mottryck som kvar? Då är det väldigt lite tryck kvar, typ fallet med mer eller mindre punkterat membran.
Jag bytte på en BX en gång, någon som behövde hjälp. När väl klockorna kom av stod en liten stråle ut ur klockan säkert 10-15 sekunder. När den pissat färdigt kändes den dessutom tung som vore den full med vätska. Alltså ett trasigt membran. ;0)
Söligt men inte direkt farligt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag bytte på en BX en gång, någon som behövde hjälp. När väl klockorna kom av stod en liten stråle ut ur klockan säkert 10-15 sekunder. När den pissat färdigt kändes den dessutom tung som vore den full med vätska. Alltså ett trasigt membran. ;0)
Söligt men inte direkt farligt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Återmontering
Klockor bör helst monteras med ny tätningsring. Då vet man att klockans stålkant inte bottnar mot kolvens kant. Det är vanligt att dessa kanter rostar fast mot varandra.
Smörj gärna tätningsringen med lite hydraulvätska (skriver "hydraulvätska" eftersom det inte är säkert att det bara rör sig om LHM, kan ju vara en gammelpadda med...)
Är allt rent och prydligt dras klockan fast med handkraft. Har man sedan "lite större nävar än vanligt" räcker det oftast att dra åt med "rejäl handkraft". Dra inte åt med något rejält verktyg, det behövs inte. Värst är om man knackar dit klockan med slagjärn, det går knappt att få loss alls efter några års rostande...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Klockor bör helst monteras med ny tätningsring. Då vet man att klockans stålkant inte bottnar mot kolvens kant. Det är vanligt att dessa kanter rostar fast mot varandra.
Smörj gärna tätningsringen med lite hydraulvätska (skriver "hydraulvätska" eftersom det inte är säkert att det bara rör sig om LHM, kan ju vara en gammelpadda med...)
Är allt rent och prydligt dras klockan fast med handkraft. Har man sedan "lite större nävar än vanligt" räcker det oftast att dra åt med "rejäl handkraft". Dra inte åt med något rejält verktyg, det behövs inte. Värst är om man knackar dit klockan med slagjärn, det går knappt att få loss alls efter några års rostande...
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Activa
- Inlägg: 3872
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Nja, länkar och bussningar till höjdkorrekturet kan vara glappa så trycket inte släpps helt trots att bilen upplevs som helt nere. Rejält med tryck kvar.
Tjipp, astro
Tjipp, astro
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
På åtminstone DS brukar det gå att känna hur fjäderdonen fram är vickbara när trycket är helt borta. Men precis som astro skriver är det inte alltid det blir hundra procent trycklöst trots bilen i bott och släppt tolva. Det man kan göra då (med fjädringen i lägsta och släppt tolva) är att skruva ut klockan ytterst lite, gärna med en trasa runt, ruska och vänta tills en del tryck försvunnit genom söl via klockans gängor. Efter en stund brukar det vara okej att skruva bort den.
Ett bra riktmärke i övrigt för att känna om allt tryck är borta är när klockan går att vicka lite på gängorna, men går det däremot trögt att skruva kan det finnas åtminstone lite "söltryck" kvar om systemet gjorts tryklöst enligt konstens alla regler.
För byte av bromsventil gäller väl samma som vid byte av bromsack, men jag kan inte understryka hur viktigt det är att trampa en miljon gånger på bromsen innan. Jag hade mystiskt nog tryck nog på min DSuper5 för att sprutlackera torpedväggen när jag lossade ett rör från bromsventilen, trots att den stått "trycklös" i en vecka och bromsen hade bearbetats rejält. Detta utan bromsack i systemet. I bland kan dessa bilar väcka förvåning i sin frihet från internläckage!
Ett bra riktmärke i övrigt för att känna om allt tryck är borta är när klockan går att vicka lite på gängorna, men går det däremot trögt att skruva kan det finnas åtminstone lite "söltryck" kvar om systemet gjorts tryklöst enligt konstens alla regler.
För byte av bromsventil gäller väl samma som vid byte av bromsack, men jag kan inte understryka hur viktigt det är att trampa en miljon gånger på bromsen innan. Jag hade mystiskt nog tryck nog på min DSuper5 för att sprutlackera torpedväggen när jag lossade ett rör från bromsventilen, trots att den stått "trycklös" i en vecka och bromsen hade bearbetats rejält. Detta utan bromsack i systemet. I bland kan dessa bilar väcka förvåning i sin frihet från internläckage!
-
- 70 bar
- Inlägg: 1408
- Blev medlem: 28 dec 2002, 18:19
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Stockholm
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
det mesta ovanstående gäller även nyare modeller som XM och Xantia.
dessa modeller har också hydraulik....
dessa modeller har också hydraulik....
rw..kronisk citropat XM v6 och huyndai Atos Prime segelbåt arabesque 30 och nu även
corvette c4-90 nu med c5 v6 exlusive
corvette c4-90 nu med c5 v6 exlusive
-
- Activa
- Inlägg: 3878
- Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Östra Ljungby
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Om det inte är en antisjunk eller hydractivebil så gäller det ovanstående på nyare LHM-bilar också.
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11
DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11
-
- Activa
- Inlägg: 6271
- Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Orust
- Kontakt:
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Jo, men jag tänkte att vi kunde skriva separata "tänka på"-inlägg. Mest med sikte på säkerhet. Men kanske ett par bra tips instoppat hör å var med. Å då när vi tjötat klart och något sånär enats låser vi in inläggen i den fasta forumdelen...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- ds23
- 70 bar
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Söderbärke ute i skogen
- Kontakt:
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Folk har snuddat vid ämnet men:
Det kan vara ett sanskyldigt h-te att få en bakvagn trycklös utan våld (tvångskruva av klocka eller kapa rör). De parametrar man har att ta hänsyn till är:
1. Klocktryck/punktering
2. Bäramslagrens skick
3. Höjdreglagen
4. Höjdkorrektorn
5. SC/MAC (om den finns)
De tycks dessutom interagera på allsköns underbara sätt för att ställa till det ytterligare.
Lågt tryck tycks leda till problem med att "tömma hela vägen" (gäller även fram).Så på en annars ok upphängning så blir det lik f****annat svårt att få till det.
Dåliga bärarmslager påverkar mest via regleringen.
Regleringen kan det ju vara på XM att plastlänkens kulleder är för rostiga. Xantia är ju som den är. Övriga fel på länkaget brukar ju "bara" ge dålig komfort.
Jag har varit med om så skitiga höjdkorrektorer att de hade problem att tömma det sista. Dock bara någon gång.
SC/MAC....... På reservdelsbilar är det bara att kapa rör om man inte kom ihåg att köra rätt liturgi innan motorn/h-pumpen plockades....Eller har handpump som man kan koppla in...
Jag har märkt att ibland kan det hjälpa att släppa ner på lägsta med garagedomkraft på plats så man kan höja från lägsta för att lasta av. Då även att "pumpa" upp och ner.
Vad har jag missat?
Det kan vara ett sanskyldigt h-te att få en bakvagn trycklös utan våld (tvångskruva av klocka eller kapa rör). De parametrar man har att ta hänsyn till är:
1. Klocktryck/punktering
2. Bäramslagrens skick
3. Höjdreglagen
4. Höjdkorrektorn
5. SC/MAC (om den finns)
De tycks dessutom interagera på allsköns underbara sätt för att ställa till det ytterligare.
Lågt tryck tycks leda till problem med att "tömma hela vägen" (gäller även fram).Så på en annars ok upphängning så blir det lik f****annat svårt att få till det.
Dåliga bärarmslager påverkar mest via regleringen.
Regleringen kan det ju vara på XM att plastlänkens kulleder är för rostiga. Xantia är ju som den är. Övriga fel på länkaget brukar ju "bara" ge dålig komfort.
Jag har varit med om så skitiga höjdkorrektorer att de hade problem att tömma det sista. Dock bara någon gång.
SC/MAC....... På reservdelsbilar är det bara att kapa rör om man inte kom ihåg att köra rätt liturgi innan motorn/h-pumpen plockades....Eller har handpump som man kan koppla in...
Jag har märkt att ibland kan det hjälpa att släppa ner på lägsta med garagedomkraft på plats så man kan höja från lägsta för att lasta av. Då även att "pumpa" upp och ner.
Vad har jag missat?
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft
-
- Guru
- Inlägg: 7763
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
GS/GSA är ett specialfall som behöver en egen notering.
GS/GSA har inget lägsta läge , eller rättare sagt spakens lägsta läge är körläget.
Detta gör att man MÅSTE använda metoden att sänka ner på en garagedomkraft som man därefter lyfter en ände av bilen i taget med, och sen håller kvar hög tillräckligt länge för att höjdregulatorn ska känna att bilen är tokhög och släpper ur trycket. Det är hela den normala arbetsvolymen i cylindrarna som långsamt måste släppas ur så här.
Bakvagnen har dessutom en egenhet (säkerhetsventilen) som gör att denna metod inte alltid (enligt ryktet) hjälper. För att klara av detta föredrar vissa att lämna bilen trycklös över natten, andra tar fram en tjock trasa och lindar om skarven mellan klocka och cylinder vid losstagningen (tre händer?) - OBS! fullt arbetstryck finns kvar i cylindrarna! Det är inget litet "söl" vi pratar om, utan direkt farliga hårda oljestrålar som allvarligt kan skada hud, ansikte och ögon!
Någon mer sakkunnig kan kanske bekräfta mitt påstående.
GS/GSA har inget lägsta läge , eller rättare sagt spakens lägsta läge är körläget.
Detta gör att man MÅSTE använda metoden att sänka ner på en garagedomkraft som man därefter lyfter en ände av bilen i taget med, och sen håller kvar hög tillräckligt länge för att höjdregulatorn ska känna att bilen är tokhög och släpper ur trycket. Det är hela den normala arbetsvolymen i cylindrarna som långsamt måste släppas ur så här.
Bakvagnen har dessutom en egenhet (säkerhetsventilen) som gör att denna metod inte alltid (enligt ryktet) hjälper. För att klara av detta föredrar vissa att lämna bilen trycklös över natten, andra tar fram en tjock trasa och lindar om skarven mellan klocka och cylinder vid losstagningen (tre händer?) - OBS! fullt arbetstryck finns kvar i cylindrarna! Det är inget litet "söl" vi pratar om, utan direkt farliga hårda oljestrålar som allvarligt kan skada hud, ansikte och ögon!
Någon mer sakkunnig kan kanske bekräfta mitt påstående.
Mickel
- Hansus
- 70 bar
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nyhamnsläge
Re: Göra en hydraulbil trycklös (CX & äldre)
Att göra en GS trycklös:
1. Ställ höjdreglaget i högsta läget.
2. Lyft och palla upp framvagnen så att hjulen hänger fritt.
3. Ställ höjdreglaget i körläge (lägsta).
4. Lossa luftningsskruven på höjdregulatorn ett halvt varv.
5. Ställ höjdreglaget i högsta läge.
6. Vänta tills bakvagnen sjunker ner.
7. Klart!
1. Ställ höjdreglaget i högsta läget.
2. Lyft och palla upp framvagnen så att hjulen hänger fritt.
3. Ställ höjdreglaget i körläge (lägsta).
4. Lossa luftningsskruven på höjdregulatorn ett halvt varv.
5. Ställ höjdreglaget i högsta läge.
6. Vänta tills bakvagnen sjunker ner.
7. Klart!
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012