Kryp aldrig.....

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av totteni »

Ryyyser!

Har funderat i de här banorna vad gäller 2CV. Där hålls ju bilen faktiskt uppe av fyra ganska tunna dragstänger. Antag att detta stag drabbats av korrosion/utmattning och brister. Inte vet jag hur stor den risken är, men jag tänker inte krypa under Emilia utan att palla under chassit.
:sck :2cv

greger
10 bar
10 bar
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 nov 2004, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: (stockholm,,järfälla,) skälby

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av greger »

Jag har några CX:ar och har också varit nära att gå hädan . :(
Skulle snabbt byta olja på mina föräldras cx, jag hissade upp bilen vänster fram med originaldomkraften, tog ur reservhjulet och la det under motorn, hjulet jag tog bort la jag bakom vänster bakhjul.
Marken var av varken grus, sten eller asfallt utan skogsmark.
Som alla vet när man hissar fram så följer vänster bakhjul med upp,vilket då reulterar i att det hjul jag la som stoppkloss, :shock: var helt verkningslöst,bakhjulet puttade helt enkelt undan min stoppkloss plus att fjädringen gjorde att hjulet liksom lyftes upp över hjulet också.

Hjulet under motorn höll också på att bli verkningslöst också eftersom en CX ser ut som en båt i fram alltså, sluttande uppåt som en för. Bilen höll på att glida av min säkerhet.
När allt det här hände låg jag framför domkraften ock hade bromsskivan i brösthöjd jag förstod att nu går det åt helvete. Snabbt försökte jag dra mig undan från bromsskivan men stoppades av domkraften. Bromsskivan gjorde illa några revben som jag hade ont av i säkert 3 veckor.
Eftersom jag nu skriver det här överlevde jag p.g.a att hjulet under motorn åkte inte helt av men 1 dm längere fram hade det varit natti natti :(

jag var ute själv, mina föräldrar och min flickvän (min fru idag ) var inne och tittade på tv (detta hände 1989 )vi skulle åka på våran 1:a solsemester till Cypern påföljande dag.

Tillbaka till mitt problem, jag låg alltså under bilen precis så fast att jag precis kunde andas, jag kunde inte backa ut från bilen, eftersom domkraften och bromssivan blockerade, utan min enda chans var att dra mig under bilen till andra sidan.
Som tur var så var det en svacka precis där jag låg, vilket gjorde att jag kunde smita ut den vägen.
Jag reste mig gick runt runt ca 10 min med smärta i bröstet och tängte vad som kunnde hänt.

Jag hade varmkört bilen för att motoroljan skulle vara varm när jag tappat ut oljan, jag hade djuddämparen precis ovanför ansiktet, om inte hjulet varit under och skapat luckan hade jag fått en djuddämpare som var varm i ansiktet och tji luft. :roll:

:geek ATT TÄNKA PÅ, HAR NI SÄKRAT MED HJUL ELLER DYLIGT TA DÅ BORT DIN DOM- KRAFT SÅ DU VET ATT SÄKRINGEN FUNGERAR ANNARS KAN DET VARA DET SISTA DU GÖR,,DETTA HAR SKAPAT DÅLIGA NÄTTER OCH EN CYPENRESA MED ONDA REVBEN
SIMMA LUGNT
b-11 b-7 2cv xm 90 xm96 xm97 xm 98

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Axa »

Att säkra med hjulet som tas av och reservhjulet är ju en lösning som nämnts några ggr.
Kanske jag missat att det nämnts tidigare i tråden ? -> Bredden på ett hjul behöver inte betyda att bilen stoppar inna man får klämskador eller fastnar.
Ligger man för eksempel på sidan under bilen när hydrauliken eller domkraft ger, efter så kan de ändå gå riktigt illa!
Jag fyller alltid upp med plankbitar i utrymmet som är kvar mellan däck och underrede för att vara 100% säker under...
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av totteni »

Ett mycket säkert alternativ är rejäla uppkörningsramper. De skall vara tillräckligt höga för att det skall finnas gott om plats under bilen även om den "sätter sig" helt. Underlättar också jobbet rätt mycket om man måste vara under bilen och inte har tillgång till lyft.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av hsd »

Axa skrev:Att säkra med hjulet som tas av och reservhjulet är ju en lösning som nämnts några ggr.
Kanske jag missat att det nämnts tidigare i tråden ? -> Bredden på ett hjul behöver inte betyda att bilen stoppar inna man får klämskador eller fastnar.
Ligger man för eksempel på sidan under bilen när hydrauliken eller domkraft ger, efter så kan de ändå gå riktigt illa!
Jag fyller alltid upp med plankbitar i utrymmet som är kvar mellan däck och underrede för att vara 100% säker under...
det finns något som kallas pallbockar :wink:
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Axa
70 bar
70 bar
Inlägg: 966
Blev medlem: 24 feb 2009, 09:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Hemsedal, Norge

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Axa »

Självklart är bockar vad man bör använda och det gör jag själv alltid när jag har det tillgängligt. Men bilar går ju tyvärr inte sönder bara i närheten av bockar..
Plankor är ju sällan svårt att finna...
C5 SX Break 1.6 HDi -06.
Espace 2.0 HDi -07
Hemsedal.
Tack før att Citroenakuten existerar!

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av attraction »

Som leg skyddsingenjör borde man väl inte bete sig som jag gjorde - och framför allt inte berätta om det.
Hur som helst så var jag i behov av ett panhardstag till en ickecittra.
Donatorn på skroten var hjullös = stod på skivor resp trummor = väääääldigt låg.
Emellertid var jag väl medveten om donatorns låga position i förhållande till markplanet.
Därför medförde jag en höglyftande domkraft - en s k High Lift.
Applicerade denna under draganordningen och pumpade upp donatorn.
Placerade 2 hjul under vänster bromstrumma bak.
När jag började skjuta in hjul på högersidan så sidotippade donatorn.
Två saker bidrog till att dessa rader kan skrivas.
Dels min ungdom och därmed vighet samt kroppskonstitution och snabba reaktionsförmåga.
För på delar av en nanosekund hade jag rullat ut.
Den andra saken var att det var så trångt mellan bilarna på skroten så att donatorn vilade sig en mycket kort stund mot en Peugeot innan den med ett gnissel landade på marken.
Nu, med Peugeoten som stöd, gick det framgångsrikt att palla under även högra bromsbromstrumman och demontera det åtrådda panhardstaget.
Vad jag skulle ha det till? :roll:
Jo jag har numera byggt ett justerbart panhardstag för att kompensera för fjäderhöjningen på ickecittran.
Höjer man en bil med panhardstag så bedriver bakaxeln en pendelrörelse som resulterar i att den senare inte blir centrerad under karossen utan att endera bakhjulet skjuter ut och visar däckmönstret.

B t w så undrade HSB(hon som bestämmer) var det var för sår jag hade uppe på skallen. Men en vit lögn förklarade jag att det var Xantia(labbetiken) som rivit mig och att det var på tiden att vi klippte klorna i allmänhet och sporrarna i synnerhet - och så blev det.

:lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Robban
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2140
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:09
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mellbystrand 070-7574331

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Robban »

Som gammal bilmek så vet man att man inte kryper under en opallad bi. (Om den inte står på en lift). Men ändå har det hänt att "proffs" har gjort det å råkat illa ut och kommer att hända i framtiden också tyvärr. Själv har jag en pallbock med mig i bagaget ifall att.

Användarvisningsbild
Gyllenberg
40 bar
40 bar
Inlägg: 426
Blev medlem: 09 jul 2013, 13:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Burträsk

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Gyllenberg »

När jag var ung och dum följde jag en kompis till Umeå (10 mil enkel väg) för att hämta en epa då han inte tagit kortet. Hann bara 1 mil ut ur Umeå så hoppade spärren in så det gick typ 40kmh. Inte tänkte vi sitta och larva på i den farten 9 mil så vi hissade upp med en sån här reservhjulsdomkraft och jag la mig under och pillade ur den. Epan började rulla och ramlade av domkraften så jag fick tröskeln över bröstkorgen. Gissa om jag fick panik och svårt att andas!! Tur att den var så pass hög som den var så jag inte krossade bröstkorgen iaf, kompisen hissade och jag skyndade mig ut.. PUH!!
CX2500D Familiale 1982
CX20 1983
CX2400 TRI Break 1984
BX17 TZD 1991
Xantia TDi 1996
XM 2,5TD 1997

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17290
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Göran W »

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Olof Rosenius
20 bar
20 bar
Inlägg: 395
Blev medlem: 18 nov 2002, 11:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Olof Rosenius »

Gick förbi denna japanare som stod utanför Tegskyrkan i Umeå.

Bild

Bild

Bild

Om man ligger under bilen och mekar och bilbatteriet kollapsar, så blir det en dålig arbetsmiljö för den som ligger under på så många sätt.
Jag är ingenjör, så det ligger inte mycket i det jag säger.

C5 III Tourer 2.0 HDi Aut Modellår 2012, Mazda MX-5 Miata 2000.

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Mikoo »

/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av hsd »

jag vet inte vad det är för bil men det är dags att påminna alla
Meckande man fick bil över sig
Olycka. En man i 30-årsåldern som meckade med sin bil fick fordonet över sig när uppallningen av någon anledning föll ihop i ett garage i ett samhälle utanför Trollhättan. Mannen är livshotande skadad, uppger lokala medier.
– Vad jag har förstått har han mestadels fått bilen över huvudet, säger Jonas Gustafsson, inre befäl vid Norra Älvsborgs Räddningstjänstförbund, till GT.
Olyckan inträffade vid 15.30-tiden



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22077220.ab
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av Mikoo »

Dessvärre avled killen av sina skallskador :cry:

Han har nu hamnat i den Bayerska himlen. Hans föräldrar lät honom bli organdonator för att kunna rädda livet på några andra medmänniskor.
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kryp aldrig.....

Inlägg av attraction »

En sak som ingen skrivit, vad jag kunnat finna, är vikten av att blockera hjulet diagonalt mot det hjul som är föremål för demontering.
Står i alla, eller i alla fall de flesta, instruktionsböcker att så ska förfaras.
Likaså att backväxeln ska vara inlagd samt parkeringsbromsen vara ansatt.
Har alltid i mina bilar klossar att blockera hjulen med.
Förutom 2CV så vet jag endast Mazda som har blockeringsutrustning för hjulen i "medskick".
CR-V, som ju är en av få bilar av tjugohundrasexton års modell som har reservhjul med hjulbytesutrustning, har missat på att bifoga blockeringsutrustning - fyyyyy. 8)
Men jag har kompletterat med ett par 2CV-kilar. :lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Låst

Återgå till "Utvalda säkerhetsämnen"