Byte från C5 till C4 Cactus?

Aixam
20 bar
20 bar
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 apr 2012, 19:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Billdal (Göteborg)

Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav Aixam » 02 maj 2017, 11:34

Frun vill byta ut min älskade C5 2,2 HDi automat -03 då hon tycker den är för gammal och gått förlångt (endast 31000mil varav 13000 i vår ägo), det är hon som kör den. Hon har spårat in på en C4 Cactus 92 HDi automat -14 modellår -15. Det skall vara något som sticker ut och det är hitills mer utsendet som fått styra, plnarat besök och prov körning av en ny har ej hunit ske men är inplanerat. Skiljer sig en -16 mycket från en -14?
Den hon är intresserad av har rätt färg/utrustning/relativt få mil till ett rimligt pris men med relativt stort avstånd geografiskt.

Vad skall man titta på? Några speciella svaga punkter?

Samma komfort och slitstyrka som C5an som endast krävt byte av vakunslangar och styrdator till eolysen utöver normal service på 5år13000mil.
C5 -04 2,2 HDi sedan automat, Bertone X1/9 -84, PuchMontana GL -82, Zundapp KS50 -81, 2x Honda CB50j -79, Puch Alabama -74 , Homda Novio -73, Derby GPR -01 samt Aixam Mega multitruck van -07 (eu-mopedbilslastbil), Mini-el City -92 (Lithium konverterad).

acstrath
5 bar
5 bar
Inlägg: 85
Blev medlem: 31 jan 2011, 16:54
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav acstrath » 02 maj 2017, 15:13

HDi 92 2014 saknar ADBlue teknik och är således inte Euro 6 klassad. Om du föredrar diesel är det nog bättre om du väljer en med ADBlue 100 motor. Detta på grund av att ADBlue 100 (Euro 6) blir undantagen i många städer som skärper utsläppen av NOx-gaserna. I alla fall till att börja med. Med 100- motorn får du dessutom bättre prestanda och lägre förbrukning samt lägre utsläpp av CO2 och NOx.
acstrath

Användarvisningsbild
Softrider
10 bar
10 bar
Inlägg: 131
Blev medlem: 22 okt 2003, 07:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav Softrider » 03 maj 2017, 02:01

Jeg har i alle fall erfaring med begge bilmodellene (som min signatur viser). Jeg vil ikke trekke likheten mellom bilmodellene for langt, men man merker definitivt at C4 Cactus er en Citroën i relasjon til fokuset på komfort og interessante detaljer på bilen. Jeg hadde 2,0 HDi motoren på 109 HK og 250 Nm i vår C5 (med manuelt gear) og 1,6 HDi motoren med AdBlue (manuelt gear) har nogenlunde tilsvarende ytelser (100 HK og 254 Nm). C4 Cactus er 3-400 Kg lettere enn C5 og dermed også hurtigere (0-100 Km/t på 10,6 vs 12,1 sekunder). C5'en hadde imidlertid en høyere topphastighet (192 vs 184 Km/t). Når det gjelder mellomakselerasjoner (f.eks 80-120 Km/t) er C4 Cactus signifikant hurtigere.

15" felger (195/65-15 dekk) passer etter min mening best på C4 Cactus hvis man ønsker at bilen skal være mest mulig klassisk Citroën komfort orientert. Fjæringen er myk og utligner stort sett alt av ujevnheter på veien. Med litt last i bilen minner faktisk fjæringen litt om måten Citroëns hydrauliske fjæring demper bilens bevegelser. Bilen er derfor alt annet enn "sportslig" og legger opp til bedagelig og voksen kjøring. Setene (stolene) er myke som på eldre Citroën modeller og man synker også ned i dem på den samme måten. Jeg synes at setene er veldig behagelige, men mange klager over manglende støtte (spesielt til korsryggen). Jeg anbefaler at du/dere tar en lang testtur med C4 Cactus før dere evt. kjøper bilen.

Vi kjøpte vår C4 Cactus allerede i august måned 2014 og nå har den ca. 7500 mil på telleren. Vi har ikke hatt noen uforutsette problemer med bilen (bank i bordet), men reservedeler kan være dyre som f.eks skivebremsene bak (ihvertfall her i Danmark). Drivstofforbruket er en del høyere enn Citroën oppgir, men bilen er stadig temmelig økonomisk (spesielt på langkjøring i skandinaviske hastigheter). Jeg har flere ganger kjørt på tyske Autobahn med vår C4 Cactus og den kjører komfortabelt i 140-150 Km/t. Er hastigheten høyere virker motoren litt anstrengt og det blir mye (for mye) sus/larm (väsen) rundt A-stolpene, speilene og sidevinduene foran.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og tilfreds med vår C4 Cactus. Det er en fin og billig bil som tilbyr både mer plass og komfort enn mange konkurrerende bilmodeller i den samme prisklassen (ihvertfall her i Danmark). Jeg liker også designet på bilen og synes at det stadig virker "fresh" og relativt moderne. Bilen er både lettkjørt og lett å leve med (den gjør det den er konstruert til på en god måte). Den generelle byggekvaliteten på C4 Cactus ser også ut til å være bra, som tidligere nevnt så har vi så langt etter 7500 mil ikke hatt noen problemer eller feil med vår bil. Det har imidlertid vært 5-6 offisielle tilbakekallelser fra Citroën der ting som det elektriske systemet til AdBlue systemet har blitt byttet, låsen til panseret har blitt forsterket, software oppdateringer lagt inn i bilens styresystem etc. Dette bør man sikre at har blitt utført på en brukt C4 Cactus før man evt. kjøper bilen.
C4 Cactus BlueHDi 100 2014
Tidligere: C5/I 2.0 HDi 2002

Aixam
20 bar
20 bar
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 apr 2012, 19:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Billdal (Göteborg)

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav Aixam » 03 maj 2017, 20:11

Provkörde en i dag, inte aktuell längre. Provkörde en vanlig C4s, passade oss mycket bättre. Blirnog en sådan i stälket.
C5 -04 2,2 HDi sedan automat, Bertone X1/9 -84, PuchMontana GL -82, Zundapp KS50 -81, 2x Honda CB50j -79, Puch Alabama -74 , Homda Novio -73, Derby GPR -01 samt Aixam Mega multitruck van -07 (eu-mopedbilslastbil), Mini-el City -92 (Lithium konverterad).

Användarvisningsbild
citrotto
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 jul 2006, 18:53
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav citrotto » 03 maj 2017, 22:34

C4 er en mycke bra bil. :D (har Toyota Auris som hyrbil, når min C4 får rep etter at blitt påkjørt; kommer aldri opp mot C4) :andre
2012 C4 1.6 eHDi E6G Seduction Grey Shark. Firmabil
1982 2CV6 Special Beige Colorado. Prosjekt

Användarvisningsbild
Softrider
10 bar
10 bar
Inlägg: 131
Blev medlem: 22 okt 2003, 07:15
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav Softrider » 04 maj 2017, 01:18

Den vanlige C4 og C4 Cactus har bare navnet "C4" til felles. Det er to helt forskjellige biler som heller ikke deler plattform. Når dette er nevnt er den innvendige plassen nogenlunde identisk. Det skiller f.eks kun 13 mm i akselavstand mellom modellene (2608 mm for C4 og 2595 mm for C4 Cactus). Dette er også årsaken til at C4 Cactus har modellbetegnelsen "C4" og ikke "C3". Dagens C3 anno 2016 (altså C3 mrk.III) har en akselavstand som er 55 mm kortere enn C4 Cactus (2540 mm) og tilbyr med andre ord vesentlig mindre innvendig plass enn C4 Cactus (spesielt når det gjelder benplass bak).

Seteryggene på de fremre stolene i C4 er tykkere enn seteryggene på C4 Cactus (forskjellen er 30-40 mm). Dette stjeler benplass bak og jeg kan derfor ikke sitte bak meg selv i C4, som jeg kan i C4 Cactus. C4 er imidlertid bredere enn C4 Cactus (60 mm) og dette merker man spesielt i baksetet, som også er bedre og mer komfortabelt utformet enn på C4 Cactus.

Her i Danmark er det flere motorer å velge mellom til C4 enn til C4 Cactus og de er også sterkere. C4 tilbys også med 6-trinns manuell gearkasse (växellåda) og dette tilbys ikke til C4 Cactus. Interiøret i C4 er mer påkostet enn i C4 Cactus, men også mer tradisjonelt og kanskje litt gammeldags (outdatet). Det er også måten bilen styrer på og den er derfor ikke så agil og lettkjørt som C4 Cactus. Her spiller det også inn at C4 veier 215 Kg mer enn C4 Cactus (begge BlueHDi 100).

Det er også verdt å nevne at dagens C4 er 7 år gammel og såvidt jeg har fått med meg kommer det en ny C4 generasjon i løpet av året eller tidlig i 2018.
C4 Cactus BlueHDi 100 2014
Tidligere: C5/I 2.0 HDi 2002

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa
Inlägg: 3945
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav soso » 04 maj 2017, 01:51

Framförallt kommer de nya generationerna ha den nya 'konventionella' mjukfjädringen.

RolandM
40 bar
40 bar
Inlägg: 531
Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav RolandM » 05 maj 2017, 17:41

Det kommer en ansiktslyft Cactus som modellår 2018 (nya mjukfjädringen, nya stolar, uppdaterade motorer, eventuellt fler nyheter).
En ny C4 skulle jag gissa visas på Genève salongen i mars och sen börjar tillverkning och försäljning efter det. Den här hösten har Citroën fullt upp med att lansera nya C3 Aircross och nya Berlingon, så det blir högst troligt våren/sommaren 2018 för nya C4 tror jag. Sen hösten 2018 kommer C5 Aircross.
Bästa hälsningar...

Användarvisningsbild
citrotto
10 bar
10 bar
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 jul 2006, 18:53
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav citrotto » 06 maj 2017, 19:06

Mycke å glede seg til. Men Citroen er sent ute med el og hybridbiler.
2012 C4 1.6 eHDi E6G Seduction Grey Shark. Firmabil
1982 2CV6 Special Beige Colorado. Prosjekt

Aixam
20 bar
20 bar
Inlägg: 314
Blev medlem: 07 apr 2012, 19:34
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Billdal (Göteborg)

Re: Byte från C5 till C4 Cactus?

Inläggav Aixam » 15 jun 2017, 12:03

Det blev en "vanlig" C4 1 6Hdi med robotlåda från 2014. Provkörde en Cactus och upptäckte snabbt att det inte var något för frun som iriterade sig på displayerna och ljudnivån ( resonans bakifrån).

Någon som är sugen på en C5 2,2 HDi 2003 med 29450 mil på mätaren?

Har bytt upp oss 11 årsmodeller var gån de Sista bilbyterna. Sist var det från 92 till 03 och nu 03 till 14.
Första bilen finns kvar sedan var det en 940 som bruksbil med massa mindre iriteranze fel ständigt. C5an renoverade jag bromsarna på vid köpet och därefter har det bara varit 2 mindre reparationer på 5 år och 17000 mil, mest bekymmersfria bil som funnits i familjen. Hoppas på samma med C4an även om jag Saknar hydraulfjädringen.
C5 -04 2,2 HDi sedan automat, Bertone X1/9 -84, PuchMontana GL -82, Zundapp KS50 -81, 2x Honda CB50j -79, Puch Alabama -74 , Homda Novio -73, Derby GPR -01 samt Aixam Mega multitruck van -07 (eu-mopedbilslastbil), Mini-el City -92 (Lithium konverterad).


Återgå till "C4 - Cactus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster