C4 Cactus Facelift 2018
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
C4 Cactus Facelift 2018
Nästa år släpps faceliften av C4 Cactus. Med modernare om än tråkigare/argare design (i mitt tycke) och de nya mer avancerade stötdämparna.
Dessutom kommer den även med 130-hästars versionen av 1.2 liters Puretech motorn, 120-hästars dieseln samt automatlådor med momentomvandlare.
Dessutom kommer den även med 130-hästars versionen av 1.2 liters Puretech motorn, 120-hästars dieseln samt automatlådor med momentomvandlare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- 5 bar
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 10 jul 2013, 21:59
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Lund
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Jag hade gärna sett att den såg ut så här istället:
Citroen C4 Shine med Highway Driver Assist. 155 HK, aut-8 2021
-
- 5 bar
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 10 jul 2013, 21:59
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Lund
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Det finns ett par saker jag ej gillar med Citroen Cactus. Ratten går ej ett justera i djupled, varvräknare saknas, det finns inget ventilationsutblås till främre höger sidoruta. Den är ju dessutom rejält mindre än Citroen C4 som den ska ersätta i ett par år innan den helt nya C4:an presenteras. Den är ju endast marginellt längre än t. ex. nya VW Polo och Seat Ibiza och cirka sex cm smalare än dessa småbilar. Den är också ganska dyr. Dyrare än t.ex. Peugeot 308 och Seat Leon om man vill ha lite utrustning i bilen. Citroen gör det inte lätt för sig om man förväntar sig god försäljning. Möjligen kan den hitta köpare om komforten i den kommer att vara så bra som Citroen säger, med den nya stötdämpartekniken och den uppdaterade ljudisoleringen. Komfort har ju alltid varit Citroens adelsmärke.
Citroen C4 Shine med Highway Driver Assist. 155 HK, aut-8 2021
-
- 20 bar
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 29 jul 2006, 18:53
- Medlem i SCK?: Nej
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Hoppas att den nya C4 kommer som full elektrisk.
2021 eC4 Feel Pack silver grå
1982 2CV6 Special Beige Colorado.
1982 2CV6 Special Beige Colorado.
- Softrider
- 10 bar
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 22 okt 2003, 07:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Aarhus, Danmark
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Den nye C4 Cactus kan justere rattet både i høyden og dybden. Det er også kommet ny og bedre polstring på setene (stolene). Glasset er tykkere på vinduene og som du skriver er lydisoleringen betydelig mer omfattende. De nye PHC hydrauliske støtdemperne blir også spennende å oppleve hvordan er. Jeg er imidlertid helt enig med deg i at Citroën får en utfordring når det gjelder å selge C4 Cactus vis a vis nyere og mer moderne biler som f.eks nye VW Polo, Seat Ibiza og ikke minst Seat Arona.Mattie skrev: ↑27 okt 2017, 12:24Det finns ett par saker jag ej gillar med Citroen Cactus. Ratten går ej ett justera i djupled, varvräknare saknas, det finns inget ventilationsutblås till främre höger sidoruta. Den är ju dessutom rejält mindre än Citroen C4 som den ska ersätta i ett par år innan den helt nya C4:an presenteras. Den är ju endast marginellt längre än t. ex. nya VW Polo och Seat Ibiza och cirka sex cm smalare än dessa småbilar. Den är också ganska dyr. Dyrare än t.ex. Peugeot 308 och Seat Leon om man vill ha lite utrustning i bilen. Citroen gör det inte lätt för sig om man förväntar sig god försäljning. Möjligen kan den hitta köpare om komforten i den kommer att vara så bra som Citroen säger, med den nya stötdämpartekniken och den uppdaterade ljudisoleringen. Komfort har ju alltid varit Citroens adelsmärke.
2017 C4 Picasso BlueHDi 120
Tidligere: 2002 C5 2.0 HDi 110 og 2014 C4 Cactus BlueHDi 100
Tidligere: 2002 C5 2.0 HDi 110 og 2014 C4 Cactus BlueHDi 100
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 20 nov 2017, 12:56
- Medlem i SCK?: Nej
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Någon som sett något test än där man pratar om nya fjädringen?
- Softrider
- 10 bar
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 22 okt 2003, 07:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Aarhus, Danmark
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Jeg tror at det er litt tidlig for å få en utdypende opplevd kommentar vedr. Citroëns nye PHC hydrauliske støtdemperne (PHC - Progressive Hydraulic Cushions) iom. at få biljournalister faktisk har testet systemet, Jeg tror (jamfør de biljournalistene som faktisk har testet protoyper av systemet) at dette blir bra - faktisk veldig bra. Citroën har i realiteten ikke et valg. De må bevise at de behersker kunsten å levere ordentlig komfort i en bilklasse der dette ikke er vanlig/normalt hvis de vil ivareta/skydda deres historie og fremtidsperspektiver (les: eldre modeller som f.eks GS/GSA, BX etc.). Jeg tror også at den nye Cactus i denne sammenheng vil bli vesentlig mer raffinert og sofistikert enn dagens Cactus - mer gjennomført/avslutade og ikke minst mer Citroën
2017 C4 Picasso BlueHDi 120
Tidligere: 2002 C5 2.0 HDi 110 og 2014 C4 Cactus BlueHDi 100
Tidligere: 2002 C5 2.0 HDi 110 og 2014 C4 Cactus BlueHDi 100
-
- 40 bar
- Inlägg: 549
- Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Varvräknare är ingen stor grej, en Cactus är inriktad på komfort och ekonomi, inte sport. Den har en växlingsindikator som säger när man ska växla, och har man automatlåda så växlar den ju själv. Så nyttan av en varvräknare på Cactus är ytterst tveksamt. Den har ventilationsutblås för höger sidoruta, det lgiger högre upp på panelen, och det tar hand om imma på högerrutan när defrosten är aktiverad. Men visst, den saknar det stora ventilationsutblåset som föraren har, däremot så har ju passageraren ett stort ventilationsutblås i mitten på panelen så passageraren slipper frysa. Men man kör nog mest automatinställningen med hälften upp och hälften ner ändå.
De nya stolarna har inte bara en ny typ av flerlagers stoppning, utan även - äntligen - justerbart svankstöd. Det ser jag som en välkommen förbättring. Gällande utrymmena så är inte Cactus så liten som man kan tro. Kupén är fullt jämförbar med Peugeot 308 och Citroën C4 invändigt i utrymmena, däremot är bagageutrymmet något mindre. Så den mindre storleken på Cactus har bara gått ut över bagageutrymmet, inte kupéutrymmet. Nya VW Polo har däremot vuxit ur sin klass. Den är idag betydligt större än ur-Golfen var när den presenterades. Första Golfen var ju 3,75 m lång.
De nya stolarna har inte bara en ny typ av flerlagers stoppning, utan även - äntligen - justerbart svankstöd. Det ser jag som en välkommen förbättring. Gällande utrymmena så är inte Cactus så liten som man kan tro. Kupén är fullt jämförbar med Peugeot 308 och Citroën C4 invändigt i utrymmena, däremot är bagageutrymmet något mindre. Så den mindre storleken på Cactus har bara gått ut över bagageutrymmet, inte kupéutrymmet. Nya VW Polo har däremot vuxit ur sin klass. Den är idag betydligt större än ur-Golfen var när den presenterades. Första Golfen var ju 3,75 m lång.
Bästa hälsningar...
-
- 70 bar
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 30 dec 2008, 23:14
- Medlem i SCK?: Ja
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Har en Cactus 1,2 puretech med robotlådan som i dagarna rullat 7200mil totalt felfritt, inte ens en lampa har pajjat . Den enda reella nackdelen bilmodellen lider av är avsaknaden av delbart baksätesryggstöd....detta hoppas jag tillförs den faceliftade varianten?
C4 Cactus 2015
-
- 40 bar
- Inlägg: 549
- Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Redan nuvarande Cactus tillverkas med delbart ryggstöd, men jag vet inte om det är valbart i Sverige.
Bästa hälsningar...
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Visst att de inför moderna 'kontraviktsdämpare' i det billigare segmentet, men kunde de inte behållt gashydrauliken för de dyrare modellerna? Det är ju inte som att t.ex. Audis bälgfjädring är billigare.
Hoppas dock att detta blir hyfsat. Blir det åtminstone förnimbart gashydrauliken i känsla och flyt har dom lyckats med tanke på vad det är, ett passivt system helt utan nivåreglering eller höjasänka-funktioner.
Men för oss inbitna kommer framtiden inte ha något alternativ att etbjuda. Ännu(?).
Hoppas dock att detta blir hyfsat. Blir det åtminstone förnimbart gashydrauliken i känsla och flyt har dom lyckats med tanke på vad det är, ett passivt system helt utan nivåreglering eller höjasänka-funktioner.
Men för oss inbitna kommer framtiden inte ha något alternativ att etbjuda. Ännu(?).
-
- 40 bar
- Inlägg: 549
- Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Fördelen med de här nya stötdämparna med "hydrauliska kuddar" i varsin ände som fångar upp rörelsen och ger helt annan dämpnings-effekt jämfört med en traditionell stötdämpare, är att de kan implementeras tämligen enkelt och kostnadseffektivt oavsett bottenplatta och på alla modeller. Givetvis måste de trimmas in för varje bilmodell, men bottenplattan behöver inte vara specialanpassad för att kunna hantera dem - vilket en bottenplatta för gashydraulisk fjädring måste.
Dvs skulle man fortsatt med gashydrauliken hade man, som man gjort tidigare, redan tvingats göra en särskild anpassning i designskedet av bottenplattan och det innebär en fördyrande teknisk lösning genom att bottenplattorna då skulle vara anpassade för flera olika fjädringssystem (eftersom de delas även med Peugeot), nu slipper man det. De nya stötdämparna kräver ingen särskild anpassning av bottenplattan, utan det räcker med att bottenplattan utvecklas för vanlig fjädring och sen trimmar man in de nya stötdämparna för varje bilmodell. Detta sparar tid, pengar och sänker utvecklings- och produktionskostnader. Och om fjädringen dessutom fungerar bra - vilket den sägs vara då målsättningen har varit "magic carpet ride" - så är ju det en win-win.
En till aspekt är att Citroën inte längre ska göra lyxbilar. De dyrare bilarna tas alltså om hand av märket DS, och DS får en kamerastyrd elektroniskt kontrollerad stödtämpning. DS är lyxbilarna inom PSA-segmentet och nya DS7 Crossback visar på DS kommande utveckling. För DS finns den ekonomiska marginalen för att göra fördyrande speciallösningar, vilket inte märket Citroën har. Citroën ska ju inte vara dyrare än en Seat eller Skoda, men DS ska konkurrera med Audi och Volvo - där finns helt andra marginaler på produkten.
Dvs skulle man fortsatt med gashydrauliken hade man, som man gjort tidigare, redan tvingats göra en särskild anpassning i designskedet av bottenplattan och det innebär en fördyrande teknisk lösning genom att bottenplattorna då skulle vara anpassade för flera olika fjädringssystem (eftersom de delas även med Peugeot), nu slipper man det. De nya stötdämparna kräver ingen särskild anpassning av bottenplattan, utan det räcker med att bottenplattan utvecklas för vanlig fjädring och sen trimmar man in de nya stötdämparna för varje bilmodell. Detta sparar tid, pengar och sänker utvecklings- och produktionskostnader. Och om fjädringen dessutom fungerar bra - vilket den sägs vara då målsättningen har varit "magic carpet ride" - så är ju det en win-win.
En till aspekt är att Citroën inte längre ska göra lyxbilar. De dyrare bilarna tas alltså om hand av märket DS, och DS får en kamerastyrd elektroniskt kontrollerad stödtämpning. DS är lyxbilarna inom PSA-segmentet och nya DS7 Crossback visar på DS kommande utveckling. För DS finns den ekonomiska marginalen för att göra fördyrande speciallösningar, vilket inte märket Citroën har. Citroën ska ju inte vara dyrare än en Seat eller Skoda, men DS ska konkurrera med Audi och Volvo - där finns helt andra marginaler på produkten.
Bästa hälsningar...
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Krävs inte någon magi eller massor av pengar att göra en bottenplatta för gashydraulik. Med rör går klockorna att placera varsomhelst.
Den här "fattigmanslösningen" må vara bättre än stålfjädrat, men hur bra den är återstår ju att se. Oändlig lasttålighet och konstant höjd oavsett last, hastighet och väglag är ett minne blott i vart fall.
DS är lyxmärket heter det nu ja. Tråkigt bara att de har ännu sämre fjädring än vad de billigare märkessyskonen från Citroën kommer begåvas med. För ingen har anklagat exempelvis DS5 för annat än att vara rena gokarten i fjädringsmässigt hänseende. Om de nu ska konkurrera med Audi och Volvo hade det varit bra om det hade varit med något unikt, men nä. Här missade Citroën chansen rejält.
Den här "fattigmanslösningen" må vara bättre än stålfjädrat, men hur bra den är återstår ju att se. Oändlig lasttålighet och konstant höjd oavsett last, hastighet och väglag är ett minne blott i vart fall.
DS är lyxmärket heter det nu ja. Tråkigt bara att de har ännu sämre fjädring än vad de billigare märkessyskonen från Citroën kommer begåvas med. För ingen har anklagat exempelvis DS5 för annat än att vara rena gokarten i fjädringsmässigt hänseende. Om de nu ska konkurrera med Audi och Volvo hade det varit bra om det hade varit med något unikt, men nä. Här missade Citroën chansen rejält.
- Gelgamesh
- Activa
- Inlägg: 3234
- Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mjöbäck
Re: C4 Cactus Facelift 2018
För de med mer svårartad gas-abstinens kanske det är värt att påminna om att Mercedes inte bara har byggt bilar med gasklockor sedan sjuttiotalet utan sedan något decennium dessutom går att få med s.k. "Active Body Control" vilket är ett helaktivt system. Men det kanske mest intressanta torde vara "Magic Body Control" som börjat dyka upp på senare tid. Vi pratar om dyra S-klassmodeller, men komfort är ju något vi gärna prioriterar, inte sant?
Tro´t om ni vill men Mercedes tar faktiskt komfort på ganska stort allvar. Jag har själv en 400SE från 1992, och även om den inte tar ett fartgupp med samma grace som en DS så vill jag påstå att helheten faktiskt erbjuder en klart bättre komfort än t.ex CX och XM. Det där obeskrivbara som gör att man gladeligen kör 100 mil på ett bräde har jag bara upplevt i två bilar; Citroën DS och Mercedes S-klass. Glöm stötiga småtyskar. Vi pratar om bilar med riktigt gott flyt på vägen nu.
Med tanke på utvecklingen så blir jag i.a.f. inte mindre förtjust i Mercedes, och det blir väl där man hamnar framgent när stafettpinnen tycks gå mot att riktig komfort blir lyx. Men visst är jag glad åt de nya stötdämparna, det var på tiden att de mindre Citroënerna fick lite coola grejer. Å andra sidan var de väl redan ganska bra på vanlig fjädring? Min Berlingo är ju riktigt snäll på vägen jämfört med de flesta motsvarande modellerna.
Tro´t om ni vill men Mercedes tar faktiskt komfort på ganska stort allvar. Jag har själv en 400SE från 1992, och även om den inte tar ett fartgupp med samma grace som en DS så vill jag påstå att helheten faktiskt erbjuder en klart bättre komfort än t.ex CX och XM. Det där obeskrivbara som gör att man gladeligen kör 100 mil på ett bräde har jag bara upplevt i två bilar; Citroën DS och Mercedes S-klass. Glöm stötiga småtyskar. Vi pratar om bilar med riktigt gott flyt på vägen nu.
Med tanke på utvecklingen så blir jag i.a.f. inte mindre förtjust i Mercedes, och det blir väl där man hamnar framgent när stafettpinnen tycks gå mot att riktig komfort blir lyx. Men visst är jag glad åt de nya stötdämparna, det var på tiden att de mindre Citroënerna fick lite coola grejer. Å andra sidan var de väl redan ganska bra på vanlig fjädring? Min Berlingo är ju riktigt snäll på vägen jämfört med de flesta motsvarande modellerna.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna
-
- 40 bar
- Inlägg: 549
- Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
Re: C4 Cactus Facelift 2018
Soso, du har tydligen missat att DS kommer med ett aktivt fjädringssystem med en kamera (i höjd med bakspegeln) som scannar av vägen och som justerar fjädringen efter det. Det är i grunden stålfjädring med aktiva stötdämpare som styrs elektroniskt. Systemet finns i nya DS7 Crossback och kommer även i fler DS-modeller. Gasfjädringen är för dyr eftersom det innebär specialanpassning av bottenplattan, och alla modeller från PSA kommer att göras på två bottenplattor - den mindre CMP/EMP1 och den större EMP2. Dessa finns även med olika axelavstånd. Alla bilar från PSA ska alltså baseras på någon av dessa. Då fungerar det inte att Citroën kör sina egna speciallösningar som kräver anpassning i bottenplattan. PHC-fjädringen, som nu kommer i Cactus, kan monteras på vilken bottenplatta som helst då PHC är en annan typ av stötdämpare men fjädringen i övrigt är likadan. De nya aktiva datorstyrda stötdämparna i DS kräver heller ingen särskild anpassning av bottenplattan.
Bästa hälsningar...