Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och H-låda på ID/DS.
3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av 3314arne »

Peter skrev:
3314arne skrev:
Anders H skrev:Ligarexband. Fråga P om cylindern fått nya packningar, om inte kanske returledningen har fått för mycket att göra.
Vad är och var får jag tag på Ligarexband?
Billigaste alternativet:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... and-61970/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... nd-191328/
Ja, se detta Biltema! Halva priset mot Mekonomen och "tång" för 119:--
Tack för tipset, Peter!
Kenneth Bergdahl

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av 3314arne »

Hej allihop!
Här kommer en slutrapport (hoppas jag i alla fall) om damaskläckaget hö fram. Att demontera skärmen var relativt enkelt, även om det för mig var första gången. Måste varit ännu enklare innan den nya fronten kom. Damasken (ny) var felfri, men läckte i överkant. Köpte både tången för 119:- och tillhörande band på Biltema, men det nedre ligarexbandet (tack för grejorna, Anders H) var 5 mm(!) för kort för denna tång (som f.ö. var superbra), varför jag fick använda det längre bandet till den lilla nedre delen av damasken.
Vad sätta upptill? Jo, jag hade ju Biltemas band, som fanns i både 5 och 7 mm och upptill är ju inget som hindrar att man sätter ett lite bredare band (inget spår i damasken). MEN: Av en händelse hade jag band från Mekonomen hemma. Deras band 06-60960 kostar visserligen en 50-lapp + moms (Ja, Mekis blir bara dyrare och dyrare....är det alla annonser med Mekis-Karin, som kostar?), men har en fördel framför både Ligarex och Biltemas: Det är, tack vare en finurlig konstruktion, helt slätt under låset, där det ju blir en liten uppbuktning av gummit, och kanske läckage, med både Ligarex och Biltemas. (synd att jag inte tog lite bilder). Nackdelen är att det, liksom Biltemas, inte går att dra lika hårt (deformeras) som ett Ligarex, men det kanske inte behövs?
Nå, det blev Mekonomen upptill och Ligarex nedtill, varpå hon fick sjunka ihop över natten och se - det blev tätt. Monterade tillbaks skyddsplåten och skärmen med alla skruvar och vajrar. Det, som tog längst tid, var att få dit skyddsplåten under motorn, vilken plåt jag lossat redan i början av sommaren för att hitta läckaget på vä sida och sedermera byta bromsacken. Denna stora alu-plåt är inte helt lätt att få dit med sina två stora luftintag och ett litet alu-rör på vä sida (vart skall det leda luften?)
Bytte jag packningarna, som jag har liggandes, i fjäderbenet. Nej! Flödet i returslangen var mkt lätt och trycket på returen föreföll inte heller särskilt stort. Dumt? Kanske, det hade ju varit rätt enkelt när jag ändå.....
Lärdomar:
Det är ingen större match att demontera en framskärm.
Det hade varit klokt att inte rostskydda madame innan denna operation. Det blev nämligen synnerligen kladdigt!
Återstår att hoppas att hon nu håller tätt ett tag. Jag har förresten fått nya luftslangar från CTA-Peter till humant pris och blixtsnabbt, som vanligt (sover han aldrig?) och fick därvid idén att montera ett litet värmeelement även på hö sida, eftersom originalvärmen är lite dålig, men jag öppnar en ny tråd om detta i stället.
Har också fått en utsökt originalklädsel från Stålis, röd med mörkare Pallas-ränder. Det gick snabbt och kvalitén verkar hög. Det finns tydligen ett par, tre leverantörer, men just nu har jag inte namnet i huvet på den lev, som Stålis använde sig av. Kunde inte motstå frestelsen att även ta med de främre nackstöden; de med hylsor på sidorna. Särskilt billigt blev det inte, men....Således: Ännu ett projekt att se fram emot under de deprimerande mörka vintermånaderna....
Ursäkta om jag blev lite långrandig, men mina erfarenheter kanske kan vara till nytta för er som inte är så fullfjädrade mekare på la Dessée.
Jo, jag kan inte undanhålla er en sak till: Jag tog ut henne på en lite längre tur i den kyliga höstkvällen och fann att hon spinner som en katt även uppåt 110-120, växlar sidenmjukt.....En nästan himmelsk känsla infann sig för en kort stund!
Kenneth Bergdahl

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av lasse frykholm »

Buntband kan aldrig räcka -ska man hålla på med hydraulcittra så är Ligarex en nödvändig utrustning. Smörjnipplarna ska man väl komma åt genom hålen i plåten om man ställer bilen i rätt höjdläge; åtminstone är det så på SM. Alltid dessa kommentarer om dom obegripliga fransmännen innan vi själva förstår hur saker är tänkta...

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av lasse frykholm »

Hej! Ber om ursäkt för min lite tråkiga ton i förra inlägget! Jag har själv många gånger retat mig på konstruktioner när jag inte får till jobbet, och sen - aha, gör man bara som det var tänkt så gick det bättre. Smörjnipplarna blir även på DS åtkomliga genom hålen om man bara ställer bilen på rätt höjd - varken skärm eller täckplåt behöver tas bort. Under min första DS-renovering har jag upplevt det som att DS är betydligt mer svårarbetad och svåråtkomlig än den modernare SM (framför allt i förgasarversion), men desto viktigare blir det att så småningom lära sig knepen för modellen. Du har fått en vacker bil; jag såg den hos Pappen och gratulerar lite avundsjukt! Hälsningar Lasse

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av soso »

Det är sant att man kommer åt några smörjnipplar från undersidan bakerst i hjulhuset, men de över som sitter på lederna upp till fjädercylindern kommer man inte åt utan att demontera täckplåten tyvärr. :roll: Är ju totalt 6 nipplar per sida om man inte har nipplar på styrstagen med.

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av lasse frykholm »

Nu har jag kollat. Med bilen i högsta läget ligger den övre nippeln på krängningshämmarstaget i nivå med hålet i täckplåten. Den undre pekar neråt där det också finns hål i plåten, och nippeln på överfallet för krängningshämmaren ligger alltid jäms med hålet. Det är alltså bara en nippel som man måste höja bilen för. Sen måste förstås hjulet av för dom yttre nipplarna, men att skruva av plåten behövs inte.

Pappen
40 bar
40 bar
Inlägg: 611
Blev medlem: 09 dec 2009, 20:51
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Höganäs

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av Pappen »

Så sant som du skriver Lasse :D

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av soso »

lasse frykholm skrev:Nu har jag kollat. Med bilen i högsta läget ligger den övre nippeln på krängningshämmarstaget i nivå med hålet i täckplåten. Den undre pekar neråt där det också finns hål i plåten, och nippeln på överfallet för krängningshämmaren ligger alltid jäms med hålet. Det är alltså bara en nippel som man måste höja bilen för. Sen måste förstås hjulet av för dom yttre nipplarna, men att skruva av plåten behövs inte.
Ah, måste kolla på min bil vid tillfälle. :D Sist tog jag nämligen av dessa plåtar med massor av extrapyssel som följd. Kanske någon överambitiös klåpare i historien som satt igen de där hålen i plåten eller så har jag helt missat dem bakom rostskyddsmassan. Visst ska de vara igensatta med gummipluppar eller liknande?

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av Lars H »

Japp gummipluttar är det!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Hydraulläckage höger fram. Råd?

Inlägg av 3314arne »

Ja, nu är jag hemma igen, men spelar det så stor roll om man når nipplarna via hål i plåten eller ej? Om jag minns rätt sitter plåten bara med fyra skruvar och det tog inte många minuter att lossa och sedan återmontera plåten. Hjulet måste man ju ändå lossa. Men visst är det finurligt uträknat och Lasse har säkert rätt. Kul förresten att du har sett min DS hos pappen. Jag är faktiskt ganska stolt över den....
Kenneth Bergdahl

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Hydraulik"