Som jag misstänkte berodde grönpölen vid höger framhjul att damasken till fjäderdonet är kass. Småsprickor mellan "åsarna".
Vad tror ni som provat eftermarknadsdamasker fram? Är de av lika kasst gummi som de nytillverkade för bakvagnen? Gamla paddagummidelar verkar ju hålla 40+ år med sin Michelinkvalitet, men nya i kinakvalitet verkar ju ibland bara hålla ett par år.
Lurar på om jag rent av ska ta cylindern med damask och allt från reservdelsbilen om den verkar kurant för att slippa jäklas med damaskbyte.
Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
- Ultras
- 20 bar
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 12 nov 2002, 12:54
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
Det er vel bare to typer kvalitet, god og dårlig. Den billigste typen er dårlig/ubrukelig. De kjennes mer ut som plast enn gummi. Tror ikke man behøver skylde på Kina, det er vel importør som bestemmer kvaliteten fra fabrikken, hvor i verden den måtte befinne seg.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
Hmm. Hittar då bara en sort hos svenska leverantörer.
Kollade på reservdelsbilen (som ska endast ha gått ca 15000 mil men stått länge) och där såg damasken ut som ny! Inga sprickor eller spår av läck vad jag kunde se. Lutar åt att jag tar den om det går att få bort den utan större bök. Blir ju mest original också.
Bör väl gå att byta damasken med cylindern på plats genom att lossa ligarexen, lossa kolvstångens sprint, trycka upp kolven och sedan plocka bort och byta damask? Eller tänker jag fel?
Kollade på reservdelsbilen (som ska endast ha gått ca 15000 mil men stått länge) och där såg damasken ut som ny! Inga sprickor eller spår av läck vad jag kunde se. Lutar åt att jag tar den om det går att få bort den utan större bök. Blir ju mest original också.
Bör väl gå att byta damasken med cylindern på plats genom att lossa ligarexen, lossa kolvstångens sprint, trycka upp kolven och sedan plocka bort och byta damask? Eller tänker jag fel?
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
Michelin var inte inblandade i gummidelstillverkningen C hade en egen fabrik för gummiprytlar där rågummi och kemikalier åkte in i ena änden och färdiga damasker kom ut i andra änden.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
- Ultras
- 20 bar
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 12 nov 2002, 12:54
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
Ja, en god gammel damask er det beste du kan bruke. Ta fra reservedelsbilen!
- Toribio
- 40 bar
- Inlägg: 616
- Blev medlem: 04 jan 2003, 19:43
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Höganäs
Re: Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
Kommer inte ihåg vad som gäller på de senare årsmodellerna, men på de tidiga behövde man lossa anslagsgummit så att bärarmen kunde röra sig så mycket att kolvstången kunde komma ut.soso skrev: Bör väl gå att byta damasken med cylindern på plats genom att lossa ligarexen, lossa kolvstångens sprint, trycka upp kolven och sedan plocka bort och byta damask? Eller tänker jag fel?
DS 19 -57, DS 23 Pallas -74, GSA Pallas -83, CX Prestige T2 -89, BX 4x4 Break -90, XM Inj. -94,
XM V6 24V -95, Xantia 2,0 Activa -96, C5 Break -05, C5 Tourer -08, C6 6 cyl -06, C6 4 cyl -07,
Renault 4L -74.
XM V6 24V -95, Xantia 2,0 Activa -96, C5 Break -05, C5 Tourer -08, C6 6 cyl -06, C6 4 cyl -07,
Renault 4L -74.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Byta fjäderdonsdamask fram - tips bitte?
Lars: Okej, men bättre än det mesta som görs idag tycker jag! Bättre än Mercedes gummikvalitet vid samma tid också. Den senare brukar pulvriseras när det gäller dörrlister och dylikt.
Tack för tips! Tog hela alltet från reservdelsbilen.
Gick bra att få ut hela cylindern. Räckte med att palla upp i högsta läget. Till och med lägre än så på reservdelsbilen gick att lirka ut.
Tack för tips! Tog hela alltet från reservdelsbilen.
Gick bra att få ut hela cylindern. Räckte med att palla upp i högsta läget. Till och med lägre än så på reservdelsbilen gick att lirka ut.