Byta huvudack, en veritabel härdsmälta.

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och H-låda på ID/DS.
Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Byta huvudack, en veritabel härdsmälta.

Inlägg av Göran W »

Ursäkta OT men..... torapp, du har väl just bekräftat den sista tesen i alla dina inlägg? :lol:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Byta huvudack, en veritabel härdsmälta.

Inlägg av soso »

johnnyfn skrev:
17 aug 2017, 07:14
Kan ju tänkas att den mindre delbara huvudaccen gick att få ut lättare. Sen kom den större och då var den lite för stor.
Ja, det är mycket möjligt.

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Byta huvudack, en veritabel härdsmälta.

Inlägg av torapp »

Göran W skrev:
17 aug 2017, 22:55
Ursäkta OT men..... torapp, du har väl just bekräftat den sista tesen i alla dina inlägg? :lol:
Ja. Min hjärna är som en 10-liters hink som är full sedan länge. För allt nytt som ska in i den måste något annat rinna ur och det brukar vara det som simmar närmast ytan :)

Därmed sagt så visst saknar jag ofta min gamla Padda. Men det var ett rationellt val som var tvunget att göras. Jag ville ha en entusiastbil och Paddan tog helt enkelt för mycket tid och resurser att hålla i rullande skick i förhållande till vad jag hade disponibelt. Så i stället för att må dåligt av att inte kunna ge bilen den omsorg den förtjänade så valde jag att gå över till något som mer passade in i mitt livspussel.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Användarvisningsbild
Ultras
20 bar
20 bar
Inlägg: 325
Blev medlem: 12 nov 2002, 12:54
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta huvudack, en veritabel härdsmälta.

Inlägg av Ultras »

Det er på grunn av dette at mange flytter hovedacc til rammevangen på høyre side. Da er det lett å løse ut trykket med skruen også, man slipper stikke hele armen langt ned i mørket og fumle i blinde..

Simon L
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2008, 18:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Markaryd

Re: Byta huvudack, en veritabel härdsmälta.

Inlägg av Simon L »

Hej

Plockade ut huvudacket med hjälp av ett spett.

Vi var 2 man, ett spett och hade bilen på en lyft.
Sitter skyddsplåten kvar mot kupen måste man ta bort den.
Enklaste är att klippa bort första delen på plåten, då går det att få tillbaka den igen om man vill.

För att göra det lite enklare kan man fästa ett fjäderben i huvudacket när man ska lirka ut den.

En man trycker undan motorn med spettet och den andra mannen lirka ut huvudacket.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Hydraulik"