DS klockbyte

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och H-låda på ID/DS.
Skriv svar
Peki
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

DS klockbyte

Inlägg av Peki »

Hej!

En fråga ang klockbyte, som säkert finns längre ner i tråden, men ändå...
Kan man använda tex bx, cx klockor istället för original ds tvådelade, åtminstone tillfälligt?

Tack!! :ds
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: DS klockbyte

Inlägg av Anders H »

Ja, samma gänga.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: DS klockbyte

Inlägg av Göran W »

Bör dock vara ungefär samma ventilhål och tryck för att undvika körmässiga överraskningar. :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Peki
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

Re: DS klockbyte

Inlägg av Peki »

Tack för tipsen så långt.

Har en ds23 från 74, var det så att dom inte använde tvådelade klockor på dom senare modellerna? Har en framklocka som läcker grönsaft, den e tvådelad, den andra verkar vara en nyare typ som byttes in vid förra servicen. Har den gamla tvådelade kvar o tänkte tillfälligt byta ut den trasiga till en bx klocka av en, så länge originalen repareras...

/peki :ds
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: DS klockbyte

Inlägg av soso »

Peki skrev:
20 aug 2017, 17:00
Tack för tipsen så långt.

Har en ds23 från 74, var det så att dom inte använde tvådelade klockor på dom senare modellerna? Har en framklocka som läcker grönsaft, den e tvådelad, den andra verkar vara en nyare typ som byttes in vid förra servicen. Har den gamla tvådelade kvar o tänkte tillfälligt byta ut den trasiga till en BX klocka av en, så länge originalen repareras...

/peki :ds
Det stämmer att det satt original svetsade 500cc-klockor på sista årsmodellen av paddorna. (Varför är oklart, men kanske för att CX började tillverkas och klockfabriken övergick till att börja spotta ur sig fler 500cc-stommar och färre 700cc). Annars var 700cc delbara klockor standard och de ger mycket mjukare fjädring med längre långsammare rörelser än de mindre klockorna. Dessutom går de att renovera och finns inte att köpa nya! Så släng inga punkterade/stumma delbara klockor! Lägg istället på hyllan och lämna in för fyllning och ev. membranbyte vid tillfälle.

Den som läcker saft, läcker den från skarven mot cylindern kan det mycket väl vara så att packningen (o-ringen) mellan klocka och cylinder sitter snett eller att den är gammal och hårt/skadad. Gör trycklöst och skruva av och kolla!

De delbara ska vara stansade med 59 i toppskruven för att indikera 59 bar och placering fram. Bak gäller 26 bar. Sedan finns det delbara till CX Break (bak) och SM som har andra tryck och dämpventiler. DS Break har också annat tryck bak.

Har den nyare typen något nummer skrivet på sig? Kan vara värt att kolla vad det är för sort. Helst ska du inte ha olika klockor på samma axel för att undvika konstiga fjädringsegenskaper.

Det enda som händer egentligen om du tar klockor från en nyare bil och sätter på paddan är att fjädringen blir lite sämre. Men hade jag varit i dina skor hade jag också lämnat in de delbara klockorna för fix under tiden.

Peki
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

Re: DS klockbyte

Inlägg av Peki »

Tack för ypperlig info. Har två delbara klockor som ja tänkte renovera, under tiden blir det två lånta "fjädrar" från en bx....
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: DS klockbyte

Inlägg av Anders H »

Det finns ingen "packning" mellan klockhalvorna, det är membranets kant som utgör packning. Läcker de är de slut och måste repareras med nytt membran.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Peki
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

Re: DS klockbyte

Inlägg av Peki »

Hej igen!

Anders H,
kan jag skicka klockorna till dig för renovering, vad kostar det i så fall?

/pj
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: DS klockbyte

Inlägg av Anders H »

Se PM
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Peki
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

Re: DS klockbyte

Inlägg av Peki »

Anders se PM
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX

Peki
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

Re: DS klockbyte

Inlägg av Peki »

Hej Anders!

Kan du ge adressen vart jag skickar klockorna? Posten säkrast?

Med vänlig hälsning,

p jansson
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: DS klockbyte

Inlägg av Anders H »

Du har PM
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Hydraulik"