Styrningen vill inte bli bra

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och H-låda på ID/DS.
Skriv svar
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Hank »

Nej, trots en liten justering av ena skruven på ventilpaketet (Rotating Union på engelska) – beskrivet här: https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=19&t=74270 – är jag inte nöjd med styrningens uppträdande.

Det är veligt och okänsligt i rakt fram-läget.
Följden blir att man får sitta och parera med ratten mest hela tiden.

Det klapprar också i ratten när jag kör på ojämnt grus med rattutslag. Mest märks det när jag backar ut på gården. Bilen har även hackande-ratt-syndromet vid fullt rattutslag.

Jag tömde häromdagen ur LHM-behållaren. Oljan var väldigt svart och ful. Jag bestämde mig för att ge hydraulsystemet en riktig omgång, fyllde upp med lacknafta och körde en runda. Gympade upp och ner. Tömde sedan ur svart vätska igen, rensade sugfiltret och fyllde på med ny LHM.

Noterbart var att det pyste väldeliga i servot med lacknafta i systemet. Det har pyst förut vid vridning av ratten också, men nu var det mycket mer. Pysandet fortsatte en tid även med LHM, men nu är det tillbaka på tidigare pysnivå.

Efter den primitiva renskuren blev inget varken bättre eller sämre.

Frågan är vad jag kan göra åt styrningen. En grej jag tänkte börja med är att tillfälligt plugga servot, mest för att få pejl på om det finns ett väldigt stort internläckage där.

Men sedan?
Lämna servot på renovering? Vem gör sådant i dag och vad kostar det?

Jag är ju väldigt förtjust i Gör-Det-Själv. Helst skulle jag ta mig an problemet på egen hand, även om det betyder att jag måste skaffa manometrar för att ställa in tryck och bygga mig ett specialverktyg för att få rattstången rätt.

Jag har sett att det går att köpa en renoveringssats för Rotating Union. Är det någon idé?

Goda råd mottages tacksamt.
Utan tvivel är man inte klok.

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Hank »

Jag hittade följande skrivning angående styrningen på nätet och ett sådant enkelt test kan man ju alltid göra. Men vad betyder N.E.S och WEST i sammanhanget?

11. Why is my steering twitchy?
One of the problems of dealing with the power steering on the Citroen, it is like no other. Comparing it with other cars is only misleading. Swing the steering wheel from left to right will tell you nothing.

In the following tests, you may not get reliable results if there is any fault in the linkage such as sticky steering relays or wear in the tie rods. To test, put the front of the car on stands to take the weight off the front wheels. Lower the car sufficiently to allow the front of the car to sit on the stands. Taking the spring tension off the cam at the end of the steering column is helpful.

With the engine running put your finger and thumb on the steering wheel and gently move it about 2 or 3 millemetres. It should not have a life of it’s own but simply follow your movement. It should not flick. Let the system stabilise for a few seconds and then try it in the opposite direction. Once again there should be no reaction from the steering wheel other than to follow your finger and thumb. Try this at 12 o’clock, 3 o’clock and 6 and 9.

If there is twitching, it could either be incorrect installation or incorrect adjustment of the valves. If the flicking is constant on N.E.S and WEST then it is probably the valve adjustment. If the flicking varies in each quadrant it could be the installation. Do not discount both possibilities.

The next test is to put your pointed finger against the spoke and move it through 360 degrees. If the rack is correctly installed, there should be an even force and resistance right round the circle.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
gbl
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2017, 18:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av gbl »

Jeg tror det betyder "North, East, South and West". Altså rattets position angivet i 90 graders intervaller.

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Hank »

Ah!
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av soso »

Det där med att ratten rör sig för grus låter skumt. En paddaratt ska vara helt okänslig för allt sådant. Nu kanske jag slår in helt vidöppna dörrar men jag kom ändå att tänka på denna grej.

Sitter det där röret med en fjäder i runt rattstången fast och spänt uppåt? Den ska inte sitta helt slappt utan anlägga ett visst tryck nedåt kammen.

Se 9 och 11 på bilden.

Med risk att slå in fler öppna dörrar, visst har du den "hjärtformade" delen 16 justerad så att rullen ligger i gropen vid raktframläget. Kan bli lite oprecist (och vingligt) mittläge annars.

Tänker att det kan vara bra att kolla dessa grejer med rattstången innan du ger dig in att riva i själva servot.
Bild

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Hank »

Utmärkta tips, tack! Jag ska syna dessa delar så fort jag kan.
Utan tvivel är man inte klok.

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Hank »

Det är inget löst i rattstången såvitt jag kan känna.
Huruvida rullen ligger i gropen exakt vid rakt framläge är svårt att bedöma. Det går ju inte med ögonmått att se om hjulen står rakt fram eller om ratten är vriden någon grad.
I verkstadshandboken beskrivs en märklig metod för att kolla detta. Vit tejp på ratten och en lång pinne som fästs i solskyddet, och så ska man med pinnen göra ett märke i tejpen medan man kör rakt fram.
Någon som gjort detta?
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Triad »

Jag brukar köra på en riktigt plan väg och styra in så nära rakt framläge som går. Observera nu att bilen ska gå rakt fram. Inte hur ratten står.

När jag har hittat detta läge brukar jag stanna bilen med detta läge kvarhållet. Sedan gå ut och justera om rullen så den ligger i gropen.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av soso »

Triad skrev:
12 sep 2017, 08:09
Jag brukar köra på en riktigt plan väg och styra in så nära rakt framläge som går. Observera nu att bilen ska gå rakt fram. Inte hur ratten står.

När jag har hittat detta läge brukar jag stanna bilen med detta läge kvarhållet. Sedan gå ut och justera om rullen så den ligger i gropen.
Har också använt det förfarandet. Åtminstone på en förgasarmodell ska det gå att se rullen.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av tomasojohansson »

Styrningen på DS är lite underlig, inte sådär jätte exakt vid körning rakt fram.
Även när dom var nya så fanns nog ett litet spel i styrningen.
I och för sig var den jag ägde inte helt ny, men styrningen var lite speciell.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Hank »

Jo, jag kan se både rulle och grop (med viss ansträngning).
Problemet är bara att hitta en spikrak väg där man vågar stanna, dra upp huven och ställa sig och flukta/meka utan att bli mosad av annan trafik...
Utan tvivel är man inte klok.

Baron3d
40 bar
40 bar
Inlägg: 766
Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Marks kommun

Re: Styrningen vill inte bli bra

Inlägg av Baron3d »

Man skulle ha ett litet servo som man elektriskt kunde justera med.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Hydraulik"