HJÄLP LHM rinner ut ur höger bak

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning

HJÄLP LHM rinner ut ur höger bak

Inläggav BX-Emma » 01 sep 2006, 20:33

"Min gamla citroën bx 19 gti läcker hydralolja, det bokstavligen forsar ut vid vänster bakhjul... läste att det kan vara ett fjäderben som läcker... Vad gör jag? Hade behövt bilen imorn, men misstänker att jag får ta bussen Tacksam för svar."
BX-Emma
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 sep 2006, 20:24
Ort: Skövde

Inläggav Kjell H » 01 sep 2006, 20:42

"Kan vara 3 olika saker: fjädercylinder, längsgående rör eller korta röret till fjädringen. Alla lika troliga. "
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.
Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa
 
Inlägg: 4018
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:41
Ort: Gislaved

Re: HJÄLP LHM rinner ut ur höger bak

Inläggav Guraknugen » 05 sep 2006, 21:30

"
BX-Emma skrev:Min gamla citroën bx 19 gti läcker hydralolja, det bokstavligen forsar ut vid vänster bakhjul... läste att det kan vara ett fjäderben som läcker... Vad gör jag? Hade behövt bilen imorn, men misstänker att jag får ta bussen Tacksam för svar.
Hur var det nu då? Var det höger eller vänster..? På min gamla BX19GTi (skrotad sedan november 2005) var det i alla fall bara byte av fjäderben som fanns att göra. Jag köpte ett från skroten vilket sedan satt i tills jag skrotade bilen av andra skäl. Visserligen läckte även det ""nya"" fjäderbenet, men bara så att det hängde en droppe eller två. Läcket märktes inte och besiktningen godkände det också... Har för mig jag betalade 400 kr för det begagnade fjäderbenet plus att jag betalade för att någon skulle utföra arbetet också... I ditt fall vet jag ju inte förstås, man får nog ta sig en närmare titt först..."
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

6. Citroën BX19 GTI 1989 (2004-04-25 – 2005-11-10)
7. Peugeot 406 ST 2.2 Sport Sedan 2001 (2009-08-13 – 2011-09-16)
8. Citroën C5 Ⅲ HDi Tourer 2008 (2011-09-16 –)
Guraknugen
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 10 jun 2004, 02:10

Inläggav steinar » 05 sep 2006, 21:49

Om det är en sönderkorroderad fjädringscylinder, försök hitta en FRÄMRE till GSA på t.ex. bildelsbasen. Samma cylinder, plastinsats i kolven skiljer, bara att flytta över kolven. I allmänhet inte lika ruttna som BX bak. Det går att svetsa, svarva och hona om BX bakcylindrar, men för dyrt om man inte har tillgång till välutrustad verkstad. Svårast brukar vara att få loss låssprinten som håller kolvstången mot länkarmen.
Användarvisningsbild
steinar
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:28
Ort: Bålsta

Inläggav kjhansen » 08 sep 2006, 15:25

Hei! På tittelen ser det ut til at lekkasjen er på høyre side, mens teksten ellers indikerer venstre? Om det er venstre, er det sannsynligvis hydraulikkrørene fra fram til bak som er gjennomrustet, en veldig vanlig sak på BX-er fra før 1990. En relativt kostbar reparasjon på verksted, men ikke så verst om du kan gjøre det selv. MVH Kjell
kjhansen
5 bar
5 bar
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 apr 2004, 14:57
Ort: Auli, Nes på Romerike, Norge

Inläggav ninja » 15 sep 2006, 19:33

jag har samma symptom på min det forsar eller rättare sagt sprayar ut LHM dimma vid vänster bak har svårt att se var exakt det kommer ut. undrar ju om det är fjäderbenet eller om det är rören som rostat sönder. det här är en norrbottens bil och vi brukar vara ganska befriade ifrån rost. men nu när jag fått låss bakhjulet så är det fortfarande svårt att se men det känns som att det sprutar uppåt i den lilla glugg till vänster om bromsen där man ser rören försvinna bort. hur mycket måste man skruva sönder för att få låss fjäderbenet ? eller komma åt att byta rören ?
ninja
5 bar
5 bar
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 maj 2005, 22:18
Ort: Luleå

Inläggav Togga » 15 sep 2006, 20:11

"Jag har bytt alla 9 rör som jag köpte som sats hos Autofrance 900 kr plus frakt. Det hade kanske varit lättare att ta ner länkarm och ljuddämpare men jag bytte alla rör utan att lossa någon ting utom hjulen och rören förstås. Togga"
C1 sx i komf.p.-06.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
Togga
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 551
Blev medlem: 13 nov 2004, 20:16
Ort: Utanför Norrköping

Inläggav ninja » 15 sep 2006, 22:16

jag skall nog också sikta på att göra det. tackar för tipset.
ninja
5 bar
5 bar
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 maj 2005, 22:18
Ort: Luleå

Inläggav Kjell H » 15 sep 2006, 22:30

"Råder dig att avlägsna ljuddämparna och fälla ner bakaxeln. 4 skruvar och mycket enklare att komma åt. "
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.
Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa
 
Inlägg: 4018
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:41
Ort: Gislaved

Inläggav Togga » 15 sep 2006, 22:43

"Kjell H har aldeles rätt. Jag hade pallat upp bilen högt på 4 pallbockar för att göra en mindre renovering och började med länkarmslagringarna och det ena gav det andra. Problemet var att på bakre pallbockarna vilade bakaxeln så det blev lite svårt att sänka den. Men hade jag gjort det så hade det gått betydligt lättare vet jag nu i efterhand. Men det gick ändå. Togga."
C1 sx i komf.p.-06.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
Togga
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 551
Blev medlem: 13 nov 2004, 20:16
Ort: Utanför Norrköping


Återgå till BX - Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster