Ganska stum fjädring
-
- 10 bar
- Inlägg: 132
- Blev medlem: 27 maj 2009, 17:30
- Medlem i SCK?: Nej
Ganska stum fjädring
Har bytt LHM,luftat, klockorna är bra, accumulatorn ok och ändå är hydraliken för stum.
När bilen står stilla och jag pressar ner hörnen på bilen verkar hydraliken ok men när jag kör känns den för stum.
Har någon några förslag på vad det kan vara?
När bilen står stilla och jag pressar ner hörnen på bilen verkar hydraliken ok men när jag kör känns den för stum.
Har någon några förslag på vad det kan vara?
Xantia -97,2,0 16v BX -88, 1,9tri aut
- soso
- Guru
- Inlägg: 7361
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ganska stum fjädring
Är du helt säker på att klockorna är bra och av rätt sort på rätt plats? Provtryck dem helst. Svårt att märka försämringar över tid.
När du är helt säker på klockornas skick kan du kolla:
Håller bilen rätt höjd?
Ett enkelt sätt att mäta är att den ska vara mitt mellan högsta och lägsta när du har normalt körläge. Fel höjd sabbar komforten.
Justerar höjdregulatorerna höjden rätt efter last?
Prova att med motor igång sätta dig i bagaget och se om den justerar upp höjden. Ska max vara några sekunders fördröjning. Likaså att den justerar ner när du hoppar ur.
Kärvande fjäderben fram?
Prova att dra upp damaskerna och dutta dit LHM på kolvstången och se om det blir någon skillnad. Brukar höras ett knarrande ljud när man höjer och sänker framifrån om det är torrt där. Brukar bli mjukare över småojämnheter efter smörjning där i så fall.
Dåliga bärarmslager bak?
Står hjulen |---| eller /---\ bak? Syns tydligast med fjädringen i högsta läget. De ska stå helt raka. Är bararmslagerna dåliga kan det också yttra sig som knak baktill när höjden ska justeras, samt att bilen "faller ner" när du sätter dig i den efter den stått parkerad längre och endast kärvningen håller den uppe för att sedan släppa.
När du är helt säker på klockornas skick kan du kolla:
Håller bilen rätt höjd?
Ett enkelt sätt att mäta är att den ska vara mitt mellan högsta och lägsta när du har normalt körläge. Fel höjd sabbar komforten.
Justerar höjdregulatorerna höjden rätt efter last?
Prova att med motor igång sätta dig i bagaget och se om den justerar upp höjden. Ska max vara några sekunders fördröjning. Likaså att den justerar ner när du hoppar ur.
Kärvande fjäderben fram?
Prova att dra upp damaskerna och dutta dit LHM på kolvstången och se om det blir någon skillnad. Brukar höras ett knarrande ljud när man höjer och sänker framifrån om det är torrt där. Brukar bli mjukare över småojämnheter efter smörjning där i så fall.
Dåliga bärarmslager bak?
Står hjulen |---| eller /---\ bak? Syns tydligast med fjädringen i högsta läget. De ska stå helt raka. Är bararmslagerna dåliga kan det också yttra sig som knak baktill när höjden ska justeras, samt att bilen "faller ner" när du sätter dig i den efter den stått parkerad längre och endast kärvningen håller den uppe för att sedan släppa.
-
- 10 bar
- Inlägg: 132
- Blev medlem: 27 maj 2009, 17:30
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ganska stum fjädring
Bärarmslagren bak är inte helt ok så det påverkar ju. Men det blev bättre med ordentlig luftning och lite smörjning....
T
T
Xantia -97,2,0 16v BX -88, 1,9tri aut
- soso
- Guru
- Inlägg: 7361
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ganska stum fjädring
Bra att det blev bättre!
Vill du ha extra komfort kan jag rekommendera 500-kubiksklockorna (jämfört med 400) som satt på vissa BX:ar. De har också större bypasshål som ger mjukare gång.
Vill du ha extra komfort kan jag rekommendera 500-kubiksklockorna (jämfört med 400) som satt på vissa BX:ar. De har också större bypasshål som ger mjukare gång.
-
- 10 bar
- Inlägg: 132
- Blev medlem: 27 maj 2009, 17:30
- Medlem i SCK?: Nej
- josse
- 70 bar
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: västerås
Re: Ganska stum fjädring
Gashydrauliken sägs att den närmar sig slutet, då det är ett gammalt system som citroën har hållit liv i för länge nu, hur kan man då tycka att det är bäst? när dagens moderna stålfjädrade bilar är minst lika bekväma, samt kräver aldrig underhåll med gasklockor hit och dit, samt är miljövänligare och mindre utrymmes krävande och billigare, det är bara att inse tiden har hunnit i kapp gashydrauliken och citroën måste uppfinna bättre billigare och miljövänligare alternativ, än detta energikrävande gammalt fjädringssystem...
Mvh Josse
Mvh Josse
-
- Activa
- Inlägg: 3730
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Ganska stum fjädring
Det är klart att den moderna "fjädringen " kräver mindre utrymme ... för det finns oftast ingen fjädring alls ...... Det är ju så jävla sportigt....... NEJ länge leve gashydraliken !!!!!!!!!!!!!!josse skrev:Gashydrauliken sägs att den närmar sig slutet, då det är ett gammalt system som citroën har hållit liv i för länge nu, hur kan man då tycka att det är bäst? när dagens moderna stålfjädrade bilar är minst lika bekväma, samt kräver aldrig underhåll med gasklockor hit och dit, samt är miljövänligare och mindre utrymmes krävande och billigare, det är bara att inse tiden har hunnit i kapp gashydrauliken och citroën måste uppfinna bättre billigare och miljövänligare alternativ, än detta energikrävande gammalt fjädringssystem...
Mvh Josse
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
-
- 70 bar
- Inlägg: 1340
- Blev medlem: 16 nov 2002, 20:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergeforsen, norr om Sundsvall
Re: Ganska stum fjädring
Förmodar att du skämtar.josse skrev:Gashydrauliken sägs att den närmar sig slutet, då det är ett gammalt system som citroën har hållit liv i för länge nu, hur kan man då tycka att det är bäst? när dagens moderna stålfjädrade bilar är minst lika bekväma, samt kräver aldrig underhåll med gasklockor hit och dit, samt är miljövänligare och mindre utrymmes krävande och billigare, det är bara att inse tiden har hunnit i kapp gashydrauliken och citroën måste uppfinna bättre billigare och miljövänligare alternativ, än detta energikrävande gammalt fjädringssystem...
Mvh Josse
Kräver aldrig underhåll? Stålfjädring kräver lika mycket underhåll om du ska behålla de ursprungliga bristande egenskaperna och är dessutom betydligt dyrare att byta fjädrar och dämpare. Det har hävdats att stålfjädringen är ikapp i årtionden nu, men det räcker att sätta sig i en gashydraulisk bil för att inse skillnaden. Miljövänligare, hur då? Dessutom har du med gashydrauliken automatisk nivåreglering och oslagbara dragbilar.
DSCXBXXMC5
Det ska inte göra ont att köra bil!
Det ska inte göra ont att köra bil!
- josse
- 70 bar
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: västerås
Re: Ganska stum fjädring
Hydraulpumpen förbrukar för mycket energi, och klarar inte av de kommande avgaskraven, enligt EU körcykeln, det gäller oavsett om pumpen är rem eller el driven, den går inte att stänga av, utan måste pumpa runt olja i hela bilen, Citroën måste gå vidare och lämna detta system bakom sig och utveckla en ny energi effektiv och bekvämare fjädring, vilken de just håller på, så att det ska leva länge verkar tyvärr inte troligt när man nu jagar efter minsta lilla förbrukning som resulterar i ökad bränsle och avgas utsläpp, därför har gashydrauliken ingen framtid.
MVH Josse
MVH Josse
-
- 10 bar
- Inlägg: 132
- Blev medlem: 17 dec 2002, 14:34
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Grycksbo
Re: Ganska stum fjädring
Men om nu hydraulpumpen är en energitjuv vare sig den är elektrisk eller remdriven borde det ju per automatik även ta död på alla andra typer av servopumpar och elektriska styrservon. Fjädringen i sig är ju totalt överlägsen i de äldre cittrorna, lite mera "vanlig" bil i nyare hydraulfjädringar som i vår C5:a serie 1 t.ex. Har aldrig svävat så skönt som den gamla CX'n vi hade för många år sedan. Kommer inte ihåg hur det kändes att åka DS som barn med morsans kusin, mer än att jag nog fick en bacill redan därjosse skrev:Hydraulpumpen förbrukar för mycket energi, och klarar inte av de kommande avgaskraven, enligt EU körcykeln, det gäller oavsett om pumpen är rem eller el driven, den går inte att stänga av, utan måste pumpa runt olja i hela bilen, Citroën måste gå vidare och lämna detta system bakom sig och utveckla en ny energi effektiv och bekvämare fjädring, vilken de just håller på, så att det ska leva länge verkar tyvärr inte troligt när man nu jagar efter minsta lilla förbrukning som resulterar i ökad bränsle och avgas utsläpp, därför har gashydrauliken ingen framtid.
MVH Josse
/Niclas
"""Om grodor hade vingar slapp de slå i ändan när de hoppade"""
- soso
- Guru
- Inlägg: 7361
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ganska stum fjädring
Om hydraulpumpen måste fasas ut för att den drar någon extra centiliter eller vad det nu kan röra sig om för fjantmängd så borde det likväl rationaliseras bort klimatanläggning och fetstereo, navigation, elektriskt uppvärmda stolar, sätesvärme, värmepaket etc. Nä alltså, jag har hellre gashydraulik utan AC än tvärtom alla dagar.
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Ganska stum fjädring
Kör BMW eller Audi någon vecka sedan är den ok Man blir liksom lite hemmablind
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
-
- 70 bar
- Inlägg: 948
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örby (Stockholm)
- Kontakt:
Re: Ganska stum fjädring
Ganska OT men dämpning av fjädringsrörelserna borde kunna generera lite energi.
- josse
- 70 bar
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: västerås
Re: Ganska stum fjädring
Gashydrauliken är en stor miljöbov, att den ger överlägsen fjädrings komfort är inget bra argument, för fortsatt överlevnad, AC och styrservo kan man stänga av det kan man inte med gashydrauliken som är en konstant belastning för motorn. Men vill man hålla sig fast vid omoderna och ineffektiva fjädringssystem så är det upp till var och en, men aryan´s idé är väldigt intressant
Nya citroën C4 cactus är ett rätt steg i rätt riktning med genuint Citroënisk mjuk fjädring, utan dyra och kostsamma gashydraulisk hokus pokus som ingen vill ha och behöver, cactus är dessutom udda precis som citroën ska vara, och enkel en antitysk bil helt enkelt
MVH Josse
Nya citroën C4 cactus är ett rätt steg i rätt riktning med genuint Citroënisk mjuk fjädring, utan dyra och kostsamma gashydraulisk hokus pokus som ingen vill ha och behöver, cactus är dessutom udda precis som citroën ska vara, och enkel en antitysk bil helt enkelt
MVH Josse
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Ganska stum fjädring
Eehhh...... Stänga av styrservo????????????? Hur tänker du då?
Elpumpen på C5/C6 till fjädringssystemet går dessutom bara vid behov!
Elpumpen på C5/C6 till fjädringssystemet går dessutom bara vid behov!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.