Behöver jag renovera fjäderbenen?

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Användarvisningsbild
Orwar
5 bar
5 bar
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 maj 2014, 23:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Orwar »

Börjar med en liten ursäkt: Vet att detta ämne avhandlats otaliga gånger, har sökt här på forumet tills fingrarna blöder och hittat mycket bra information. Är dock väldigt mycket information (och bitvis väldigt utspritt) så jag tänkte ta hjälp av alla experter här så att jag inte angriper problemet i fel ände. Hoppas att detta inte stör någon.

Har nyligen köpt en BX Millésime -92, kändes som ett trevligt nästa steg in i den ljuva Citroën-världen efter att Xantian fått fungera som inkörsport. Himla trevlig bil. Mycket roligare att köra än den borde vara. Kunde inte låta bli den då den i princip verkar vara helt rostfri (bott i Kiruna större delen av sitt liv). Har dock div. fix som jag börjat angripa så smått.

Vid inköpet gick pumpen väldigt ofta/mycket (några sekunder mellan till/frånslag). Hade dessutom problem med att styrservon bitvis var lite "hackig". Körde hem bilen, har sedan rengjort sug- och returfilter, LHM-kärl och bytt LHM. Huvudacken är också bytt mot en ny. Bytte också returslang/haröron höger fram då det sölade en del där efter hemresan.
Ovanstående verkar ha löst styrservobiten, men jag tycker fortfarande pumpen går på tok för mycket. Några sekunder mellan till/frånslag om bilen står i körhöjd, Kör man upp bilen i topp går pumpen i princip jämt om man låter bilen stå på tomgång, måste varva upp bilen lite för att få regulatorn att slå ifrån.
Antar således att jag har ett stort internläckage nånstans. Har tagit loss lite returslangar på LHM-burken och tittat, i vissa har jag ett ganska så snabbt droppande (någon droppe per sekund), i andra har jag ett litet konstant rinnande. Har inget att jämföra med, men jag tycker att det känns för mycket om man ser till vad folk skriver. Vet att jag har sett en förteckning över vilka returslangar som kommer varifrån, kan dock inte hitta denna just nu. Någon kanske vet var jag kan hitta detta?

När man stänger av bilen sjunker den fram ganska så omgående. Framänden lägger sig ner inom några minuter, medan bakdelen står ett tag till (har provgungat bak och känt så att den inte bara hänger på kärvande bärarmslager el. dyl).

Har också noterat att bilen gärna verkar stå och småjustera höjden fram ibland när man står på tomgång.

Blev kanske lite rörigt, men att pumpen går mycket (och extra mycket i högläge) gör att jag tänker att fjäderbenen läcker. Andra läckage borde väl inte påverkas av att bilen står i högläge? Att jag dessutom fick byta haröron, att det rinner i returslangarna på LHM-burken samt att bilen sjunker fort fram tycker jag pekar mot att det är dags att renovera fjäderbenen.

Låter ovanstående rimligt, eller kan det vara något annat som orsakar ovanstående symptom?

Tack på förhand från en BX-nybörjare.

johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 194
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av johnnyfn »

Du har nog gjort rätt diagnos. Jag hade en likadan kärra som hade liknande problem. Till slut sjönk framvagnen ihop helt.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Göran W »

Den enda returen som får ha flöde är den som kommer från regulatorn/pumpen. Övriga ska aldrig ge mer än enstaka droppar.
Snart orkar den inte lyfta öht. Dessutom riskerar du att "spränga" returledningarna.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Orwar
5 bar
5 bar
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 maj 2014, 23:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Orwar »

Tackar så mycket för svaren. Då var min diagnos alltså inte helt tokig verkar det som. Får leta fram renoveringssatser och lägga överhalning av fjäderbenen på listan över vinterpyssel. Ska bli intressant att få pilla lite med det hela.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av attraction »

Orwar skrev:
När man stänger av bilen sjunker den fram ganska så omgående.
Min BX19 GT -86, som jag köpte ny hösten 1985, var tvärt om hela tiden. :o
Sjönk inte fram förränns man sparkade till den. :?
Och då ramlade den ner med en duns. :shock:

:lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Användarvisningsbild
Orwar
5 bar
5 bar
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 maj 2014, 23:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Orwar »

Festligt med bilar som är lite individer och beter sig lite olika. Det problemet finns då rakt inte här, allt är nog synnerligen välsmort i och med det friska läckaget.
Fick beställt repsatser idag, och i den finfina mekhandboken jag köpte från SCK hittade jag en väldigt utförlig instruktion för hur överhalningen ska gå till. Blir nog bra.
En av anledningarna till att jag köpte BXen var ju just att jag ville börja pilla lite mer med hydraulbiten och se hur grejerna funkar egentligen , det verkar som att mina förhoppningar infrias rätt omgående.

Användarvisningsbild
Jorgensen
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 apr 2013, 20:52
Medlem i SCK?: Nej

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Jorgensen »

Her er oversigt på et hy system.
http://www.citrotech.se/
Indehaver af Citroën DSuper 1973, solgt, nu Citroen C3 1,6 elegance sensodrive 2006

Användarvisningsbild
josse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1219
Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: västerås

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av josse »

Det här med fjärderbenen är lite överdrivet, har aldrig råkat ut för haveri BX:en gått 26K mil både en jag haft och har nu, sköter man servicen med LHM olja och gasklockor finns ingen oro, för att inte tala om kamrem så nästan aldrig behöver bytas :-)

Josse

Användarvisningsbild
Orwar
5 bar
5 bar
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 maj 2014, 23:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Orwar »

Har till slut kommit mig för att ta loss ett fjäderben och delvis ta isär det. Får dock inte riktigt ihop det med repsatsen jag köpt. Någon här kanske kan ge lite klarhet i det hela.

Jag gick på följande info när jag beställde grejer:
Lilla renoveringssatsen (bara tätningar) kostar knappt 70:- exkl. moms, art. nr. 95597221.
Stora satsen (tätningar, styrningar och ändstopp) kostar 250:00 - 451:20 exkl. moms, art. nr. 95650941.
(Från denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=65053 )

Beställde "stora satsen" enl. ovan, nr. 95650941. Verkar dock inte som att denna innehåller alla tätningar jag behöver. Verkar också vara ett annorlunda utseende på vissa bitar som gör att jag funderar på om detta hör till något annat ben, eller om det bara är en annan variant. Bör väl förvisso fungera ändå vad jag kan se, men att den ser annorlunda ut gör mig fundersam.

Bild
Delvis demonterat fjäderben. Innanför den inringade muttern sitter en filtring, samt en tätning som ser ut att vara helt slut (har ej fått loss muttern än så jag har ej kunnat inspektera den närmre). Tätningen är ej med i satsen.

Bild
Innehållet i satsen jag köpte. Inget som liknar tätningen jag behöver.

Bild
Klar skillnad på muttern i satsen jag köpte och den som sitter på benet.

Nån kanske kan bringa lite klarhet i vad jag köpt egentligen, vad jag ev. borde köpa, eller om jag tänkt helt fel. Antar att "stora satsen" kanske inte innehåller tätningar, utan att de bara finns i "lilla satsen" ovan (nr. 95597221), men vill inte köpa grisen i säcken en gång till.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av HåkanTh »

Hupp, det där hade ju jag skrivit. :oops: :oops: :oops:
Har redigerat nu.

Du behöver den lilla satsen för att byta tätningarna i cylindern.
Teflonringen får inte veckas, så massera den försiktigt till formen av en njure, eller ett tjockt "C" om du förstår vad jag menar.
Bäst är om man kan komma över en specialtång, men det går också (pilligt) att greppa med tre runda stänger och föra in i cylindern.

Filttätningen är inte med i någon av satserna.

Skillnaden i storlek hos muttrarna har jag för mig har med bortrationaliseringen av filttätningen att göra. Plastringen längst till höger är istället för brickan som sitter ovanför muttern. Du kan ju återanvända gamla muttern med filttätningen om du vill.

Byt också de båda o-ringarna (2 st./ben, art.nr. 24826009) i toppen av cylindern.


Gör inget förrän någon annan svarat, det är ju inte säkert att det jag skriver är rätt... :cry:


Det finns en beskrivning under "BX - HOW-TO":
viewtopic.php?f=91&t=17928

Användarvisningsbild
Orwar
5 bar
5 bar
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 maj 2014, 23:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Orwar »

Snabbt svar! Då klarnar det hela, både vilka delar jag behöver och hur det är tänkt med muttern och "extraplastringen" som jag inte förstod tidigare. Min filtring är inte i ett återanvändningsbart skick, så det blir nog lika bra att byta till nya sortens mutter i mitt fall. Ska jaga rätt på tätningar samt O-ringar (menar du upp mot klockfästet)?

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Anders H »

95597221 heter repsatsen med teflonring, O-ring och filtring. Hittas på flera ställen på http://www.reservdelstorget.se
De övre O-ringarna har jag aldrig behövt byta, så sk.. i det.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av HåkanTh »

Där ser man, jag hade för mig att filtpackningen inte fanns med i någon av satserna. Detta för att jag minns att jag funderade på att göra en lädervariant istället för den utslitna filtpackningen. Det var rätt mycket vatten i botten på röret och rost på kolven.

Det där med o-ringarna är en fix idé jag har. Tar jag isär något med o-ringar i, så byter jag ut dem. Bättre det än att behöva ta isär en gång till när de läcker.

Användarvisningsbild
Orwar
5 bar
5 bar
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 maj 2014, 23:19
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av Orwar »

Jag gillar också att byta allt i O-ringsväg, även om dessa inte är särskilt svåra att byta i ett senare skede om man behöver. De var ju inte alltför dyra så det får nog bli en beställning på sådana också. Min kolv såg väl inte jättevacker ut direkt, men jag tycker den ser klart användbar ut med lite putsning.

Tack för bra svar! Återkommer när jag kör fast nästa gång.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Behöver jag renovera fjäderbenen?

Inlägg av HåkanTh »

Upprepning är kunskapens moder.
Jag får ursäkta mig med att det är 7-8 år sedan jag var inne i fjäderbenen.
Se pdf i bifogad länk, man ändrade konstruktionen 2/85. Naturligtvis finns bara anvisningar för service av den gamla varianten. Men i början finns bilder från microfiche för den nya och på sidan 8 finns en jämförelse mellan varianterna.

Det knepiga är att muttern i din nya sats ser ut att höra till den gamla varianten. Då ska kanske plastringen längst till höger på din bild ska läggas mellan den låga muttern och tryckplattan (den med åsarna mot gummikonan)? Jag ser inte den plastringen på någon skiss.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/52457966/struts.zip

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"