BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
Skriv svar
diezel74
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jun 2016, 21:24
Medlem i SCK?: Nej

BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av diezel74 »

Håller på att uppliva 4WD BREAK ;-) vad är det för tryck i dessa rör på förarsidan ,går det med bromsrörskarv ? Måste skarva pga läckage ...

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av senmathal »

Är det ett returrör kan du skarva med en gummislang. Men det märker du om det sprutar ur röret eller bara droppar.

I rören till bromsar och fjädring är det mångdubbelt så högt tryck som i ett traditionellt bromsrör. Med det inte sagt att en vanlig bromsrörskona skulle hålla. Citroens originalkoner är ju bara en enkel stukning på röret. Problemet är väl att det är så små dimensioner på rören så att ett vanligt koningsverktyg inte passar. Men det finns möjligen någon Citroenguru som har en lösning men en någon typ av skarv.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5476
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av Anders H »

Här t.ex.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av MAN »

diezel74 skrev:Håller på att uppliva 4WD BREAK ;-) vad är det för tryck i dessa rör på förarsidan ,går det med bromsrörskarv ? Måste skarva pga läckage ...
Längsgående rör på Bx bytes lätt hela röret och gärna alla 4 på en gång , jag tror jag har en sats på hyllan .
Sedan är det en fördel om du uppdaterar din profil och visar var i Världen du finns !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av Mickel »

Ett bra sätt att berätta var man bor är detta:

Välj uppe till vänster: "Kontrollpanel".
Välj fliken "Profil".
Fyll i "Ort".
Simsalabim, så står det i alla dina inlägg :D .
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av Mickel »

Det finns två typer av rör på din hydraulcitroën:

1. - Tryckrör av metall som det ligger 180 bar inuti. De kan inte ersättas med något som går att köpa i vanliga bilaffärer eller järnhandeln! Inga nipplar passar, inga skarvar heller. Glöm det! Delarna måste inhandlas av Citroën eller Citroënkunniga "gurus".

2. - Returrör av plast och gummi som kan skarvas och lappas av vem som helst. Trycket är ca en meter vätskepelare, dvs 0,1 bar. Enda kravet är att det inte ska droppa ut nåt på backen när man besiktigar. Man bör dock inte lappa med genomskinlig spolarslang som mjukas upp av oljan (märkte jag på en nyköpt BX förra veckan :evil: ).
senmathal skrev:det finns möjligen någon Citroenguru som har en lösning med någon typ av skarv
De två mest kända har redan svarat: Anders H och MAN.
De tillverkar tryckrör av rätt kvalitet, rätt dimension, i rätt längd, med rätt konor och rätt nipplar och skickar med posten.
Skarvnipplar har de också om något sitter förbålt illa till.

Anlita någon av dessa två!
Mickel

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av senmathal »

Finn det skarvnipplar som fungerar utan stukning på röret?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3176
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av Ford Prefect »

Skarvnipplarna är av typen klämringskoppling som bara träs på rörändan och dras åt med muttern.

*******************
Kör oftast C4 Picasso, XM pick-up och VW Karmann Gipsy (husbil).
Har Lexia och DiagBox.
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av senmathal »

Aha! Bra att veta. Ett par sådana skulle man kanske ha på hyllan.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:Ett par sådana skulle man kanske ha på hyllan.
Ännu bättre är att ha med sig dem i bilen :D ! Då kan man få hjälp med rörlagning av vilken verkstad som helst om man får haveri utmed vägen.

Jag köpte två rörskarvar av varje sort (3,5 - 4,5 - 6,25 mm) av Anders H och la i en liten plastburk som jag alltid har med i bilen. Dessutom lade jag med ett friskt hydraulrör (med fina nipplar i ändarna) på en meter som jag rullade ihop. Bra att skarva med om det som går sönder är rostigt (och det är det ju :( ) .

Sedan jag la detta i bilen har jag aldrig haft haveri. Detta var ju alltså en mycket bra metod :roll: !
Mickel

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4594
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av senmathal »

Förutseende åtgärder av detta slag är alltid den bästa metoden eftersom felet då aldrig uppstår :) Men inte behöver man väl in på verkstad för att skarva i en rörstump. Men man bör kanske komplettera med en liten rörskärare.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: BX BREAK 4WD ,trasigt hydraul-rör vid sparklåda högr

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:inte behöver man väl in på verkstad för att skarva i en rörstump
Det beror på vem man är. Själv har jag blivit stelare (och latare :roll: ) med åren. Om jag är ute och åker med familjen har jag varken lust eller ork att ha med mig grejer (overall och pallbockar) för att palla upp bilen vid vägkanten och krypa under för att försöka laga rör. Hellre betalar jag en femhundring till en verkstad.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"