Packningssats fjäderben

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
busen
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 feb 2005, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kil

Packningssats fjäderben

Inlägg av busen »

Var köper jag packn. sats till fjäderben?
Scanauto hade slut på lagret.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av senmathal »

http://www.reservdelstorget.se/Sparepar ... arts=false

Här finns en sprängskiss.
https://www.drive2.ru/l/288230376152107300/

Artikelnumret är 95650941

Det finns även en mindre sats. http://www.reservdelstorget.se/Sparepar ... arts=false
art nr 95597221

Den hittade jag även på eBay https://www.ebay.co.uk/p/CITROEN-BX-Hyd ... /648366772

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

busen
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 feb 2005, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kil

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av busen »

Tack!

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av Hank »

Edit: Eftersom jag uppenbarligen var ute och cyklade tog jag bort mitt inlägg här.
Senast redigerad av Hank den 25 okt 2017, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av HåkanTh »

Jag antar att packningssats innebär tätningssats, den är 95597221. Den är till främre fjäderben, och är allt som behövs för att byta kolvtätningar.

Den stora satsen, 95650941, innehåller inte tätningar utan är en samling styrningar och dämpare samt muttern i botten på cylindern.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av senmathal »

Du menar att man behöver båda för en helrenovering av fjäderbenet. Har renoverat några fjäderben för länge sedan och använde då den lilla satsen. Är dock osäker på om det blivit så mycket bättre. Ett vanligt fel är att fjäderbenen fram kärvar och det sas då att det främst var teflonpackningen som orsakade det. Jag tvivlar dock på att det är så. När de gäller inre läckage undrar jag om det inte oftast är själva kolven som är skadad. Men andra kanske har annan erfarenheter.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av HåkanTh »

Att det kärvar borde inte bero på tätningen av kolven. En dålig tätning ger läckage, men det är svårt att se vad som skulle kärva där. Däremot är nog mässingsbussningen (96004372) i toppen på ytterröret troligare bov i dramat. Om den är sliten kan cylindern kärva i bussningen. Bussningen är gummilagrad och kan kantra lite, och eftersom det normalt inte finns något som smörjer där blir det "byrålådeeffekt". Om cylinderns styrningar är slitna borde problemet bli värre.

En erfaren BX-mekaniker fnös mest åt att byta kolvtätningar. Han menade att eftersom rörelserna är små, så slits kolven mycket på en begränsad yta och får för liten diameter för tätningarna.

När jag hade isär fjäderbenen reagerade jag mest på att det var rost på kolv och cylinder och en rostsörja i botten på ytterröret. Det hade inte gjort livet enklare för kolvtätningen.

busen
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 feb 2005, 12:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kil

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av busen »

Det är inre läckage (flöde i returen) jag vill avhjälpa. Inget kärvar vad jag märkt.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5475
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av Anders H »

Scenario ett, en av slangarna i "harörat" går av och åtgärdas inte.
Scenario två, fjäderbenet fungerar som en pump och vatten/saltvatten sugs in i utrymmet innanför fjädernebenet
Scenario tre, kolven badar i detta vatten och börjar rosta, fungerar därpå som en fil som slipar ner teflonringen
Scenario fyra, nu börjar olja pumpas ut via "harörat" nu upptäcks detta av ägaren som nu byter harörat"
Scenario fem, retursystemet klarar av detta till en början, men. Efter ett tag "exploderar" fjäderbenet, olja rinner från lossnande "harörsslangar"
Olja läcker i överkant av fjäderbenet och kan ses via de små hålen i fjäderbensfästet.
Åtgärd: Dela på fjäderbenet och byt kolv, teflonring och O-ringen runt denna.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av senmathal »

Misstänker att en orsak till slitage är slarv med byte av LHM. När det gäller kärvandet tror jag Håkan är inte på rätt spår. Om man lyckas få in lite olja innanför damasken på kolvstången så blir det direkt mycket bättre men tyvärr bara för ett tag. Ja har kärvande fjäderben på min 16 Valve och när bilen stått en stund känns den ibland helt stum när man försöker trycka ner den fram. Om man sedan trycker till lite extra brukar det släppa och man kan gunga normalt. Bilen blir också väldigt stötig speciellt i små korta gupp. Det är väl aldrig Citroens bästa gren men det blir värre än vanligt.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av alfp »

Leta upp ett felfritt begagnat fjäderben på skroten och byt hela
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av soso »

Börjar bli glest med BX på skrotarna så renoveringskunskaper är nog så viktiga.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av senmathal »

Både repkunskaper och reservdelar kommer att behövas. Problemet med att köpa begagnat är väl att man inte vet om det är felfritt förrän det sitter på bilen. Det finns också nya att få tag på men där kan nog priset verka lite avskräckande. http://www.chevronics.co.uk/product/bx-front-strut/

Man kanske skulle ta isär benen och rengöra dom. Ligger det vatten och skit i botten kommer det väl aldrig ut och till slut börjar det rosta.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av Mickel »

senmathal skrev:
27 okt 2017, 20:09
Ligger det vatten och skit i botten kommer det väl aldrig ut och till slut börjar det rosta

Borde man inte kunna göra något förebyggande?

1. Sänka ner till lägsta en gång i veckan så att slam-LHM returneras till tanken har jag hört ska vara positivt.
2. Byta LHM ofta/rengöra filter likaså.

Men båda dessa rår inte mycket på att det finns ett rejält slam/skit/vatten -samlarutrymme nederst i fjäderbenet. Kan man ändra på det?
- Borde man flytta returen till ett nytt hål längst ner?
- Kan man ta upp ett dräneringshål längst ner så att man kan tömma ur då och då? (Och täta med nån propp förstås)

Eller är enda lösningen att ta loss fjäderbenet då och då och vända det uppochner :shock: ?
Mickel

Användarvisningsbild
HåkanTh
70 bar
70 bar
Inlägg: 970
Blev medlem: 14 sep 2006, 15:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Packningssats fjäderben

Inlägg av HåkanTh »

Mickel/
Harörats placering är väl, som så ofta, en kompromiss. Det optimala hade varit, som du säger, ett hål i botten av ytterröret, men det hade blivit lite knöligt med monteringen. Vid renovering ska man ju hälla i LHM upp till hålet för harörat, men den byts med tiden ut mot det tyngre kondensvattnet från ventilationsluften. Från början skulle ju backventiler skapa en pumpverkan, men de haröron jag köpt (hos Citroën) saknar backventil. Backventilen vid tanken är väl hos de flesta bilar borta, sprucken och/eller saknar kula.

Mitt förslag är att man monterar en nippel i botten av röret. Den av slangarna på harörat som ska leda till tank (den som inte har backventil vid tank) klipps av och änden på harörat pluggas. Efter montering av fjäderbenet fäster man en slang vid nippeln och ansluter till det lediga röret , via en backventil. Sedan ser man till att det finns en fungerande backventil på änden av slangen som ska leda från tank, vid tanken (som det ska vara). Då får man en pump som dränerar fjäderbenet helt. Man kan dessutom rostskydda ibland genom att stoppa ner slangen som leder från tank (som normalt leder luft) i LHM:en och köra lite gymnastik. Men "normalt" läckage sköter nog om rostskyddet ändå.

Bäst vore om man kunde låta den här slangens ände alltid vara under LHM:ens yta i tanken, då får man inget utbyte av luft, bara LHM pumpas runt. Men det faller nog på att pumpverkan är för dålig, styrningarna är inte tillräckligt täta, och fjäderbenet skulle fyllas. Det är så glest så vad luften beträffar kunde fjäderbenet vara slutet, arrangemanget med harörat är till för läckflöde. Det är mycket märkligt att Citroën tagit bort backventilen.


Överkurs:
Ett torkfilter för tilluften. En separat genomskinlig tank för det som evakueras vore fint. Då slipper man vatten och annat oönskat i LHM-tanken, och man ser om läckflödet ökar oroande mycket.

Borde man inte kunna göra något förebyggande?
Har du fungerande backventiler borde det gå att testa med tilluftsslangen i LHM:en som ovan, och skölja ur bottensörjan, något i alla fall.
Eller är enda lösningen att ta loss fjäderbenet då och då och vända det uppochner :shock: ?
Att vända upp och ner på fjäderbenet gör att du sprider sörjan i hela benet. Du lär inte få ut så mycket och mässingsbussningen i toppen kommer att slitas ut fortare än kvickt.

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"