Autopartner i Linköping

Tipsa om en bra Citroënverkstad.
Peckers
5 bar
5 bar
Medlem i SCK?: Nej

Autopartner i Linköping

Inläggav Peckers » 30 okt 2017, 11:25

Har haft min bil Citroen C5 -04 inlämnad nu i snart 1,5månad då den slutade starta och felmedelandet imobilizer fault kom upp på displayen!

Efter felsökning kom de fram till att injection ecu var låst och att boxen var tvungen att bytas! Det skulle kosta 14.413kr Och blev lovad att de skulle gå igenom så den fungerade perfekt!! Jag sa att vi får köra på det! Efter ett par veckor kom boxen från Frankrike , den kodades och sattes på plats! Jag kom dit betalade 14.413kr och skulle köra iväg men bilen startade ej och samma felmedellanden kom upp Imobilizer fault och esp/asr not working! De fick behålla bilen och lovade att fixa det!

Nu har det gått en halv månad till och de har kommit fram till att den startar när den är varm och inte alls när den är kall! Med gammla boxen startar den inte alls så enligt dem är bilen lagad för det fel jag lämnade in den för!!!

Vill ja de ska fortsätta felsöka så ska det kosta mer , de misstänker nu säkringsboxen inne i bilen , men vill ha mitt godkännande , det ska kosta ca 7000kr till!

Vad har jag för rättigheter? Kanske är det boxen de bytte som var måndagsexemplar? Kanske är det den det är fel på!

Jag sitter desutom utan bil , bor på landet och vi behöver bil varje dag! De gav mig en bil i Onsdags men den vill de ha tillbaka nu för den skulle ut imorgon!

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Ja

Re: Autopartner i Linköping

Inläggav cau » 30 okt 2017, 16:09

Rättigheter???? Du har betalt för att få din bil i körbart skick och det ska bilverkstaden se till att den blir utan
fler kostnader för dig. I det här fallet borde dom erbjudit dig lånebil alt. hyrbil med reducerad dygnskostnad.
Får du inte rätt på detta så är det ett klart fall för ARN.
:)

Peckers
5 bar
5 bar

Inläggav Peckers » 30 okt 2017, 18:33

De säger att de ordnat felet att den ej startade alls när jag lämnade den men att den nu startar då de bytt box om den stått inne och blivit varm!

De vill inget mer göra utan imorgon ska jag lämna tillbaka lånebil och få hämta min trasiga bil som på pappret från dem står är provkörd och okay!

Jag har pratat med konsumentombudsman och kommunal ombudsman och båda säger att resultatet inte överenstämmer med vad man kommit överens om!

Det var Autopartners verkstadschef i Linköping som sade att det var Insprutnings ECU som var paj , de hade mätt på allt annat men nej det var bara den! Skulle de byta den kostade det 14.413kr och då skulle bilen stå kodad och klar! Jag nämde det för honom över tele idag men han påstog att han aldrig sagt så och att jag var välkommen och anmäla dem så skulle ja få se att jag hade fel och att jag inget kunde bevisa!

Dessa 14.413kr har jag alltså betalt , och först så var de ursäktande och sade att det skulle fixas och att det måste blivit något fel vid kodning!

Nu säger dem istället att bilen funka ej då den kom de byte box och nu funkar den när den är varm , men ej med gammla boxen och att det är nått mer fel och det kan inte dem stå för!

Då undrar jag den nya boxen de satte dit kanske är nått konstigt med och de vill inte göra något mer alls , och låne bil fick jag 4dagar utav 1,5mån efter att jag åkte dit och krävde pengar på kontot eller lånebil , då de ej svarat eller ringt tillbaka på 1v

Nu på eftermiddagen ringde jag flera samtal utan svar! Slog då skyddat nr och de svarade direkt! Vad är det för service? Jag bad då att de får ställa in bilen så den är varm och startar när jag kommer och att de får skriva en arbetsorder där det står de lämnat ut bilen icke fullt fungerande utan att den efter byte av box ändast startar när den är varm!

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 31 okt 2017, 13:45

Märklig politik av en aukt. Citroen-verkstad; är du säker på att det är en ny box som man satt i? Ibland handlar bil-
verkstäderna från skroten särskilt när det är äldre bilar som ska repareras. Det är aldrig roligt med tvister men bry dig
inte om deras hotelser utan ta hjälp av Konsument ombudsmannen, det är dom till för.
Bilen ska väl fungera oavsett om den är varm eller kall.

Peckers
5 bar
5 bar

Inläggav Peckers » 01 nov 2017, 12:03

Precis , det kommer jag göra med! Om det finns någon här som kan hjälpa mig att skriva vore det snällt!

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 01 nov 2017, 13:13

Skriva får du nog själv försöka göra eftersom du har varit med om alla turerna med bilf:an. samt ta kopior på fakturor/kvitton som du har i ärendet och skicka med. Tänkte på en sak, har du varit i kontakt med vd./ägaren
till Autopartner? Prova med ett mail alt. ett brev till vederbörande (behåll kopia om du efter du behöver gå vidare).
Skriv då alla turerna som varit med hans verkstad samt relatera vad som sagts och förklara att du är verkligen missnöjd med dom.
Lycka till.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 01 nov 2017, 13:20

Ett tillägg till ovan:
om du inte hittar det själv så heter vd. för Autopartner David Burman.

Peckers
5 bar
5 bar

Inläggav Peckers » 01 nov 2017, 20:19

Hej

Tack 👍🏼 ja det ska jag göra! Det med hjälp var mest hur jag skulle lägga upp det , som en mall så att säga!

cau
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav cau » 02 nov 2017, 13:24

Det behövs ingen speciell mall utan börja och skriv vad som hände dag 1 när du lämnade in bilen o.s.v. vilka turer
och besked du fått och att du anser att bilen inte är till fullo åtgärdad. Om jag förstod rätt så fungerade den när den
var varm men inte kall?? Då får du trycka på det samt att för den summa du betalt borde bilen fungera ordentligt.
Ge dig inte, får du inte rättsida på det så fortsätt med KO.

Återgå till "Verkstäder"