Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service.

Tipsa om en bra Citroënverkstad.
Skriv svar
Hellberg78
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jul 2013, 16:33
Medlem i SCK?: Nej

Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service.

Inlägg av Hellberg78 »

Trist att mitt första inlägg skall vara om någonting dåligt, men jag skriver det här mest för att varna andra.

Har tittat på en C4 -05 ett bra tag och slog till. Bilen verkade inte ha någon service historik så jag lämnade in den på Bilomatic Uppsala, Citroen verkstad. Fick ett preliminärt pris för service 4700:- och sedan ville jag fixa nycklarna till bilen då huvudnyckeln öppnade centrallåset men startade inte bilen så jag var tvungen att använda reservnyckeln för att starta den, irriterande men jag ville få det fixat. Sedan var det ett lock till ena lampspolaren som saknades så jag frågade om pris på detta. 1100:- för lampspol plasten men då var dom tvugna att beställa två stycken efterssom dom bara kom i par och sedan behövde lackas. Javisst sa jag för att jag vill kunna sälja bilen i framtiden. Dagen kom för inlämning och jag åke dit tidigt vid 7. Klockan 11 ringer en kille och säger att mekanikern varit "lite klantig" och dragit av en bromsnippel. Fine sånt kan hända, dom skulle byta ut det och fixa och jag fick frågan om reservbil. Tackade nej. Nästa dag får jag ett till samtal, ja hejsan, då har vi försökt koda nycklarna men det fungerade inte och sen var det lite andra problem.... Jag avbröt honom och frågade vänta nu, vad innebär det att ni inte kunde koda nyckeln? ... Paus i telefonen, ja nu fungerar ju inte centrallåset... Då blev jag förbannad och svor i telefonen, sa att jag inte lämnade in bilen till en verkstad för att mer saker skulle gå sönder... Det hade varit lugn om någon berättat att detta kunde hända? Inte en käft sa något om det... Förbannad åker ner pröjsar. Vill bara åka därifrån och kommer till jobbet, kikar på den nya plast detaljen som bara hänger löst i framskärmen? Sitter inte ens fast? Och om jag var tvungen att betala för ett par, var är den andra? 1100:-. På fakturan står det att dom tog 180 spänn för att sätta dit den delen som satt på bilen. Det är som jag ger en polare 180 spänn för att lyfta en tidning ifrån ett soffbord. Mer irriterande är att på fakturan speccar dom inte detaljer så även om jag betalat 1100:- för plast delarna står ingen kostnad för dom utan bara en totalsumma blandat med allt annat... Helt jvl värdelöst...
Ska berätta att dom tar 500:- bara för att titta om det "går att koda" nyckeln? Sånt borde för fan ingå...

Däremot står det vad som inngår vid 6000 mil service om någon vill veta...

Spolvätska
Oljefilter
Packning
Pollenfilter kol
Tändstift
Luftfilter
Spolarmunstycke?
Spray?
Motoroljebyte
Byte bromsvätska

Ha det gott :)

Användarvisningsbild
robin92
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1646
Blev medlem: 10 maj 2009, 14:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av robin92 »

Nyckeln måste kanske synkas med centrallåset. Så var de på min Xantia
Citroen dokument -> https://docs.google.com/open?id=0B8u2UN ... VMwQkRVOFU

Xantia Activa V6

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av cx janne »

Inte mycket att varna så här är det i 90% av fallen på märkesverkstad och 90% av fallen hos dom andra kedjorna.
Sätt i nyckeln och vrid om till tändning håll låsknappen inne i 10 sek stäng av ta ur vänta 10 sek och testa att låsa och öppna
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Hellberg78
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jul 2013, 16:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av Hellberg78 »

Inte mycket att varna så här är det i 90% av fallen på märkesverkstad och 90% av fallen hos dom andra kedjorna.
Det är väl solklart att man skall varna! Förstår inte hur du tänker, är det bättre att bara skita i det? Inte prata om det, nicka och hålla med? Om man får ett dåligt mottagande så är det väl jättebra att man skriver om det? Självklart händer det ofta på verkstäder men det var inget som jag ville ta upp. Poängen är att varna andra för denna firma som verkar sjukt oseriös. Om jag som kund betalar någon för att utföra en tjänst ska dom väl utföra den bra? Dom ska väl jobba mot riktlinjer som alla andra? I det här fallet kändes det som att jobbet utfördes av några jävla apor... Man ska väl ha lite professionalitet? Aja alla har sin åsikt, tack för ditt tips om nyckeln ska ut och se om det funkar... Pröjsade 900 spänn för en ny dock...

Sjukt bra forum :)

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av millgard »

Jobbet utförs inte av apor utan av...hrrrm...utan av....hrrrm....många gånger okunniga "bilmekar" vars kunskaper inskränker sig till att byta den komponent datorn pekar ut. Att fylla i serviceboken och nolla trippmätaren kanske någon annan gör, eller så blev det kafferast just då, eller arbetskompisen berättade en bra historia eller...
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av cx janne »

1154447-Cartoon-Of-A-Grease-Monkey-Mechanic-Holding-An-Oil-Can-Royalty-Free-Vector-Illustration.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av cau »

Replice cx-janne:

är det självporträtt i smörjetagen?
:lol: :lol:

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av alfp »

Det finns ingen yrkesstolthet i dag Är man Verkstadschef ingår det väl i uppgifterna att se till att personalen är utbildad och uppdaterad för sin uppgift och inte bara hämta ut lönen.
Hamnade hos Bilomatic för några år sedan OK semestertider Men i stort sett var det kli i huvudet. Å fan finns det Hydraulcittror va gör man nu lille du.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av peterlan »

Dom är inte bara usla på att laga bilar på vissa verkstäder, en del av dom är tjuvar också. Kompisen lämnade nyss in sin C5:a för byte av styrled på den auktoriserade Citroenverkstan. När han hämtade den så upptäckte han att askoppen var tömd på alla växelpengar som legat där, ungefär 100:- uppskattar han det till. Det enda som var kvar var två gamla femtioöringar och ändå är värdelösa.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av attraction »

peterlan skrev:Dom är inte bara usla på att laga bilar på vissa verkstäder, en del av dom är tjuvar också. Kompisen lämnade nyss in sin C5:a för byte av styrled på den auktoriserade Citroenverkstan. När han hämtade den så upptäckte han att askoppen var tömd på alla växelpengar som legat där, ungefär 100:- uppskattar han det till. Det enda som var kvar var två gamla femtioöringar och ändå är värdelösa.
Jag har tvärt om god erfarenhet av bilverkstäder på ett sätt - men bara ett!
Brukar glömmas kvar verktyg.
Min, för nu är den min, och ingen har gjort anspråk på den, lilla fina Hazet-sats har jag haft mycket glädje av. :lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av Triad »

peterlan skrev:Dom är inte bara usla på att laga bilar på vissa verkstäder, en del av dom är tjuvar också. Kompisen lämnade nyss in sin C5:a för byte av styrled på den auktoriserade Citroenverkstan. När han hämtade den så upptäckte han att askoppen var tömd på alla växelpengar som legat där, ungefär 100:- uppskattar han det till. Det enda som var kvar var två gamla femtioöringar och ändå är värdelösa.

Det där räknas som stöld och kan lätt leda till polisanmälan och uppsägning om det vill sig illa.

Jag är väldigt restriktiv till pengar i kunders bilar, ser jag lilla minsta krona som ligger synlig ber jag ALLTID en kollega verifiera att den ligger där. Skulle ALDRIG ta någons pengar i en bil.

Visst, de gånger man plockar ur en stol eller baksäte kan man snubbla över ngn krona, de brukar kallas städpengar. Men det är också enda gången.

Wilderwein
10 bar
10 bar
Inlägg: 100
Blev medlem: 02 okt 2007, 15:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av Wilderwein »

Jag har en helt annan bild av Bilomatic. De har varit väldigt hjälpsamma hittills fast bilen inte är köpt av dom. De har alla varit tillmötesgående och verkligen försökt hjälpa mig som kund med en vibrerande inredning som inte är så enkel att åtgärda då missljuden kommer och går. Men nu är vi på rätt väg och jag hoppas att vi kan lösa de sista oljuden nästa vecka.
Extra tack till Henrik på Bilomatic som jag haft mest kontakt med.

Hälsningar
Kareem

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Horribel upplevelse Bilomatic Uppsala... 6000mil service

Inlägg av alfp »

Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Skriv svar

Återgå till "Verkstäder"