Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inlägg som inte handlar om någon speciell modell.
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3001
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Gelgamesh » 17 jun 2017, 06:53

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000034768/

Funderar lite på en sådan. Kompisen har en sådan i sitt villagarage och är nöjd. Han pysslar med en 2011 BMW 535D som ju är gott och väl stor och tung som en C6:a. Viktmässigt klarar den även min 2.3ton tunga Mercedes 400SE, och den gamle tvåförtin räknar jag med kallt. (vore ju ingen merit annars)

Då undrar man ju förstås....

XM är ju ganska "normal" i sin konstruktion, men vad tror man om DS och CX? Jag har de alla och undrar lite vad framförallt DS men även CX tycker om att lyftas på saxlyft? Har en Xantia också, men likställer den med XM i detta avséende.

Jo jag kunde alltid köra hem bilarna till kompisen, men CX:en är avställd och har ett returläck (som jag gärna felsöker på lyft...) samt DS:en läcker lite allt möjligt. Och om jag känner kompisen rätt så är hans lyft lite upptagen av något projekt med BMW´n, alternativt så är familj och jobb saker som kommer före.

En sak är säker. Jag är alldeles för lat, otränad, och gammal för att ligga och krypa på golvet.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Triad » 17 jun 2017, 07:02

CX klossar du enkelt med gummiklossar under domkraft fästena så du undviker lyft i ramen.

DS bör inte heller vara några problem om du använder tunnare klossar fram strax bakom hjulhusen och bak precis där tvärgående låda går ihop med längsgående.

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5278
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Mickel » 18 jun 2017, 01:08

CX klossar du enkelt med gummiklossar under domkraft fästena så du undviker lyft i ramen.

Det är MYCKET farligt att lyfta CX i domkraftfästena! Det är mycket stor risk att bilen TIPPAR ÖVER FRAMÅT :shock: :shock: :shock: !

Vi var 3 st CX-kunniga som pratade om denna fara idag på sommarträffen i Eskilstuna. Senast en CX tippade över framåt var för ett par år sen, så vitt jag vet. Som tur var var det lågt i tak, så vippningen tog stopp när bakluckan slog i garagetaket! Annars hade ägaren inte levt idag - han låg framför bilen!

CX är nämligen felkonstruerad: Domkraftfästena är symmetriskt placerade på tröskeln, det främre lika långt in från framkant som det bakre från bakkant. Men det främre domkraftfästet borde vara mycket längre fram! Bilens tyngdpunkt är nämligen bara en liten, liten, bit bakom det främre domkraftfästet. Helt otroligt farligt konstruerat!

Redan 75 års modell var farlig, men sen blev det allt värre och värre med tyngre motor, framflyttad motor och allt mer utrustning och kablage framtill.

Att CX kunde tippa över framåt var känt bland Citroënverkstäder på 70- 80- talet. Det hade hänt, i Sverige, att en CX från att vara två meter upp i luften på en 2-pelarlyft dråsade ner i golvet med nosen före och totalförstördes. Som tur var förolyckades ingen människa.

Lösning, om du absolut inte kan undvika (t ex pga 2-pelarlyft) att lyfta i domkraftfästena:
En (auktoriserad) Citroënverkstadskille sa att "vi brukade alltid ställa in en sandsäck i skuffen".
En annan sa att han alltid flyttade reservhjulet från motorrummet till bagageutrymmet innan han lyfte. 20 kilo flyttat från framänden till bakänden, med längre hävarm, ökar marginalen.

En CX Berline är så nära att tippa över att det kan räcka att ta av båda bakhjulen för att den ska tippa!

Gör INTE detta med era CX:ar! Vi vill ha dom kvar. Och er också!

Tänk på att faran inte bara gäller 2-pelarlyftar! Det är lika farligt med pallbockar! Eller Biltemas plattlyft ovan.

CX:ar med lång (och alltså tyngre) bakända (Break, Limousine, Prestige) har ingen tipprisk. Bara Berline:er är farliga!
Mickel

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1943
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Triad » 18 jun 2017, 08:52

Då finns ju alternativet ett långt spännband som dras inne i bilen vid baksätet och ner under ramperna.
Så får vi göra om vi hissar en XC60 på en saxlyft och ska göra ett större ingrepp.

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5278
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Mickel » 18 jun 2017, 22:25

Då finns ju alternativet ett långt spännband som dras inne i bilen vid baksätet och ner under ramperna.
Så får vi göra om vi hissar en XC60 på en saxlyft och ska göra ett större ingrepp.

Spännband låter som en bra idé :D ! Den metoden funkar även på en tvåpelarlyft. Men på pallbockar hjälper det inte :( !

Det viktiga är att vi sprider informationen att CX kan vara en dödsfälla!
Mickel

ARVID
40 bar
40 bar
Inlägg: 535
Blev medlem: 02 aug 2011, 19:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tyringe , Skåne

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav ARVID » 20 jun 2017, 12:56

Finns även motsvarande på blocket med elspärrar så man slipper kompressorn till samma pris.Har själv en sådan o har funkat utmärkt till mina bilar(padda,C5,C-crosser)//P

Baron3d
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Marks kommun

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Baron3d » 20 jun 2017, 16:16

Tycker att Biltemas verkar vara lite dyr jämfört mad vad man kan se annonseras.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Rover_Micke » 20 jun 2017, 18:06

Även C6 är likt CX är mycket framtung vilket kräver försiktighet när man lyfter den.
Framhjulen skall ALLTID tas av först vid sådan operation och att placera något tungt i bagagen är en bra idé.

Bild
Senast redigerad av 1 Rover_Micke, redigerad totalt 20 gånger.
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793

Mickel
Activa
Activa
Inlägg: 5278
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Mickel » 20 jun 2017, 20:03

Bilden ser nästan ut som utdrag ur en instruktionsbok.

Skickas det med "safety straps" i varje levererad C6:a ?
Mickel

Användarvisningsbild
Rover_Micke
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Biltemas saxlyft till DS,CX,XM...?

Inläggav Rover_Micke » 20 jun 2017, 20:12

Bilden ser nästan ut som utdrag ur en instruktionsbok.

Skickas det med "safety straps" i varje levererad C6:a ?
Bilden är från C6:ans "fickhandbok" för verkstäderna.
Och nej, spännbandet är ett "specialverktyg" :lol:
C5 I 2.0i SX Berline 2004 + Volvo 740 GLT Break -90 (Vinterbil)
Tidigare: C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 , 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox samt enkel OBD-läsare finns
SCK:9793


Återgå till "Citroën - Allmänna frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster