Intresseförfrågan, Felkodsläsare.

Inlägg som inte handlar om någon speciell modell.
Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Intresseförfrågan, Felkodsläsare.

Inlägg av alfp »

Lexia funkar även på 1995 års XM som har 30 pin kontakt samma på 99an Xantia har 30 pin på serie 1 och ODB1 uttag på serie 2 men Canbus finns inte på dessa.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Intresseförfrågan, Felkodsläsare.

Inlägg av Retro Elektro »

Gamla trådar blir som nya - lite som gamla Citroëner de blir också som nya med tiden...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

McAber
5 bar
5 bar
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 jun 2010, 18:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Mariestad

Re: Intresseförfrågan, Felkodsläsare.

Inlägg av McAber »

Nu när tanken har "mognat" med tiden, och kanske lagts på hyllan i och med kinesernas framfart, så har jag ett annat förslag för elektronik konstruktörer som varkligen skulle slå genom stort.
Jag efterlyser en OBD2 kontakt i bilen som är avsett för besiktningsmannen enbart. Den skickar entydliga signaler att allt är tip & top. En sådan atrapp köper jag genast, eller kanske flera och monterar i mina samtliga bilar...

Användarvisningsbild
Pontus_Sthlm
70 bar
70 bar
Inlägg: 863
Blev medlem: 27 apr 2005, 11:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bergshamra, Norrtälje kommun i Roslagen

Re: Intresseförfrågan, Felkodsläsare.

Inlägg av Pontus_Sthlm »

Problemet med den mycket innovativa och entreprenörsmässiga idén är nog att alltför många bilmärken har helt egna system för att kunna läsa av alla felkoder från aktuell bildator. Bilbesiktningen fixar bara att läsa bråkdelar av den totala informationen trots miljoninvesteringar i hård- och mjukvara.
Lexia är egentligen en katastrof eftersom operativsystemet är minst sagt föråldrat och kräver DOS som inte längre finns att köpa på marknaden annat än som rariteter...jag hittade mitt XP-professional hos en handlare i England som hade en disk kvar,
Det som behövs är en global standard för bildatorer så att ett program kan komma åt all ...och jag menar all...information oavsett bilmärke. Detta är idag omöjligt eftersom såväl DOS som applikationer varierar från bilmärke och modell.

Tyvärr hjälper inte en sådan standard de bilar som finns idag och sedan bildatorerna föddes för ca 30 år sedan om det inte tas fram ett jätteprogram som kan inkludera alla datorsystem sedan 30 år. Jag finner det osannolikt.

Pontus G.
Klara - Silvermetallic Peugeot 406 Break 2,2l -04, 15000 mil, Bullen - Silvermetallic Citroën C3 1.6 Hatchback -03, 20000 mil
e-post: pontusgillnas@gmail.com

Skriv svar

Återgå till "Citroën - Allmänna frågor"