Oljenivåmätare/oljetryck
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Oljenivåmätare/oljetryck
Min mätare verkar växla mellan oljetryck och oljenivå när man kör. Det är ett jädrans fladdrande ibland. Någon som sitter på ett schema och/eller tips på vart man ska felsöka?
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Här är schemat:
Elektroniken som ska byta från nivåmätning till tryckmätning när du haft tändningen tillslagen i 10 sekunder verkar sitta integrerad i själva instrumentet (mätarhuset) och går inte att få loss från instrumentkretskortet.
Från instrumentkretskortet går signalerna vidare i ett trepoligt vitt uttag (B=Blanc=Vitt). Det kan vara glapp där. (Som du ser sitter det också ett annat trepoligt vitt uttag alldeles bredvid, som betjänar bensinmätaren.)
Efter att ha passerat en kabelskarv kommer signalerna till motorhärvan (skarvat nära övre motorfästet gissar jag):
Från ett trepoligt vitt uttag (stift 1) går signalen ner till 842, som är den analoga oljetrycksgivaren (enpolig).
Från ett åttapoligt vitt uttag (stift 1 och 2) går signalen ner i två trådar till 835, som är oljetempgivaren (tvåpolig).
Hm. Har för mig att minst en av dessa givare sitter på värmeväxlaren/oljefilterhållaren.
Antingen är:
- Valelektroniken paj.
- Oljetrycksgivaren paj.
- Nån kontaktyta oxiderad.
- Nåt kabelhölje skadat nere på motorn, så att ledningen går mot jord.
Elektroniken som ska byta från nivåmätning till tryckmätning när du haft tändningen tillslagen i 10 sekunder verkar sitta integrerad i själva instrumentet (mätarhuset) och går inte att få loss från instrumentkretskortet.
Från instrumentkretskortet går signalerna vidare i ett trepoligt vitt uttag (B=Blanc=Vitt). Det kan vara glapp där. (Som du ser sitter det också ett annat trepoligt vitt uttag alldeles bredvid, som betjänar bensinmätaren.)
Efter att ha passerat en kabelskarv kommer signalerna till motorhärvan (skarvat nära övre motorfästet gissar jag):
Från ett trepoligt vitt uttag (stift 1) går signalen ner till 842, som är den analoga oljetrycksgivaren (enpolig).
Från ett åttapoligt vitt uttag (stift 1 och 2) går signalen ner i två trådar till 835, som är oljetempgivaren (tvåpolig).
Hm. Har för mig att minst en av dessa givare sitter på värmeväxlaren/oljefilterhållaren.
Antingen är:
- Valelektroniken paj.
- Oljetrycksgivaren paj.
- Nån kontaktyta oxiderad.
- Nåt kabelhölje skadat nere på motorn, så att ledningen går mot jord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Har alla serie 2 samma funktion på mätaren? Jag gissar på glapp i elektronikdelen i instrumentet eftersom mätarutslagen är korrekt och det växlar mellan dessa två olika funktioner under färd.
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Nej, väldigt få har oljetrycksmätare. Bara bensinturbo, tror jag.
Alla andra har oljenivåmätare som går i 10 sekunder, sen slocknar instrumentet och mätaren "dör", dvs faller ner till noll !
CX serie 2 oljenivåmätare, bara min- och max-gradering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Hm. Om du drar loss kabeln från den ena givaren kan du se om nålen hoppar till ett annat värde.
Sen kan du sätta dit den igen och dra loss kabeln från den andra givaren och se om nålen hoppar på annat sätt.
Sen kan du sätta dit den igen och dra loss kabeln från den andra givaren och se om nålen hoppar på annat sätt.
Mickel
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Fast det måste ju vara elektroniken i instrumentet som växlar funktionen mellan de olika givarna, inte givarna i sig. Eller missförstår jag?
Hur får man bort instrumentet?
Hur får man bort instrumentet?
-
- Guru
- Inlägg: 6505
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Glappkontakt i kablaget ger precis de fenomen du beskriver
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Vilket kablage menar du?
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Man börjar med att lyfta av locket genom att sticka in en Pozidriw 2 - mejsel i fyra lodräta hål underifrån, under hela instrumentblocket ("råttbion" på tyska) och skruva ur skruvarna. Den bakre (främre ) högra kräver kort mejsel ...
Och så måste man skruva ur den ena Pozidriv 2-skruven vågrätt överst på vardera satelliten. Jag minns aldrig vilken av skruvarna som måste lossas - kanske bara den yttersta?
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Jag skulle börja med att felsöka kablaget. Det är väldigt mycket lättare att laga !
Mickel
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Jag ska börja med att rengöra och smörja in kablaget. Så får jag ta det därifrån sedan.
-
- Guru
- Inlägg: 7762
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
-
- Guru
- Inlägg: 6505
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Oljenivåmätare/oljetryck
Under reservhjulet sitter flera multikontakter. En av kontaktparen i en av multikontakterna går till nivågivaren, ett annat till tryckgivaren.mattiaz skrev:Vilket kablage menar du?
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13