Centrallåset har lagt av.

Inlägg angående CX el och elektronik.
3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Centrallåset har lagt av.

Inlägg av 3314arne »

Jag har en CX 2400 Break Aut -83, som jag kör med nästan dagligen.

Idag hade c-låset lagt av, men säkringen är hel. Det går att låsa förardörren utifrån eller infrån som vanligt, men låsen på de andra dörrarna följer inte med. Däremot hörs ett litet klickande från bakom instrumentpanelen eller om det är i motorutrymmet. Det låter som ett relä, som kanske slutat föra strömmen vidare.

Är det någon som vet var det sitter eller vad det kan vara för fel?
Kenneth Bergdahl

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av Lars H »

Det finns en annan Lars här på forumet som doktorerat i ämnet. Jag vet bara att kontrollenheten sitter i mittkonsolen framför växelväljaren.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av mattiaz »

Om det är någon del du behöver så kan vi kanske plocka från en -79:a jag har ståendes. Den åker alldeles strax till de sälla jaktmarkerna. Om det nu är samma prylar vill säga.

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av 3314arne »

Lars H skrev:Det finns en annan Lars här på forumet som doktorerat i ämnet. Jag vet bara att kontrollenheten sitter i mittkonsolen framför växelväljaren.
Javisst ja, det är väl Citroëndoktorn Lars I ovan Sundsvall, som en gång i tiden förvandlade ett vrak till den skönhet hon är idag. Jag skall försöka kontakta honom.
Kenneth Bergdahl

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av 3314arne »

mattiaz skrev:Om det är någon del du behöver så kan vi kanske plocka från en -79:a jag har ståendes. Den åker alldeles strax till de sälla jaktmarkerna. Om det nu är samma prylar vill säga.
Lars I låter hälsa att han är på samlarbilmässa i Örebro i helgen, men alla tips mottages tacksamt i avvaktan på oraklets hemkomst.
Kenneth Bergdahl

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av 3314arne »

3314arne skrev:Har en CX 2400 Break Aut -83, som jag kör med nästan dagligen.
Idag hade c-låset lagt av, men säkringen är hel. Det går att låsa förardörren utifrån eller infrån som vanligt, men låsen på de andra dörrarna följer inte med. Däremot hörs ett litet klickande från bakom instrumentpanelen eller om det är i motorutrymmet. Låter som ett relä, som kanske slutat föra strömmen vidare. Någon som vet var det sitter eller vad det kan vara för fel?
Nu har jag monterat loss det lilla förvaringsfacket under luftintagen i mittkonsollen. Därinne sitter en styrbox/kontrollenhet/relä, cirka 12 x 6 cm, varifrån klickandet kommer när jag försöker aktivera c-låset. I framändan sitter en kontakt med ett 10-tal kablar.
Det märkliga är att båda el.hissarna fram verkar ha lagt av samtidigt med c-låset. Har kollat all övrig el, men den funkar. Kan verkligen båda felen härledas till denna "svarta låda"?
Kenneth Bergdahl

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av Lars I »

Jag är ff inte hemma än ifrån helgens mässa men tror inte det är fel på kontrollenheten eftersom det klickar i den. Om elhissarna fram också lagt av, de har ett eget relä på vä innerskärm, kan det snarare vara matningen än styrningen. Kolla säkringarna och plusförgreningen vid batteriet. Mät med instrument om du har. Jag tror inte på kabelgenomföringen till framdörren, då skulle ff höger elhiss funka.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
/lassenisse

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Centrallåset har lagt av....

Inlägg av 3314arne »

Lars I skrev:Jag är ff inte hemma än ifrån helgens mässa men tror inte det är fel på kontrollenheten eftersom det klickar i den. Om elhissarna fram också lagt av, de har ett eget relä på vä innerskärm, kan det snarare vara matningen än styrningen. Kolla säkringarna och plusförgreningen vid batteriet. Mät med instrument om du har. Jag tror inte på kabelgenomföringen till framdörren, då skulle ff höger elhiss funka.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Hej och tack Lars! Jag skrev ett PM innan jag såg ditt inlägg här. Jag har tänkt i samma termer. Alla säkringar är hela i båda dosorna, men två av dem i den yttre dosan får ingen strömmatning, trots att motorn går och ALL EL är tillslagen. Borde väl vara strömmatningen som felar och det är väl, som du säger, bara att börja vid pluspolen på batteriet och leta sig vidare. (Har även rengjort huvudjordkontakten från batteriet mtp startmotorn).
Kenneth Bergdahl

3314arne
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2326
Blev medlem: 07 jul 2011, 16:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Arvika (Brunskog/Edane)

Re: Centrallåset har lagt av.

Inlägg av 3314arne »

Jodå, felet satt i dosan i mittkonsolen, som dock fick strömmatning. Något som såg ut som en fast smältsäkring fixades med lödkolv och så funkade c-låset igen och en brusten lödning löddes om och så gick även hissarna.
Kenneth Bergdahl

Skriv svar

Återgå till "CX - El"