Pluskabel batteri.

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Användarvisningsbild
Poffe
20 bar
20 bar
Inlägg: 297
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Pluskabel batteri.

Inläggav Poffe » 21 aug 2016, 11:31

Behövde ny pluskabel mellan batteri-startmotor, tänkte att det vore bäst med varianten med relä vid pluspolen och beställde därför en sån här:

https://www.franzose.de/en/Citroen-DS-1 ... /ANR34071/

Igår skulle jag montera den, men får inte till det rent elektriskt. Så fort jag ansluter batteriet blir båda kablarna på relät (röd & gul) strömförande.
Jag kan alltså inte ansluta startmotorns solenoidkabel där, eftersom solenoiden då slår till så fort jag lägger på polerna på batteriet.

Jag har manuell låda, kan det vara så att den här batterikabelvarianten bara funkar ihop med H-låda?
2CV Charleston -88, DS 23 Pallas -75.

SCK 9711

Användarvisningsbild
Toribio
40 bar
40 bar
Inlägg: 595
Blev medlem: 04 jan 2003, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Höganäs

Re: Pluskabel batteri.

Inläggav Toribio » 21 aug 2016, 13:00

Det låter som ett tillverkningsfel. Kontakta Die Franzose.
DS 19 -57, DS 23 Pallas -74, GSA Pallas -83, CX T2 -88, CX Prestige T2 -89, BX 4x4 Break -90, XM V6 -92, XM Inj. -94, XM V6 24V -95 (x2),
Xantia 2,0 Activa -96 (x2), C5 Break -05.

Användarvisningsbild
Poffe
20 bar
20 bar
Inlägg: 297
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Re: Pluskabel batteri.

Inläggav Poffe » 21 aug 2016, 15:20

Så är det nog, har kontaktat dem.
2CV Charleston -88, DS 23 Pallas -75.

SCK 9711

lingan48
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 apr 2017, 15:20
Medlem i SCK?: Nej

Re: Pluskabel batteri.

Inläggav lingan48 » 15 apr 2017, 05:01

Hej
Tror inte du kan använda startrelä när du har en startmotor med solenoid.
Solenoiden är själv startrelä. Min DS -74 har inget startrelä, + kabeln går direkt till solenoiden.
Där man har startrelä vid batteriet är tidigare startmotorer som saknar solenoid.De har mekanisk utkast av startdrevet
när de börjar rotera.
Om du vill avlasta strömmen från startnyckel till solenoiden kan du använda dig av ett vanligt 12V relä typ som används till extraljus.
Hoppas du har löst ditt problem/Tord

Användarvisningsbild
Poffe
20 bar
20 bar
Inlägg: 297
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Re: Pluskabel batteri.

Inläggav Poffe » 15 apr 2017, 17:01

Tack för ditt svar, har tidigare gjort precis som du skrev, med ett relä som avlastar.
Pluskabeln skickade jag i retur till Franzose, de lovade att återbetala pengarna om den visade sig vara felaktig. Pengar kom efter nån månad.
2CV Charleston -88, DS 23 Pallas -75.

SCK 9711

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2986
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Pluskabel batteri.

Inläggav Gelgamesh » 16 apr 2017, 07:08

Vet inte om jag tänkte för snabbt nu, men har inte bilar med startrelä vid batteriet minusbaserat startrelä? Eller är jag förvirrad och tänker på startmotormanövreringen på H-modeller?
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
Poffe
20 bar
20 bar
Inlägg: 297
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Re: Pluskabel batteri.

Inläggav Poffe » 16 apr 2017, 08:18

Kan inte uttala mig om H-lådebilar, men kabeln jag beställde var en pluskabel med relä.

https://www.franzose.de/en/Citroen-DS-1 ... /ANR34071/

På bilens original kabelmatta finns det ju en skarv på kabeln mellan tändningslås och startmotorns solenoid, precis vid batteriets pluspol.
Min tanke var att låta strömmen till solenoiden gå via pluspolrelät, och på så sätt avlasta tändningslåset. Men så fort jag anslöt batterikablarna blev både den röda och gula kaben strömförande, och startmotorns solenoid drog direkt. Startmotorn stod dock still, endast solenoiden påverkades.

Inte riktigt den funktionen jag ville ha, så jag monterade ett vanligt relä istället.
2CV Charleston -88, DS 23 Pallas -75.

SCK 9711


Återgå till "ID/DS - El"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst