Per-olov skrev:Sedan blev jag nyfiken på hur man byter lamporna som lyser upp instrumenten då bara häften verkar fungera. Kan ju vara ett projekt att byta till mer hållbara diodlampor, men det är ett senare projekt. !
Två skruvar framifrån (ovanför satelliterna) och två skruvar underifrån (i djupa hål) är allt som behövs för att lossa locket. Pozidriv 2, om jag minns rätt. Då når man många av lamporna direkt, om man har flinka händer. Man kan titta genom vindrutan för att orientera sig. En spegel uppriggad på utsidan rutan hjälper.
Annars är det inte svårt att fortsätta med att lossa instrumentet och vika fram det. Hastghetsmätarens vajerhölje dras loss rakt framåt.
OBS! glödlampornas hållare är inte "vad som helst" som ser ungefär lika ut. Det finns en uppsjö olika modeller till olika bilmärken och de har alla olika mått (8 mm, 8,3 mm, 8,5 mm, för ledningar på insidan av kretskortet, för ledningar på utsidan, etc, etc)
. Vissa av dessa modeller av lamphållare finns på Biltema, och ca tio olika finns på Mekonomen, men INGEN av dem passar i CX! Biltema har i och för sig en sats med de 18 (!) vanligaste instrumentlamporna, men ingen av dem passar i CX!.
Bäst är om ingen tidigare ägare klantat sig och kastat bort originallamphållarna. För originalen är verkligt bra, passar, och är intelligenta - i dessa kan man nämligen byta bara själva den lösa glödlampan
(man behåller alltså den svarta originalsockeln/lamphållaren)! Och en sådan glödlampa finns överallt : 1,2 W Wedge. Trodde jag. Biltema hade dem i tvåpack, men nu idag verkar de ha utgått
! Sist köpte jag visst 8 lösa glödlampor på Citroën och 4 på Car-Fix.
När man ser och känner på den lilla glödlampan som sticker upp ur lamphållaren kan man tro att den sitter fastlödd, men svaret finns på baksidan: Ser du lödkulor är den fastlödd, och den är då svårare att få tag på. Ser du inga lödkulor kan du dra ut den, men FÖRSÖK INTE MED TÅNG! (Tången halkar, och det är svårt att moderera kraften - mycket lätt att man krossar lampan
). Bäst är att dra ut glödlampan ur sockeln med en sax
lärde mig reservdelskillen på Citroën, och det funkar ypperligt.
Glöm diodlampor. Det blir nog ännu svårare att hitta nån som passar, och sätter du i en vanlig glödtrådslampa så håller den i minst 2 - 3 år. På instrumenten kör du ju oftast med reducerad effekt med reostaten, så dessa håller ännu längre
!