Nybliven CX- ägare, första Citroën jag ägt! Tusen frågor...

Allmänna frågor om CX
Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

soso skrev:Sedan kan det vara bra att söka upp ett klockorakel och låta fylla klockorna. Vet du inte när det är gjort senast innebär det nog att det behöver göras!
Om du berättar var du bor så kan vi berätta var närmaste klockorakel finns.

Ett bra sätt att berätta var man bor är detta:

Välj uppe till vänster: "Kontrollpanel".
Välj fliken "Profil".
Fyll i "Ort".
Simsalabim, så står det i alla dina inlägg :D .
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Sv: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Lars I skrev:
Mickel skrev: Heter den LHM eller LHM+ så är det rätt :D !
Eller LHM-S som Shell's olja heter.
Det var dumt av mig att bli så specifik. Därför byter jag till ett generellt uttalande:

ALLA oljor som har LHM i namnet är okej :D !
Mickel

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3110
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Jarre »

Jag har en sådan CX där man konverterat med att ta ett bakarmsstöd.
Du kan ju få den delen av mig mot fraktkostnad om Du vill. :D
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Göran W »

Om ja minns rätt så fanns den konverteringen beskriven med bilder för måååånga år sedan?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3110
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Jarre »

Göran W skrev:Om ja minns rätt så fanns den konverteringen beskriven med bilder för måååånga år sedan?
Vill folk ha bilder av montaget?
Tror i och för sig att jag skruvade bort den men jag har den kvar och den var skruvad i mittkonsolen.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Per-olov
10 bar
10 bar
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Per-olov »

Jösses vad många bra och matnyttiga inläg, kan inte tackar er nog!
Fläkten knorrar, men det ska gå att nå den från under reservhjulet om jag förstått skisserna och internets beskrivningar rätt. Måste väl se om det finns löv och diverse döda djur därnere innan jag börjar köra bilen, det riskerar väl om inte annat än bra fläktmotor. Är den inte alltför bökig att få ut så ska jag se över largren och olja inn dessa med lite olja och rengjöra.

Gud vad skönt att inse att det förmodligen är bryggan bakom reglaget, hittade just en sprängskiss för detta. Den har någon form av temperaturreglering som sköts via en sensor i taken, dvs acc men med manuell styrning av fläkthastigheten. Det är ibland så att jag får för mig att det är lite dåligt med ström till instrumentpanelen, förmodligen oxid på någon kontakt. Sedan blev jag nyfiken på hur man byter lamporna som lyser upp instrumenten då bara häften verkar fungera. Kan ju vara ett projekt att byta till mer hållbara diodlampor, men det är ett senare projekt. Jag är rätt säker att det är däcken som är skruttiga, då det bara känns i väldigt låg fart och försvinner rätt fort då däcken blir varma. Men eftersom jag tycker mig se corda-separering så har jag redan kollat upp dimension och ska beställa nya däck. men då första analysen var att sommardäcken är okej så skulle vi beställa vinterdäck, men jag får ändra mig och ta året-runt-däck de få dagar vi har snö härnere i Skåne så har jag en annan bil.

Vet inte riktigt mer vad som är att skriva, bilen luktar mögel/gammalt skit, men den ska saneras fullständigt.

Nu till det roliga; detta är nog första och enda bilen jag har varit beredd att släppa och bara åka, ville inte ta en chansning då det var en hel del jobb på bilen. Jag brottas med artros i flera leder, men hustrun sa att vi skulle köpa. Hon blev förälskad i bilen. Jag förstår vad hon menar då jag har tittat på den flera gånger efter det att den kom hem. Det är något alldeles särskilt med citroen, risken är att man aldrig kommer att köra svensktillverkat igen. Men jösses vad elektroniken verkar vara en akilleshäl, för att vara en bil från 1988 så blev jag förvånad över hur de har löst vissa kabeldragningar och kanske framförallt materialet på en del kablar, men jag kan ju ha fel, man ska ju inte döma hunden efter pälsen.

Ett stort tack till er samtliga!!!

Per-olov
10 bar
10 bar
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Per-olov »

Jarre skrev:
Göran W skrev:Om ja minns rätt så fanns den konverteringen beskriven med bilder för måååånga år sedan?
Vill folk ha bilder av montaget?
Tror i och för sig att jag skruvade bort den men jag har den kvar och den var skruvad i mittkonsolen.
Vore mycket bra, så man får en inre bild av idén, ska den bultas i stolens ram eller så?

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Per-olov skrev:Det är ibland så att jag får för mig att det är lite dåligt med ström till instrumentpanelen, förmodligen oxid på någon kontakt.
Troligen. Kanske bara är oxid på vridmotståndet som reglerar ljuset på instrumenten. Sitter nedanför tändningslåset. Regleras med vänster långfinger. Rulla den några gånger mellan min och max och se om problemet försvinner.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Per-olov skrev:Är den inte alltför bökig att få ut
Locket över fläktmotorn sitter med skruv som tas med 5,5 mm :shock: sexkanthylsa eller ringnyckel. Ovanlig dimension - hade jag aldrig sett trots 50 års skruvande :shock: ! Köp en sån först om du inte har!

En del föredrar att lyfta ur hela fläkthuset med intagstratten. Andra försöker få ur fläkten genom att bara lossa locket med huset och intagstratten kvar i bilen. I så fall måste man karva lite i kanterna på locket för att få ut det. Du märker.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Per-olov skrev:Den har någon form av temperaturreglering som sköts via en sensor i taken, dvs acc men med manuell styrning av fläkthastigheten.
I stället för en vattenvärmekran, manuell eller termostatstyrd, som kan kärva eller läcka, har CX två luftkanaler i värmepaketet:
1. En kanal för varmluft, där det sitter ett värmeelement som det hela tiden cirkulerar varmt kylvatten i, dvs full värme hela tiden, utan kran.
2. En kanal för kalluft utifrån.

Efter dessa två sitter ett motorstyrt luftspjäll som styrs av sensorn i taket (med svart gallerkupol över) och rullreglaget till höger, graderat i grader Celcius. Luftspjället blandar alltså den kalla och varma luften så att det blir rätt. Mycket robust och pålitligt system med osannolikt bra precision på temperaturinställningen. Jag har bara haft ett enda problem på 22 år: Den lilla spjällmotorn lade av. Den är inte så svår att byta (jämfört med moderna bilar). Du kan ofta höra den när du ska starta bilen en kall dag. Om den då stannat i halvläge när kupén var varm när du parkerade bilen så låter den nu "oaw-oaw-oaw-oaw-oapp" första gången du slår på tändningen. Då fungerar den perfekt :D ! Då går den nämligen till maxläget för att blanda in maximalt med varmluft.

ACC? Nja, automatisk temperaturreglering skulle jag kalla det. Normalt kan du inte få luften i kupén att bli kallare än uteluften. Om din bil däremot har optionen AC monterad, så blir den direkt ACC genom denna fina automatik. Du kan se om du har AC på hur de högra knapparna ser ut, nedanför temperaturrullen. Har de två knapparna en snöstjärna * och två snöstjärnor * * , så har du AC. Annars inte :( .
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Per-olov skrev:Sedan blev jag nyfiken på hur man byter lamporna som lyser upp instrumenten då bara häften verkar fungera. Kan ju vara ett projekt att byta till mer hållbara diodlampor, men det är ett senare projekt. !
Två skruvar framifrån (ovanför satelliterna) och två skruvar underifrån (i djupa hål) är allt som behövs för att lossa locket. Pozidriv 2, om jag minns rätt. Då når man många av lamporna direkt, om man har flinka händer. Man kan titta genom vindrutan för att orientera sig. En spegel uppriggad på utsidan rutan hjälper.

Annars är det inte svårt att fortsätta med att lossa instrumentet och vika fram det. Hastghetsmätarens vajerhölje dras loss rakt framåt.

OBS! glödlampornas hållare är inte "vad som helst" som ser ungefär lika ut. Det finns en uppsjö olika modeller till olika bilmärken och de har alla olika mått (8 mm, 8,3 mm, 8,5 mm, för ledningar på insidan av kretskortet, för ledningar på utsidan, etc, etc) :roll: . Vissa av dessa modeller av lamphållare finns på Biltema, och ca tio olika finns på Mekonomen, men INGEN av dem passar i CX! Biltema har i och för sig en sats med de 18 (!) vanligaste instrumentlamporna, men ingen av dem passar i CX!.

Bäst är om ingen tidigare ägare klantat sig och kastat bort originallamphållarna. För originalen är verkligt bra, passar, och är intelligenta - i dessa kan man nämligen byta bara själva den lösa glödlampan :D (man behåller alltså den svarta originalsockeln/lamphållaren)! Och en sådan glödlampa finns överallt : 1,2 W Wedge. Trodde jag. Biltema hade dem i tvåpack, men nu idag verkar de ha utgått :evil: ! Sist köpte jag visst 8 lösa glödlampor på Citroën och 4 på Car-Fix.

När man ser och känner på den lilla glödlampan som sticker upp ur lamphållaren kan man tro att den sitter fastlödd, men svaret finns på baksidan: Ser du lödkulor är den fastlödd, och den är då svårare att få tag på. Ser du inga lödkulor kan du dra ut den, men FÖRSÖK INTE MED TÅNG! (Tången halkar, och det är svårt att moderera kraften - mycket lätt att man krossar lampan :( ). Bäst är att dra ut glödlampan ur sockeln med en sax :shock: :shock: :shock: lärde mig reservdelskillen på Citroën, och det funkar ypperligt.

Glöm diodlampor. Det blir nog ännu svårare att hitta nån som passar, och sätter du i en vanlig glödtrådslampa så håller den i minst 2 - 3 år. På instrumenten kör du ju oftast med reducerad effekt med reostaten, så dessa håller ännu längre :D !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Per-olov skrev: redan kollat upp dimension och ska beställa nya däck.
Vad har du tänkt att beställa för däck?
På en Volvo kanske det kvittar vad man sätter för däck, den har sina egenskaper ändå.

Men en CX är väldigt speciell. Dels är den mycket framtung, dels går däcken "på skuldran" i kurvor, dels har den en särdeles exakt och stum hjulupphängning som ger unik körstabilitet och stabil väghållning.

CX unika egenskaper beror på:

1. Den i sidled bomstumma hjulupphängningen.
2. Den mjuka fjädringen med hård stötdämpning.
3. Däcken.

Dom två första sitter i bilen. Den tredje avgör du själv.

Byt inte bort din CX unika egenskaper för att spara in en däckskostnad!

Här på forumet finns många som provat att sätta billiga däck på CX (för bilen var ju så billig :roll: ) och sen insett viket misstag dom gjorde när dom senare fått prova en CX med riktiga däck.

Är du säker på att alla fyra däcken är orunda? Om du tycker att du inte har råd att köpa fyra, kanske du bara skulle byta framdäcken. Det är nog de som är mest tillplattade av att bilen stått.
Mickel

Per-olov
10 bar
10 bar
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Per-olov »

Däcken ser ytligt fina ut, däremot så finns det lite bulor på sidan, inga stora men några små, litar inte på däcken. Vilka däck jag sätter på har jag inte bestämt, några kumho eller liknande. Har en väldigt duktig däckkille som jag ska konsultera med. Vad har ni på forumet för ideer?

Återigen tack för all input, lite överväldigande att komma från "svensson-bilar" och ska sedan ta in allt nytt en cx medför. Jag ska väl dock påpeka att jag numera är rätt försiktig när jag kör, så det är inga omöjliga krav jag har på däcken, men genom åren har jag väl insett att man ska inte snåla på de sista kronorna på däckvalet.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Per-olov skrev:Har en väldigt duktig däckkille som jag ska konsultera med.
Duktig däckkille eller ej, nån aning om vilka däck som gör att en CX går stabilt, och inte går som en vanlig bil, har han nog inte. Tyvärr. Råd kan han nog ge, och att de ges med eftertryck och självsäkerhet är ju hans jobb. Man de är nästintill inget värda. De avspeglar bara vad han tror att du är beredd att betala.
Per-olov skrev: några kumho eller liknande.
Jag skulle aldrig köpa Kuhmo, varken nya eller begagnade. Inget annat lågprisdäck heller. Inte på en CX. På svärmors 245:a sätter vi vilka däck som helst, den går lika erbarmligt ändå.

Men en CX är i andra änden av universum! Bara man inte sabbar det med fel däck :( .

En CX är gjord för Michelin, och Michelin är gjorda för att ha egenskaper som passar bäst på CX. På ingen annan bil (tillsammans med vissa andra Citroëner (DS, SM, GS)) är skillnaden så stor på om man har Michelin eller inte.

Nya Michelin är alltid dyrast - i inköp. Men genom att de håller betydligt längre blir de inte dyra när man ser till totalkostnaden.

Eftersom ditt första däckförslag visar att du inte tänkt att köpa fyra nya Michelin föreslår jag i stället: Köp fyra begagnade Michelin :D !
Många skrotar får in många däck som dom säljer med mycket mönster kvar, monterat, balanserat och klart på fälg till en mycket rimlig penning.

Jag har en kompis som alltid köper Michelin - begagnade på skroten - med 5 till 6 mm mönsterdjup till sina Citroëner.

Och det är inte av snobberi, eller Frankrike-kult, som vi väljer Michelin. De är helt enkelt bäst. Speciellt på våra Citroëner.

Men räkna inte med att din däckgubbe jublar. Han kan ha dålig avans på Michelin. Och han märker nog ingen skillnad på de bilar han kör.


Förresten, du skrev inte vilka fälgar du har. Det finns två, snarlika:

1. Standard Alu-turbinfälgen 6J14 som ska ha däck Michelin MXV (eller nyare) 195/70 R14. Troligen har du dessa. Däck i den dimensionen finns till vettiga priser.

2. Optionen Alu-turbinfälgen 150 TR 390 som ska ha däck Michelin TRX 190/65 HR 390. Dessa är dyra specialdäck som bara finns i den mycket speciella 390 mm-dimensionen. Jag skulle inte tro att du har dessa.

De två fälgtyperna ser du inte skillnad på (mer än de ingjutna siffrorna), men däcken är inte kompatibla. Antingen har du 14 tum eller så har du 390 mm.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX armstöd och olja?

Inlägg av Mickel »

Skulle vara intressant att höra vad ni andra CX-ägare rekommenderar för däck!
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"