Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Allmänna frågor om CX
Mickel
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Re: Få upp CX på biltransportsläp, problem?

Inläggav Mickel » 12 okt 2017, 00:11

Inte så viktigt, men ändå:

Jag har kompletterat mina bilder på chassinumrets placering med att det finns även på ett tredje ställe (se bilder ovan).
Mickel

David K
40 bar
40 bar

Inläggav David K » 12 okt 2017, 00:17

Det tillvägagångssättet du beskriver Mickel kunde man göra tidigare och då hoppas på att Transportstyrelsen skulle kunna godkänna bilen.
Men sedan en tid tillbaka krävs det registreringsbevis i original för att man ska kunna få en utländsk bil registrerad i Sverige, inga undantag accepteras.

En möjlighet kan kanske vara att först återregistrera bilen i Tyskland för att senare regga den i Sverige med nya papper.
Tyskland har lite andra regler och lagar och där kan det finnas större möjligheter att få tillbaka bilen i livet så att säga.
Det gick ju t.ex att få prototyperna av Saab 9-5 Break NG reggade i Tyskland trots att Saab hade sagt att bilarna omöjligtvis skulle kunna bli registrerade för gatan. Och efter det så kunde bilarna bli godkända i Sverige (efter mycket strul).
Det finns en artikel eller blogginlägg om en Saab-ägare som gjorde detta för några år sedan, men den stora Google-guden vill inte vara med mig just nu...

Jag hoppas verkligen att du lyckas få den inregistrerad i Sverige till slut, och jag vill ju inte vara en dystergök men rekommenderar dig att kolla upp alla alternativ innan du börjar lägga ner för mycket jobb på bilen. Skulle ju vara tråkigt om det inte gick att få köra med den efter att man har lagt ner tid och pengar på en renovering.
Mvh.
David

Xm Exclusive V6 -99
Xantia Activa HDi -00
Renault Avantime 3.0 V6 Privilege -02
C6 3.0 HDi Exclusive -10

Mickel
Activa
Activa

Inläggav Mickel » 12 okt 2017, 00:37

Det tillvägagångssättet du beskriver Mickel kunde man göra tidigare och då hoppas på att Transportstyrelsen skulle kunna godkänna bilen.
Men sedan en tid tillbaka krävs det registreringsbevis i original för att man ska kunna få en utländsk bil registrerad i Sverige, inga undantag accepteras.

Jag håller med dig i princip, och jag vet att reglerna stramats åt ordentligt för att bl a hindra handel med stulna bilar.

Baserat på några pågående "fall" vill jag ändå påstå att dörren inte är helt stängd.
Mickel

Återgå till "CX - Allmänna frågor"