CX 25 Break

Allmänna frågor om CX
anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

CX 25 Break

Inlägg av anjo »

Min granne, som är en riktig Citroënentusiast och köpt både min tidigare XM och min första C5 (han har kvar båda), har först haft en riktig tur och sedan en fruktansvärd otur.

Först sprang han i Jokkmokk på en kanonfin CX 25 Break -90 med 15 900 mil på mätaren.
Den hade automat och AC. Var ej körd en meter de senaste 10 åren utan hade förvarats i varmgarage.
Eftersom den endast haft en ägare sedan ny och gått i Jokkmokk fanns ingen rost. Helt felfri i både lack och inredning.
Efter en injustering av insprutningen gick den i januari genom besiktningen utan anmärkning.

Sedan kom katastrofen! På hemväg till Kalix efter, ett besök i Luleå började det brinna i motorrummet.
Troligtvis någon bränsleslang som torkat efter alla år i varmgaraget. Han fick hjälp med släckningen, men skadorna blev relativt stora i motorrummet. Det värsta är nog kabelstammarna som blivit ordentligt skadade.
Den var försäkrad och nu skall han förhandla med försäkringsbolaget. Han gillar att skruva och vill göra ett försök att reparera bilen själv. Försäkringsbolaget har skickat ett brev om inlösen så vi får se hur det slutar.

Den stora frågan är. Vad är ett sådant fint exemplar värt? Jag har kollat blocket, men där finns ingen till salu. Jag har även gått igenom salusidan här på Citroënakuten, men jag har inte hittat så mycket information om priser.
Kan någon här på akuten som sålt eller köpt något liknande vara snäll och dela med sig om prisnivån.
Vill ni ej skylta med priset kan ni skriva PM

Anders

bjorhela
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 aug 2016, 21:01
Medlem i SCK?: Nej

Re: CX 25 Break

Inlägg av bjorhela »

Hej,
För ca fem år sedan köpte jag en mycket fin CX 25 RD - som också fanns i Jokkmokk! Utan rost, snygg färg (creme-vit), hel och ren, även motorrummet såg ut som hos en ny bil! Den hade bara gått 8500 mil och stått i garage under många år (bara körd till några cittraträffar däruppe). Begärt pris var 50 000, vilket egentligen inte var mycket att snacka om men jag lyckades pruta till 45 000
Har just kommit hem efter en tredagars resa på 175 mil med bilen. Det är ett rent nöje att åka i den. Ungefär som det är som att gunga fram i min gamla klinkbyggda ekbåt, samma känsla (fast då i bara fem knop...) Jag har kört bilen till 15900 mil nu. En skönhet som jag inte skulle sälja under 100 000 SEK...
Eagle

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 1087
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: CX 25 Break

Inlägg av Stefan K. »

Samlar/veteranbilsmarknaden är inte längre nationell. Den är internationell (på gott & ont).
Priser som gäller på mobile.de , autoscout.com mfl. bör ett seriöst försäkringsbolag ta i beaktande.

Mvh Stefan K.

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: CX 25 Break

Inlägg av Lars I »

Precis. Ange värdet till mellan 75 och 100 samt hänvisa försäkringsbolagets värderingsfolk till priserna på siterna i Europa!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: CX 25 Break

Inlägg av Lars H »

Om inte försäkringsbolaget godtar detta hänvisa till MHRF besiktningsman via klubben
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: CX 25 Break

Inlägg av Lars I »

Man kan även kontakta Citroënklubben för viss hjälp.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"