Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Allmänna frågor om CX
Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Jag och 4 vänner har införskaffat mattiaz gamla inköp, en Citroen CX 2400 Super -80. Tanken är att den skall delta i ett top gear-inspirerat billighetsbilsrally som jag arrangerar ihop med vänner och bekanta. Cx:en kommer bli vårt tävlingsfordon.

Vi köpte bilen för någon vecka sedan och tanken är att göra de saker som tidigare tipsats om i mattiaz tråd, se här:

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=25&t=60217

Frågeteckna är många och vi erkänner att vi inte är alltför erfarna. Men entusiasmen är på topp! Vi skall införskaffa någon Haynes el. liknande så att vi enklare kan härleda olika saker. Men här kommer några raka frågor(skratta gärna åt oss):

Varför sitter det ingen slang på grunkan som syns på bild?

Bild

Till vänster i motorrummet hittade vi en lös trepolig hona, vad är den till?

Bild

Hur skall batteriet sitta fast, vi hittade bara en plastbotten. Storlek på batteri?

Hur skall reservhjulet sitta fast?

/glada nybörjare

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Lars H »

Reservhjulet ligger löst i sin hållare. Honan vet jag ej. Måste kolla min -79a
Bild ett föreställer luftnippel därav ingen slang
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Lars H skrev:Reservhjulet ligger löst i sin hållare. Honan vet jag ej. Måste kolla min -79a
Bild ett föreställer luftnippel därav ingen slang
Tack Lars! Det låter ju lovande att det bara var en luftningsnippel.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7765
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Mickel »

Fjonkalicious skrev:Till vänster i motorrummet hittade vi en lös trepolig hona, vad är den till?
Är du säker på att det är vänster?
Jag tycker mig se höger främre fjädringsklocka, det ljusa hydraulröret som går ut till höger framhjuls broms och den grå kamkedjekåpan på motorn bakom ditt pekfinger.

Så, en trepolig kontakt vid motorns bakre hörn? En vild gissning (tills Lars H kommer med rätt svar) är att det skulle kunna vara en borttagen Pierburg-ventil för avgasreningen. Min 79-a hade en sådan där, uppe på den bruna framvagnsramen.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7765
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Mickel »

Fjonkalicious skrev:Hur skall batteriet sitta fast, vi hittade bara en plastbotten.
En enda mutter!

På främre delen av batterihyllan ska det sticka upp en fastsvetsad gängad stång. Över denna stång trär man en Z-formad (eller snarare trappstegsformad) plåt som är ca 15 cm lång och ca 3 cm bred per trappsteg. Plåtens övre trappsteg klämmer mot batteriets utbuktade nerkant. Ja, man ska ha rätt mått på batteri också förstås så att andra långsidan av batteriet hålls på plats av den utstickande plåtkanten på innerskärmen.

När man skjutit in batteriet och lagt dit plåten är det bara att sätta en mutter på den gängade stången och dra åt.

Är plåten borta? Den kan ha legat i motorrummet och skakat ur vid transporterna :( . Titta nere i alla skrymslen! Annars får du annonsera om "delar sökes" här på CA.

Och du: Tro inte att svenska muttrar passar på en CX! Normalt är alla skruvar på CX fingängade, och dessutom i udda millimeterstorlekar: M5 och M7. Om du då försöker gissa och prova med närmaste svenska grovgängade "traktormutter" så förstör du bara !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7765
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Mickel »

Fjonkalicious skrev:Storlek på batteri?
Jag köpte artikelnummer 608036 på Jula: CX-batteri på Jula.

Det har rätt yttermått, rätt polplacering, och lagom många ampèretimmar.
Väljer du att köpa ett kortare batteri kan du få problem med att stora pluskabeln som går till startmotorn inte räcker fram till batteriet. Och om man då försöker sträcka kabeln maximalt får man problem med att den stora + kabeln går emot den roterande remskivan på generatorn :shock: ! Det är absolut INTE bra!

Så köp rätt batteri så blir allt rätt.
Mickel

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 557
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Careidas »

Jäklar vad kul!
Vi är några som funderat på detta i över 20 år men inte fått tummarna loss. Go for it!
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88


Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16


Vive la République!

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7765
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Mickel »

Trepoliga kontakten:
Jag ändrar mig: Pierburgventil behöver inte tre poler, bara två.

Hm. Den ser inte ut som franska Citroënkontakter brukar, snarare tysk! Det enda jag kan komma på är strålkastartorkare och -spolare. De behöver tre tåtar: Aktivering, hållström och jord.

Är lykttorkarna demonterade? Med motorer och vajrar? Och lyktspolardunk med pumpmotor på höger innerskärm? Och deras gemensamma elkablage? Det är inte orimligt att det elkablaget hade en skarv bakom motorhörnet och att dom lämnat kvar resten vidare in mot kupén.

Är du nyfiken och vill veta kan du testa. Om mitt antagande är rätt kan du få en testlampa att tändas om du sätter testlampan mellan två av uttagen:

1. Plus 12 V när tändningen är påslagen.
2. Plus 12 V när du trycker in (upp) strömbrytaren för lykttorkare som sitter på undersidan instrumentbordet (en bit in på undersidan av vänster satellit, innanför varningsblinkersbrytaren) när tändningen är påslagen.
3. Jord.
Mickel

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Mickel skrev:
Fjonkalicious skrev:Till vänster i motorrummet hittade vi en lös trepolig hona, vad är den till?
Är du säker på att det är vänster?
Jag tycker mig se höger främre fjädringsklocka, det ljusa hydraulröret som går ut till höger framhjuls broms och den grå kamkedjekåpan på motorn bakom ditt pekfinger.

Så, en trepolig kontakt vid motorns bakre hörn? En vild gissning (tills Lars H kommer med rätt svar) är att det skulle kunna vara en borttagen Pierburg-ventil för avgasreningen. Min 79-a hade en sådan där, uppe på den bruna framvagnsramen.
Det är till vänster, vi har tagit loss luftsnorkeln till förknasaren. Rakt under där.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Lars H »

Då är det höger sida ni är på. Höger vänster är i körriktningen och inget annat.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Lars H skrev:Då är det höger sida ni är på. Höger vänster är i körriktningen och inget annat.
Just det, så borde man ju tänka. :oops:

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Kul att ni skriver så mycket, skall försöka hinna med i svängarna här.

Tack för måtten på batteriet, jag hittade ett energizer på batteribolaget för 900, blir nog ett sådant om det har rätt mått.

En liknande plåt för batteriet har jag på min golf, får leta efter den. Konstigt det där med skruvarna, har fransoserna annan stigning?

Lykttorkarna verkar sitta kvar. Får forska lite mera om den där sladden när vi besöker bilen nästa gång.

Vi har även hittat en pöl under motorn, men vi har inte indentifierat vilken vätska det är.

Tack för all support!

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7765
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Mickel »

Fjonkalicious skrev:blir nog ett sådant om det har rätt mått
Och rätt polställning, annars blir det inte bra. Polställningen för batteriet till CX heter noll (0), se här:

tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/11/Tudor_SV_Polstallningar.pdf

Och så får man hoppas att deras batteri har rätt fästklackar :roll: !
Mickel

Fjonkalicious
10 bar
10 bar
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 apr 2016, 09:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Helsingborg

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Fjonkalicious »

Mickel skrev:
Fjonkalicious skrev:blir nog ett sådant om det har rätt mått
Och rätt polställning, annars blir det inte bra. Polställningen för batteriet till CX heter noll (0), se här:

tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/11/Tudor_SV_Polstallningar.pdf

Och så får man hoppas att deras batteri har rätt fästklackar :roll: !
Enl. mannen på batteribolaget så är det en eu-standard med polställningar. Konstigt nog fick vi vända det batteriet som vi använde att starta med?

Det ser ut som det har en kant att fästa mot. 3 cm kortare dock, får kika på bilen så att det blir bra.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7765
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Det himmelsblåa franskbrödet! - CX 2400 Super -80

Inlägg av Mickel »

Fjonkalicious skrev:Enl. mannen på batteribolaget så är det en eu-standard med polställningar.
Skitsnack!

Och i vart fall är CX konstruerad 1970-74, och då fanns säkert ingen EU-standard. Förr i tiden frågade expediterna om man skulle ha "Volvo-placering" av polerna eller inte. Då kallades det att man skulle ha ett "Volvo-batteri", men kanske med omvänd polplacering. Det säljs fortfarande på OK, Jula, Biltema osv batterier i denna storlek, men med två olika polställningar: Plus till höger eller till vänster.

Nu föll Batteribolaget ännu längre ner på min förtroendelista :( !
Fjonkalicious skrev: Konstigt nog fick vi vända det batteriet som vi använde att starta med?
Ja, just det! Det finns två olika polplaceringar. Placeringen är alltså inte standardiserad!
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"