CX Prestige

Allmänna frågor om CX
Skriv svar
Användarvisningsbild
Raps
70 bar
70 bar
Inlägg: 801
Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

CX Prestige

Inlägg av Raps »

Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90

Användarvisningsbild
Raps
70 bar
70 bar
Inlägg: 801
Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: CX Prestige

Inlägg av Raps »

Är lite sugen på den svarta!
Vad säger ni?
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: CX Prestige

Inlägg av Lars I »

Den svarta är såld till Norge.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: CX Prestige

Inlägg av MAN »

Nu försvinner fina bilar ur Sverige ! Vad beror det på ? Har vi för många bilar i förhållande till antalet entusiaster eller är Svenskarna snåla och inte vill betala vad bilarna är värda internationellt ?
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: CX Prestige

Inlägg av LeifHj »

Nu försvinner fina bilar ur Sverige ! Vad beror det på ? Har vi för många bilar i förhållande till antalet entusiaster eller är Svenskarna snåla och inte vill betala vad bilarna är värda internationellt ?
Jag gissar på alternativ 2, samt att svensken inte har lika mycket pengar att spendera som andra.
( Vilket i viss mån är samma sak)
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: CX Prestige

Inlägg av Razor »

Det är nog både ock. Paddan har väl alltid ansetts som en "riktig" entusiastbil, medans cx inte varit lika "fin" här, och det är tongångar man har hört från dom enda leden i citroenkretsar. Jag menar att det inte är volvo- eller tyskbilsnördarna som är orsak till CXens (tidigare) låga status, det är vi själva...
Dessutom tycker jag att vi i Sverige är originaltalibaner och inte är så tillåtande när det gäller avsteg från ursprungligt utförande. Bredden blir lidande när det bara är dom finaste bilarna som accepteras.
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige

Inlägg av Mickel »

Razor skrev:bara är dom finaste bilarna som accepteras
Jag håller inte riktigt med dig där!

Just Citroënklubben anses vara (av de som är med i flera bilklubbar) väldigt förlåtande och toleranta både vad gäller skick och utseende jämfört med de flesta andra bilklubbar som anses befolkade av mera "snobbiga" och nedlåtande purister och originaltalibaner.

Jag har inte träffat någon som sagt att dom upplevt att någon rackat ner på deras bil på ett Citroënklubbsträff. Däremot har jag hört av flera att "det är så skönt med Citroënklubben för där behöver man inte ha en perfekt och blank bil, man är accepterad ändå"!
Mickel

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: CX Prestige

Inlägg av MAN »

Dessutom tycker jag att vi i Sverige är originaltalibaner och inte är så tillåtande när det gäller avsteg från ursprungligt utförande. Bredden blir lidande när det bara är dom finaste bilarna som accepteras.[/quote]

Jag tycker att det är rätt bra ordning på Cittronister när det gäller att hålla sig till originalutförande på sitt fordon , några få " avfällingar" som är klåfingriga och ska ändra om det som Citroën har gjort så bra . Värre är det bland VW ägare där finns det snart inte en osänkt bil att uppnå ! Skitfult med en sänkt bil tycker jag ...

Med vänlig hälsning Orginaltallibanen i Björnhuvud
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige

Inlägg av Mickel »

MAN skrev:Jag tycker att det är rätt bra ordning på Cittronister när det gäller att hålla sig till originalutförande på sitt fordon
Ja, håller med.
Det finns ju också en naturlig orsak till detta: Har man en bagge, en av hundratals i mängden, så måste man ju "modda" den för att den ska sticka ut, för att den ska bli originell, för att signalera "denna är min". Om man i stället har en Citroën så är det originellt nog. Ett ställningstagande, ett uttryck.
Dessutom är en Citroën utstuderat vacker och harmonisk i sig. Varje modifiering eller tillägg gör den fulare :( .

Moddningarna på en Citroën brukar röra sig om att huvscoopet är av fel årsmodell :shock: eller att man lyckats hitta annorlunda fälgar (vilket är mycket svårt). Båda dessa moddningar ger lite egen touch, för den som så önskar, men är mycket lätt att återställa. Det förstör inte bilen för kommande ägare om de vill ha superoriginalskick :D !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige

Inlägg av Mickel »

En annan sak som påverkar trycket på moddning är klubbsammansättningen:

- Baggeägare åker på träffar där det bara är baggar. För att sticka ut i den långa raden av likadana baggar bredvid varann måste man ha något speciellt, som gör att de som går förbi raden bromsar in.

- Citroënägare träffas på märkesträffar där alla olika intressanta Citroëner samlas. Kommer det 14 bilar på en träff är det nästan alltid 14 olika modeller. Kommer det 120 Citroëner på en träff så är det förstås flera av samma modell, men nästan aldrig två av samma årsmodell eller samma färg (Charleston undantagen). När man går runt på en sån träff så stannar man vid VARJE bil, tittar och njuter. Där är varje bil ett unikum, ett vackert unikum, värt att titta på.
Mickel

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3730
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: CX Prestige

Inlägg av MAN »

Mickel skrev:En annan sak som påverkar trycket på moddning är klubbsammansättningen:

- Baggeägare åker på träffar där det bara är baggar. För att sticka ut i den långa raden av likadana baggar bredvid varann måste man ha något speciellt, som gör att de som går förbi raden bromsar in.

- Citroënägare träffas på märkesträffar där alla olika intressanta Citroëner samlas. Kommer det 14 bilar på en träff är det nästan alltid 14 olika modeller. Kommer det 120 Citroëner på en träff så är det förstås flera av samma modell, men nästan aldrig två av samma årsmodell eller samma färg (Charleston undantagen). När man går runt på en sån träff så stannar man vid VARJE bil, tittar och njuter. Där är varje bil ett unikum, ett vackert unikum, värt att titta på.
Som Rolls Royce och Bentley , ingen bil är likadan som den andra !
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: CX Prestige

Inlägg av gunnarw »

Mickel skrev: ...
Den reflexionen gillar jag :-)
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"