Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Startar en separat tråd om detta då det känns som jag famlar i mörker en aning här.
Har ingen värme i min CX 2400 TRI Break -84 oavsett hur jag ställer reglaget.
Tog lös mittpanelen och kunde då se att kontakten till potentiometern som reglaget styr var byglat som i den här tråden.
Provade att bygla om kontakten men inget händer mer än att jag hör spjällmotorn gå när jag byglar tillbaks till grön och brun.
Läste ett servicemeddelande på frenchie's fina sida om hur spjällmotoraxeln kan komma ur läge. Kan det vara felet eller finns det fler elektriska fel som kan spela in? Bilen har AC med en sådan där tempsond i taket om det spelar in på något sätt i funktionen?
Tips mottages tacksamt!
Har ingen värme i min CX 2400 TRI Break -84 oavsett hur jag ställer reglaget.
Tog lös mittpanelen och kunde då se att kontakten till potentiometern som reglaget styr var byglat som i den här tråden.
Provade att bygla om kontakten men inget händer mer än att jag hör spjällmotorn gå när jag byglar tillbaks till grön och brun.
Läste ett servicemeddelande på frenchie's fina sida om hur spjällmotoraxeln kan komma ur läge. Kan det vara felet eller finns det fler elektriska fel som kan spela in? Bilen har AC med en sådan där tempsond i taket om det spelar in på något sätt i funktionen?
Tips mottages tacksamt!
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
På en sällan körd bil kan tempsonden behöva dammsugas ren. Annars är väl första frågan om anslutningarna till/från elementet blir varma?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Börja med att säkerställa att slangarna till värmepaketet är varma.
Sedan får man ta loss inredning och mittkonsol på högersida. Då kan man komma åt spjällmotorn om jag minns rätt. Förekommer att den är rensad på kuggar på ca 1/3 av varvet. Då kan man ta loss drevet och vända det 180 grader så funkar det igen. Detta är bara vad jag hört att folk gör
Sedan får man ta loss inredning och mittkonsol på högersida. Då kan man komma åt spjällmotorn om jag minns rätt. Förekommer att den är rensad på kuggar på ca 1/3 av varvet. Då kan man ta loss drevet och vända det 180 grader så funkar det igen. Detta är bara vad jag hört att folk gör
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
- Razor
- Hydraktiv
- Inlägg: 1933
- Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Varberg, Halland
- Kontakt:
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Tempgivaren i taket borde ju gå att prova. Antingen betyder oändligt motstånd (urkopplad givare) eller minimalt motstånd (byglad givare) att den kallar på värme. Minns inte just nu hur det brukar vara...
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic
-
- Activa
- Inlägg: 3727
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Kan vara så enkelt att det är skit i värmeelementet , lossa slangarna och spola med vatten ömsom åt ena ömsom åt andra hållet , brukar komma ut mycket skit och det blir bättre värme . Det hela beror på att de flesta inte byter kylarvätska regelbundet , med Longlife kylvätska ska den bytas mins vart 5 år . Om det är mycket skit i kylsystemet använd kylarrens så slipper du problem med att motorn går varm och med att typ toppackningen går på lunch.
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Tack för tipsen!
Ska försöka undersöka närmare och se.
Ska försöka undersöka närmare och se.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Har nu fått tid över att kolla lite närmare och kunnat konstatera följande.
Värmen kommer till värmepaketet. Slangarna som går in i torpedväggen är varma och det går rent av att känna på passagerarsidan av mittkonsolen att det är lite varmt därinne. Men likt förbaskat blåser kalluften!
Tog isär värmesonden i taket och mätte den med multimeter. Fick följande värden i kOhm.
Lösplockad inomhus: 15,1
Inkopplad i bilen utan tändning på (kallt): 7,2
Med tändning på: -4,6
Vet inte om dessa värden säger något säger något.
Nästa grej att kolla är spjällmotoraxeln. Hittade följande servicemeddelande om reparation.
Några mer tips än vad servicemeddelandet nämner?
Tog också några bilder på hur reglagen ser ut i min bil med svenskmonterad(?) AC.
Den gröna lampan tänds när man vrider på vredet som syns överst till vänster och släcks när man vrider av det.
Reglagen.
Värmen kommer till värmepaketet. Slangarna som går in i torpedväggen är varma och det går rent av att känna på passagerarsidan av mittkonsolen att det är lite varmt därinne. Men likt förbaskat blåser kalluften!
Tog isär värmesonden i taket och mätte den med multimeter. Fick följande värden i kOhm.
Lösplockad inomhus: 15,1
Inkopplad i bilen utan tändning på (kallt): 7,2
Med tändning på: -4,6
Vet inte om dessa värden säger något säger något.
Nästa grej att kolla är spjällmotoraxeln. Hittade följande servicemeddelande om reparation.
Några mer tips än vad servicemeddelandet nämner?
Tog också några bilder på hur reglagen ser ut i min bil med svenskmonterad(?) AC.
Den gröna lampan tänds när man vrider på vredet som syns överst till vänster och släcks när man vrider av det.
Reglagen.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Tänkte ta loss panelen och kika om staget lossnat mellan spjällmotorn och spjället. Det hörs ju att motorn går i ett läge när jag byglar brunt och grönt i kontakten vid reglaget och att den återgår när jag tar bort byglingen så det känns mest troligt.
Hur lossar jag kåpan? Ser inte var den sitter fast nedertill. Finns det dolda skruvar någonstans?
(Bortse från uppochnerbilderna).
Hur lossar jag kåpan? Ser inte var den sitter fast nedertill. Finns det dolda skruvar någonstans?
(Bortse från uppochnerbilderna).
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Om det är som jag tror och du vill ta loss mittkonsolpanelen så sitter skruvar i luftutblåset om jag minns rätt
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Hmm, tror jag måste lös med det under instrumentbrädan först? Åtminstone för att komma åt spjällmotorn. Kan se själva spjällmotorn efter att lossat lilla kåpan under ratten men den större panelen under instrumentbrädan som syns på bilderna måste bort också för att komma åt.
Följer den här manualen, men den talar inte riktigt om vad som ska bort för att komma åt.
Följer den här manualen, men den talar inte riktigt om vad som ska bort för att komma åt.
- Lars I
- Hydraktiv
- Inlägg: 2693
- Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergeforsen, Medelpad
- Kontakt:
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Det sitter muttrar ifrån motorrummet i kåpans underkant.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
/lassenisse
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Tack!
Kanske inte så otippat när det gäller CX förvisso, att man ska lossa instrumentbrädans underdel från motorrummet.
Men jag gillar det!
Kanske inte så otippat när det gäller CX förvisso, att man ska lossa instrumentbrädans underdel från motorrummet.
Men jag gillar det!
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Okej, gav upp att lossa elmotorn till spjället då den sitter så omänskligt till att det inte går att få dit en skruvmejsel som är stor nog att greppet räcker till att skruva ut de tröga skruvarna.
Blev ett mer permanent vinterfix i och med att jag tog lös radiofacket och därefter fläktgallret i mittkonsolen. Då kunde jag med en lång mejsel manuellt öppna spjället till max värmeinsläpp. Fin bastuvärme blev det!
Blev ett mer permanent vinterfix i och med att jag tog lös radiofacket och därefter fläktgallret i mittkonsolen. Då kunde jag med en lång mejsel manuellt öppna spjället till max värmeinsläpp. Fin bastuvärme blev det!
-
- 40 bar
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Lyckades du fixa problemet med värmen till slut?
Håller på med en CX Turbo med samma problem och misstänker att det är detta som har hänt på denna bilen med.
Håller på med en CX Turbo med samma problem och misstänker att det är detta som har hänt på denna bilen med.
Mvh.
David
David
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Ingen kupévärme CX TRI -84 - vad göra?
Ja det visade sig att spjälluckan nog bara hade fastnat. (Utgår jag ifrån). För sedan jag var där och petade har den gått att styra AV/PÅ genom att byga kontakten. Riktigt bra värme också. Här uppe är det oftast ganska binärt väder så det har fungerat bra att bara kunna köra i maxvärme på vinterhalvåret.
Så kolla att spjället inte fastnat rent mekaniskt först innan du ger dig på spjällmotorn.
Men! Nu har jag äntligen kommit mig för att operera ut vridtransformatorn som reglaget går till. Kan ju vara bra att kunna reglera tempen med hjälp av tempsonden om jag nu mot förmodan skulle få igång AC:n.
Så kolla att spjället inte fastnat rent mekaniskt först innan du ger dig på spjällmotorn.
Men! Nu har jag äntligen kommit mig för att operera ut vridtransformatorn som reglaget går till. Kan ju vara bra att kunna reglera tempen med hjälp av tempsonden om jag nu mot förmodan skulle få igång AC:n.
Senast redigerad av soso den 23 maj 2019, 13:02, redigerad totalt 2 gång.