Vindbrus

Allmänna frågor om CX
Skriv svar
iddscx
5 bar
5 bar
Inlägg: 93
Blev medlem: 12 sep 2008, 21:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Vindbrus

Inlägg av iddscx »

T2 -88. När man kommer upp i lite fart så är ljudet från vinden påtagligt. Jag kör en del motorväg med den och vill gärna ha en tystare bil. Tips för detta? Lister?
Intresserad av ytterligare en CX T2 för köp!
Har nu: Citroen CX Turbo2 - 88
Har haft: C6 HDi, drag, sollucka. ID21 familiale hydralic, ID19, GS

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Vindbrus

Inlägg av mattiaz »

CX:en är ju en gammal konstruktion i det avseendet. Dropplister, rutmontering, torkare osv. Jag tror att det är just vindbrus som är svårast att åtgärda. Schyssta lister är såklart ett måste.

Jag ska själv göra en insats på en xm nån gång. Då kommer jag bla att behandla a-stolparna och ev balkar i taket med ngn form av noisekiller som används av bilstereobyggarna. Taket ska också dämpas då jag inbillar mig att det kan förstärka det oljud som kommer in i kupén.

iddscx
5 bar
5 bar
Inlägg: 93
Blev medlem: 12 sep 2008, 21:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Vindbrus

Inlägg av iddscx »

Det är väl du som har cx:en från Skåne? Hur låter det i den i hög fart?
Intresserad av ytterligare en CX T2 för köp!
Har nu: Citroen CX Turbo2 - 88
Har haft: C6 HDi, drag, sollucka. ID21 familiale hydralic, ID19, GS

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Vindbrus

Inlägg av hsd »

Lokalisera var bruset kommer ifrån, dörrlister mm kan vara stela och deformerade
Cx:en jag hade var tyst och fin

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Vindbrus

Inlägg av Triad »

Tejpa systematiskt och ut och kör!

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Användarvisningsbild
mablom
10 bar
10 bar
Inlägg: 160
Blev medlem: 15 dec 2002, 11:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: Vindbrus

Inlägg av mablom »

Cxbasis har en extra list man kan sätta på fönsterbågen.
Jag har köpt den, men inte satt dit den ännu.
Har: Citroen C5 III 2,0 HDi -12, C4 1,6 HDi -09, CX Prestige T2-88
Haft: Renault Laguna 2,0 HDi-10,Peugeot 607-01 V6,Xantia-96 2,0 16V,BX-84 16-TRS, Volvo, 142,244,944

iddscx
5 bar
5 bar
Inlägg: 93
Blev medlem: 12 sep 2008, 21:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Vindbrus

Inlägg av iddscx »

Det var intressant. Kollade på cx basis och hittade listen. Den ser rätt standardmässig ut. Nån annan som testat detta?
Intresserad av ytterligare en CX T2 för köp!
Har nu: Citroen CX Turbo2 - 88
Har haft: C6 HDi, drag, sollucka. ID21 familiale hydralic, ID19, GS

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7361
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Vindbrus

Inlägg av soso »

På min S1 har tätlisten i bakkant på framrutorna halkat ned någon cm med vindljud därifrån som följd. Kanske liknande som hänt på din någonstans. Vet inte om de går att dra upp?

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Vindbrus

Inlägg av hsd »

Den går att dra upp

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
mablom
10 bar
10 bar
Inlägg: 160
Blev medlem: 15 dec 2002, 11:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Jönköping

Re: Vindbrus

Inlägg av mablom »

Jag åtar mig att mäta ljudet innan och efter listen, med decibelmätare i mobilen, men det tar flera veckor, för nu är den på rostlagning... Skulle byta framrutan, men det avslöjades rost, som jag inte sett under listen.
Har: Citroen C5 III 2,0 HDi -12, C4 1,6 HDi -09, CX Prestige T2-88
Haft: Renault Laguna 2,0 HDi-10,Peugeot 607-01 V6,Xantia-96 2,0 16V,BX-84 16-TRS, Volvo, 142,244,944

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vindbrus

Inlägg av Mickel »

hsd skrev:Den går att dra upp
Ja, detta är första åtgärden; att se till att gummilisten går "ända upp i hörnet" på dörrarna. Om man inte åtgärdar detta i tid kommer listen att gå av, och då är det svårt att någonsin få det bra igen.

Gör så här:
- Kör ner rutan.
- Pilla ut listen ur fönsterbågen halvvägs ner på rutans bakgavel med en skruvmejsel så att listen bildar en båge. Bry dig inte om om hörvinkeln på listen halkar ner från hörnet på dörramen.
- Ta tag med båda händerna runt gummilisten och dra uppåt. Plötsligt :shock: släpper listen ur dörren och far upp 5 - 10 cm centimeter.
- Ingen fara, överskottet går att pilla ner senare.
- Mata upp listen väl ända upp i övre hörnet av fönsterbågen.
- Peta in listen nedanför övre hörnet och fortsätt neråt. Det kommer nu bli en "överskottsbula" på listen, men det kommer att ordna sig. Fortsätt bara neråt att peta in.
- Plötsligt :shock: har bulan försvunnit för listens överskott har vandrat ner i dörren.
- Allt klart :D !

Detta behöver man göra på "alla" CX:ar. Åtminstone de som går i trafik.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vindbrus

Inlägg av Mickel »

Andra åtgärden är att kolla om sidorutan går ända längst bak när den körs ända upp.

Test:
- Kör ner rutan 1 cm.
- Kläm med högerhandens alla fingrar mot glaset rutans översta del av bakkanten bakåt och kör samtidigt upp rutan med elhissen (med vänster hand (ja, det går :shock: )).
- Försvann vindbruset? Ja - du har en feljusterad ruta. Nej - vad synd :( !


Åtgärd för feljusterad ruta:
Blir det en glipa i bakänden av rutan? Detta är vanligt på framdörrarna eftersom de belastas snett när den främre rutlisten håller emot mycket mer när rutan ska upp.

Innerhandtag och innerklädsel demonteras.

När du: oljat motoraxeln och länklagringarna samt fettat in de horisontella ledskenorna på rutan ska du:

leta upp en ensam skruv utanpå plåten långt nere på dörrens innersida (sexkant, gulpläterad, till synes utan samband med något).

Kör upp rutan! Lossa skruven! Då lossar hela rutmekanismen :shock: och kan roteras runt motorns infästning. Förmodligen har allt ramlat ner och du har fått en jätteglipa i bakkant av rutan :( . Kläm rutan bakåt så att den inte glipar. Hjälp till lite genom att pressa skruven lite framåt när du drar åt den. Dra åt skruven!

Klart :D !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vindbrus

Inlägg av Mickel »

Tredje åtgärden:
Har du vissel snett framifrån vänster i vissa farter?
Försvinner ljudet när du håller en hand över/på/framför/bakom/under backspegeln. Du är inte ensam :roll: !

Det är inte backspegelns fel. Jag har hört folk desperat tejpa över glipor på backspegeln för att bli av med ljudet, men det hjälper bara lite grann :( .

Felet är "kromlisten" på regnrännan som blivit äldre och börjat öppna sig så att det bildas en "orgelpipa" av den. När man håller handen nära backspegeln ändras luftströmmarna kring A-stolpen och ljudet försvinner. Mycket irriterande :evil: !


Åtgärd:
Flytta på "kromlisten": Skjut den uppåt eller neråt eller tejpa över den eller tejpa bakom den eller tejpa under den. Alla åtgärder borde fungera. Ljudet försvinner.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vindbrus

Inlägg av Mickel »

Fjärde åtgärden:
Isolera bort brus från höger. Höger framdäck orsakar mycket brus som går in två vägar: Genom höger dörr och genom hjulhusplåten till höger om passagerarens fötter. Dessa båda ytor "ser" du från förarsätet om du inte har någon passagerare, och dess ljud når dig odämpat.

Åtgärd:
Dörren:
Demontera innerhandtag och dörrklädsel. Tejpa NOGA igen alla glipor i skyddsplasten som tidigare brukare rivit sönder. Luft får inte komma in nån stans - luft bär bruset rakt in! Tejpa även eventuella små hål som inte ska användas för skruvar eller clips.
Klistra självhäftande bitumenmattor på INSIDAN av INRE dörrplåten. Alltså på alla plåtytor som du ser mellan de stora urtag som är hål där du nyss satt tät skyddsplast eller tejp.
Nu har du noga dämpat inre dörrplåtens möjlighet att fungera som högtalarmembran för vägljud.
Självhäftande bitumenmattor är lättarbetade; Man klipper dom med hushållssax, klämmer dom till rätt form med tummarna ner i gropar och veck. Man bygger med lagoma bitar och klämmer ihop skarvarna med tummarna. Man kan lossa och göra om och komplettera (eller ta bort) allt eftersom. Trevligt material.

Hjulhusväggen framför dörren:
Lossa väggmattan. Sätt bitumenmatta. Lätt som en plätt - bara plana ytor. Man kan ta ner handskfacket för att komma åt hela väggen bättre.

Att på detta sätt "fixa" höger framdörr och framvägg gör större skillnad än man kan tro. Betydligt tystare bil. Och mindre "dånimpuls" när vägbeläggningen byter till grövre asfalt.

För att inte tala om vilken skillnad det blir när man kör sin CX i regn :D . Det mesta av SCHHHHHHHHH - ljudet försvann :D ! Det är visserligen inte vindbrus, men däckbrus och vattenbrus.
Mickel

iddscx
5 bar
5 bar
Inlägg: 93
Blev medlem: 12 sep 2008, 21:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Vindbrus

Inlägg av iddscx »

Tack! Det var utförligt och intressant!
Intresserad av ytterligare en CX T2 för köp!
Har nu: Citroen CX Turbo2 - 88
Har haft: C6 HDi, drag, sollucka. ID21 familiale hydralic, ID19, GS

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"