Bakre bärarmslager glappar.

Allmänna frågor om CX
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av soso »

Jag har märkt att bärarmarna bak på min Break -84 glappar något (mer påtagligt på en sida) när man vickar på hjulet med fattningen kl 9 och 3 på hjulet/bromsskivan. Jag antar att det är lagerna som är dåligt och inte bara typ, dåligt anpassad justerbricka. Ingen påtaglig kobenthet (då hade väl glappet känts värre) men jag upplevde att den borde varit stadigare på småspåriga isvägar i vintras, fast jag härledde det mer till dåligt justerad DIRAVI/hjulinställning vid tidpunkten.

Vad är lönt att köpa, en hel sats med alla delar eller räcker det med nya lager och sedan återanvända resten av delarna? Det är ju en relativt saltbefriad CX (i och med att den finns kvar i ett stycke ännu trots tidigare brukskörning) och det mesta annat verkar lossa lätt inklusive bakklockor, bromsrör etc.

Det blir inte mindre förvirrande av att läsa på CX-basis, där det saluförs olika storlekar av justerbrickor. Vad ska man ha och ingår det "rätt" i en sats från t.ex. Autofrance? :roll:
http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPat ... 38874498fd


Hur har ni gått tillväga för att angripa detta på era CX:ar?

alsa
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2004, 20:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå Sverige

Re: Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av alsa »

Börja med att demontera den svängarm du har problem med och plocka isär lagringen.
Om det är slitna lager går det att köpa på Momentum tex i annat fall fungerar felfria begagnade bra.
Tänk på att inte blanda ihop brickorna när du demonterar för undvika trubbel längre fram.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av Mickel »

I vissa fall (t ex när bakvagnen rör sig trögt trots välfyllda klockor, eller knakar eller knäpper) har det kommit vatten i lagret så att det rostat ihop så att rörelsen istället är mellan yttre lagerbanan och bärarmens gods :shock:! Då är hålet i bärarmen ovalt och bärarmen kan ej återanvändas.

Köp alltså inget förrän du tagit isär.

Troligen är det inte så illa för din bärarm, men man vet aldrig :roll: !
Mickel

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av Lars H »

Återanvänd injusteringsbrickorna.
Återanvänd tätningarna om de är hela.
Som sagt kolla först om bärarmen är hel. Lite småskador i godset från havererat lager är ok men hålet måste vara runt.
Om du vill kan du få hjälp av mig med demonteringen och besiktningen av skadorna
Jag har gjort operationen en 5-6 gånger.
Om den andra sidan är det minsta glapp måste lagren bytas där också. Annars går din CX inte som den ska.
Utan att veta gissar jag att någon satt i smörjnipplarna när det redan var för sent. (Gnissel och gnek kunde höras vid gung på bilen)
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av soso »

Tack för tipsen. Har inte hört något gnissel och fjädringen har känts normalmjuk med tanke på klockstatusen, men ja glappt är det ju och det känns bäst att byta på båda sidor när man väl gör det.

Lars: Tack för erbjudandet! Tar gärna emot råd och dåd! Har marinerat rörnipplar och skruvar med LHM i väntan på löstagande.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av soso »

Okej, har lyckats demonterat bärarmen och tror nog att jag kan återanvända övriga delar förutom lagren.

Var köper man dessa lager billigast?

Finns något SKF-nummer eller reservdelsnummer att söka på?

Autofrance verkade inte ha dem förvånande nog.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Bakre bärarmslager glappar.

Inlägg av MAN »

Jag har div till CX , både nytt och beg , jag tror att jag har nya lager och ev. lite mera. Jag nås lättast på 08 543 543 76 måndag - torsdag 8-17 .( äter lunch mellan 11,30-12,30 )
/ Michael
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"