Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Allmänna frågor om CX
Skriv svar
klasse
10 bar
10 bar
Inlägg: 113
Blev medlem: 17 dec 2002, 22:57
Medlem i SCK?: Nej

Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av klasse »

Hej vänner
Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad i flera år, då styrservon läcker. Jag har hällt i Omega 917 och startat motorn och vridit runt ratten många gånger, för att motionera systemet. En dag slutade startmotorn att fungera, så jag köpte en fabriksrenoverad startmotor av en firma i Nacka. Under tiden som jag försökte montera denna med allt detta helvete med att komma åt alla rör och remskivor som måste lossas, så blev det höst och kallt och jävligt, så jag inhiberade detta försök för att återuppta detta arbete senare, vilket alltså är nu den 24.11.2017. Nu vill jag inte längre stå ute i kylan och mecka, så jag önskar knuffa in min älskling i garaget, som står endast tre meter framför bilen. Jag vet av erfarenhet att bilen lägger sig helt platt på marken, om jag hasar ner den. Skall jag försöka lägga några grova plankor under hjulen, så att bilen inte bli så låg att jag inte kan fånga upp den på en domkraft längre, då jag inte har en lyftkran ovanför bilen? Kan någon vänlig själ ge mig ett tips innan jag helt gör bort mig. Jag älskar min CX och har nu inte kört den på tre år, så min cx abstinens börjar nu bli outhärdlig. Jag vill så gärna åter börja flyga, om än lågt. Jag har sett utmärkta teckningar på var man skall pilla in metallbitar i framramen, och bakramen, men jag är för dum för att riktigt kunna se på fotona hur detta skall gå till. Finns det några tydliga foton på var dessa metallkilar skall placeras? Det låter så enkelt och ser så lätt ut på teckningar, men jag har inte sett några tydliga fotografier på kilarnas placering i verkligheten. Och hur får man in ögat för att kunna se, är det speglar som gäller?
Kan någon tipsa mig, jag vill så gärna ut på vägarna i vår!

Hälsningar
Klasse i Järna

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

Det är klart att du längtar efter att sväva igen! Det gör alla som kört CX 8) !

Först av allt: Du har redan bilen uppallad. Bra! Då har du värsta delen gjord. Gör dig inte av med den genom att "hasa" ner bilen. Dessutom går det aldrig bra att hasa en CX. Avgasrör och annat skadas.

Det du ska göra är:

- Fortsätta att lyfta bilen med domkrafter, en ände i taget (börja med framänden) och "steloperera" sedan fjädringen genom att sätta kilar vid ändstoppen. När framänden är klar tar du bakänden.
- Nu kan du rulla in bilen utan att skada den. Köra på startmotorn gick ju inte i ditt fall, men att ställa ner bilen på plankor som går ända fram till garagetröskeln är ju en bra idé för att underlätta.

Putta på kan kanske familj, vänner och grannar hjälpa dig med, men om det är mycket uppför kan man skjuta på med en annan bil och en träbjälke "tvåtumtvå", eller 50 x 50 mm som det heter nu för tiden:

CX bogsering och påskjutning med trästång.JPG

För att det ska funka måste träbjälkens ändar vara urgröpta och så måste man sätta på lastspännarbandet runt alltihopa, dvs längs med bjälken och utanpå dragkulorna.
Sist jag skulle bli inpuffad i garaget på detta viset blev jag nervös :oops: över att inte kunna ha kontroll över läget (jag var ju tvungen att sitta vid ratten på den "herrelösa" bilen), men vi löste det genom att jag ringde till kompisens mobil medan han backade mot min bil. På så sätt kände jag att jag kunde "fjärrstyra" hans backande när min stora bil puttades in i mitt lilla garage.


Här finns beskrivning med bilder hur man lyfter en död CX: Att lyfta en nersjunken Citroën.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

Nu finns det en del att tänka på när det gäller att lyfta och palla en CX:

Lyfter du under domkraftfästena? I underkanten av tröskeln? Dvs på karossen?

Där ska du helst inte vara över huvud taget! Bara i yttersta nödfall - vid punktering ute på vägen t ex, alltså bara i de enstaka nödfall när du inte har tillgång till en riktig domkraft!

En CX ska inte alls lyftas i karossen!

Desssutom har CX en hjälpram som består av två längsgående tunnplåtsbalkar som hänger fritt under karossen. Dom får du ALDRIG lyfta i, och ALDRIG bilbesiktningen heller! ALDRIG NÅGONSIN! - då böjer dom sig och drar ihop framvagn och bakvagn så att hjulvinklar blir heltok.

Fram ska man bara lyfta under ytterändarna på den mycket starka framvagnsramen där framhjulen sitter fast:

CX lyftpunkter fram.jpg

Hur ställer man då både pallbockar och domkraft? Pallbockar (med träkloss i klykan) längst ut där pilarna är i figuren. Men man får INTE lyfta med domkraft mitt under framvagnsbalken - den tål inte 1000 kg last mitt på !!!!! Tyvärr har flera av mina CX:ar krökt framvagnsram :( av tidigare ägares dumhet med detta. Krökt framvansbalk ger både fel framvagnsvinklar och trångt för avgasröret :( .
Man kan lyfta med garagedomkraft under framvagnsramen om man lägger imellan en träbjälke med minst dimensionen 75x75 mm (gärna 105 cm lång) så att lasten fördelas ut mot framvagnsbalkens ändar. Tunnare bjälke ger permanenta skador (plastisk deformation), permanent böjning på framvagnsbalken.


Detta är ett utmärkt sätt, tjock bjälke för att lyfta (mitt under) och pallbockar ställs i ytterkanten:

CX front uppallad på bjälke.jpg

Vill man få loss bjälken (t ex för att återanvända den bak) kan man ställa pallbockarna utanför bjälkens ändar.


Och bak ska man lyfta:
- under bakvagnsramen,
- lådorna där fjädringscylindrarna ligger eller
- främre fästena för dragkroken.
Aldrig under karossen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickel den 25 nov 2017, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

Lycka till, och fråga gärna mer :D !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

En sak till:

Man får ALDRIG, ALDRIG, NÅGONSIN lyfta eller palla under en CX med hjälp av BÅDA främre domkraftfästena. De är nämligen placerade väldigt långt bak, så hela bilen riskerar att TIPPA ÖVER FRAMÅT :shock: :shock: :shock: !!!

Detta har hänt, flera gånger. På verkstad har en CX störtat i golvet från tvåpelarlyft och en medlem råkade ut för det hemma i garaget för bara ett par år sen. Han satt på golvet framför bilen, men som tur var slog bilens bakända i det ganska låga innertaket i garaget så att framåtstörtningen stoppades.

Citroën har givit ut ett varningsmeddelande om detta, men det var ju längesen. Jag har tänkt skriva om det i något välspritt forum, men inte blivit färdig än :roll: .

Hoppas många CX-ägare läser detta.

Det finns motåtgärder mot framåtstörtning:

- För det första är det ju ingen fara om man bara lyfter i ETT domkraftfäste, då står ju bilen på en stor "triangel" där andra sidans hjul är två punkter som är långt isär.

- Problemet uppkommer inte på Break och Prestige som är tyngre bak. Säkerligen inte heller på Athéna/CX20 som är mycket lättare fram (lättmetallmotor).

- Motåtgärd, när man är tvungen (tvåpelarlyften hos lackfirman eller rostskyddsbehandlaren har inte tillräckligt långa armar för att nå till framvagnsbalken, alltså väljs främre domkraftsfästena): Minska vikten fram, öka vikten bak: Flytta reservhjulet till bakluckan. Det lär räcka för att få marginal. Be dom köra liften mjukt, både uppåt och neråt.

Allra störst risk för övertippning är ju om man minskat vikten baktill, t ex demonterat bakhjulen. Sådant händer ju i våra garage ibland. Och då får man ABSOLUT INTE ha framdelen pallad under domkraftsfästena.

Jag vill ju att både ni och bilarna ska överleva :roll: !
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

Berätta gärna hur det går sen, med ditt lyftande och rullande :D !
Mickel

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2057
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Mickel skrev:
25 nov 2017, 19:18
En sak till:

Man får ALDRIG, ALDRIG, NÅGONSIN lyfta eller palla under en CX med hjälp av BÅDA främre domkraftfästena. De är nämligen placerade väldigt långt bak, så hela bilen riskerar att TIPPA ÖVER FRAMÅT :shock: :shock: :shock: !!!

Detta har hänt, flera gånger. På verkstad har en CX störtat i golvet från tvåpelarlyft och en medlem råkade ut för det hemma i garaget för bara ett par år sen. Han satt på golvet framför bilen, men som tur var slog bilens bakända i det ganska låga innertaket i garaget så att framåtstörtningen stoppades.

Citroën har givit ut ett varningsmeddelande om detta, men det var ju längesen. Jag har tänkt skriva om det i något välspritt forum, men inte blivit färdig än :roll: .

Hoppas många CX-ägare läser detta.

Det finns motåtgärder mot framåtstörtning:

- För det första är det ju ingen fara om man bara lyfter i ETT domkraftfäste, då står ju bilen på en stor "triangel" där andra sidans hjul är två punkter som är långt isär.

- Problemet uppkommer inte på Break och Prestige som är tyngre bak. Säkerligen inte heller på Athéna/CX20 som är mycket lättare fram (lättmetallmotor).

- Motåtgärd, när man är tvungen (tvåpelarlyften hos lackfirman eller rostskyddsbehandlaren har inte tillräckligt långa armar för att nå till framvagnsbalken, alltså väljs främre domkraftsfästena): Minska vikten fram, öka vikten bak: Flytta reservhjulet till bakluckan. Det lär räcka för att få marginal. Be dom köra liften mjukt, både uppåt och neråt.

Allra störst risk för övertippning är ju om man minskat vikten baktill, t ex demonterat bakhjulen. Sådant händer ju i våra garage ibland. Och då får man ABSOLUT INTE ha framdelen pallad under domkraftsfästena.

Jag vill ju att både ni och bilarna ska överleva :roll: !
Det här låter ju väldigt skrämmande och man börjar ju fundera på hur det är möjligt att den kan tippa över framåt.
Har du någon bild på var främre domkraftsfästet sitter? Har glömt hur det ser ut på CX och har ingen kvar i samlingen. :roll:
Och sen en bild på var ska man lyfta istället, sedan är ju instruktionen nästan klar. :)
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Lars H »

Man lyfter på främre domkraftsfästen men flyttar reservhjulet till skuffen innan man hissar upp
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7376
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av soso »

Full tank eller annat tungt skrot i bagaget hjälper nog också.

När det gäller det läckande DIRAVI så kan du nog få ordning på det genom Omega-kur om läckaget beror på hårdnade gummipackningar.

Men!

Du måste hälla i Omegan i varmkörd bil och direkt före en färd på åtminstone några timmar. Inte kvällen före, eller bara ta en tur runt kvarteret, då uteblir effekten. Direkt före långtur med varmkörd bil alltså. Gör gärna lite Citroëngympa direkt efter ihällning och emellanåt under turen och försök svänga extra mycket i ditt fall.

Jag gjorde så på min CX som hade en rejäl läcka från DIRAVI:n. Det rann alltså rätt ordentligt från där rattstången går in i servot vid sväng. Men det blev bra efter behandling! Möjligtvis lite fuktande i området sist jag kollade under, om det nu inte kommer från dassiga returledningar i samma region, men verkligen inget läckage längre. Fler har haft lika bra erfarenheter av det. Har också gjort det på en XM som småläckte från pump och tryckregulator. Den slutade också läcka efter en sådan kur. :K

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

Mikael Almfeldt skrev:
26 nov 2017, 16:39
Har du någon bild på var främre domkraftsfästet sitter?
Och sen en bild på var ska man lyfta istället

Citroëns första verkstadshandbok har en bild med pilar som visar lyftpunkter.

CX lyftpunkter sida serie 1 med uppskattad tyngdpunkt.JPG

Lyftpunkten B ska visa främre domkraftfästets placering, men tyvärr är det felritat. Verkligheten är mycket värre: Främre domkraftfästet sitter betydligt längre bak, nästan rakt nedanför backspegeln!

Man kan säga att denna bild visar var domkraftfästet BORDE ha suttit, men det hamnade ett par decimeter längre bak :shock: !

Jag har med rött lagt in ett område där jag tror att bilens tyngdpunkt ligger.


Förklaringen är i denna bok tydlig och föredömlig. Citroën har tydligt sagt att man INTE ska lyfta i domkraftfästet:

CX lyftpunkter sida serie 1 förklaring.JPG

- Tvåpelarlyft ska lyfta under E (främre tröskelhörn) och B1 (bakre domkraftfäste).
- Gaffellyft ska lyfta under E (främre tröskelhörn) och F (mitt under tröskeln).

Citroën säger alltså uttryckligen att man ska ALDRIG använda främre domkraftfästena när man lyfter mer än ena sidan av bilen, alltså bara vid hjulbyte (på en sida i taget).

Citroën visste alltså att tyngdpunkten låg innanför framdörren, och därför ska man inte lyfta under framdörren. Kombinationen E + B1 eller E + F var det enda som var tillåtet för att lyfta hela bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7773
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Min CX 20 Sedan 1983 har stått uppallad en tid, tre år

Inlägg av Mickel »

När vi kommer till manualen för serie 2 är bilden mer korrekt:

CX lyftpunkter sida serie 2 med uppskattad tyngdpunkt.JPG

Lyftpunkt A visar hur eländigt långt bak främre domkraftfästet sitter, ett par centimeter framför fästet till dörrbackspegeln :shock: !

Bilden visar också att tvåpelarlyft ska ha D (tröskelände) som främre lyftpunkt. Korrekt. Och viktigt!


Däremot har den nya manualen, som bannlyser all förklarande text, en mycket sämre förklaring:

CX lyftpunkter sida serie 2 förklaring.JPG

För läge A tillåter man alltså diverse domkrafter och pallbockar, men man skriver ingenstans att man bara får använda dem PÅ EN SIDA I TAGET. Redan 1985 hade alltså kunskapen (eller förmågan att beskriva) om faran att en CX kan tippa över försvunnit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"