Montera nytt innertak i bil med "limmat" tak

Allmänna frågor om ID/DS.
Anders H
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Montera nytt innertak i bil med "limmat" tak

Inläggav Anders H » 05 jun 2017, 08:56

Jag har en gång monterat nytt innertak i min bil med "skruvat" tak, vilket då skedde med taket avmonterat och liggande på ett bord. Nu undrar jag om någon kan dela med sig av erfarenheter/arbetsgång från montering av tak där arbetet måste ske inifrån kupén?
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor inkl. bromsackar DS. Lexia. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv
Medlem i SCK?: Nej

Re: Montera nytt innertak i bil med "limmat" tak

Inläggav Triad » 05 jun 2017, 10:39

När jag monterade mitt så blev jag förvånad över hur följsamt innertaket var. Min största fasa var att tyget skulle korva sig, men så var inte fallet.

Jag började bakifrån och jobbade mig fram.

Inköp riktigt lim, jag använde biltemas spraylim vilket är helt värdelöst. Nu väntar jag på att det ska släppa helt det som är kvar som sitter så jag kan limma det med riktigt lim.

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Hank » 06 jun 2017, 17:51

Tips på lim mottages tacksamt. Jag skulle önska ett lim som bara behövde strykas på ena ytan.
Någon skrev en gång att man skulle använda "badrumslim" men vad det är för en produkt har jag aldrig blivit klok på.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Kontakt:

Inläggav Razor » 06 jun 2017, 19:35

Tips på lim mottages tacksamt. Jag skulle önska ett lim som bara behövde strykas på ena ytan.
Någon skrev en gång att man skulle använda "badrumslim" men vad det är för en produkt har jag aldrig blivit klok på.
På CX-tak med pressad lump som innertaksmaterial har jag använt golvlim, Bostik köpt på någon bygghandel. Antar att det var avsett för någon plastmatta egentligen.
En av anledningarna till att tapetseraren rekommenderade golvlim framför spraylim var att lumpen suger åt sig så mycket att man lättare, och billigare, kan mätta taket genom att rolla ett lager först som får torka in. En padda har kanske ett annat innertak än lump, och behöver inte golvlim (av den anledningen iaf).
CX20 TRE -87, C5 III HDi 140hk Tourer -09, Peugeot 307 1,6 HDi -06

Användarvisningsbild
FEL
40 bar
40 bar

Inläggav FEL » 06 jun 2017, 19:48

Jag gjorde så att jag knöt snören i sargen under taket så att innertaket kunde vila strax under sin framtida plats.Jag började i mitten och arbetade mig sedan framåt omväxlande bakåt utifrån hur limmet torkade. På så sätt tycker jag att jag fick taket att ligga rätt så det inte hamnade snett samt att jag inte behövde sitta och vänta på att limmet skulle torka. Jag använde kontaktlim och limmade remsor på kanske 10 cm åt gången till dess att hela taket var på plats. Värst med hela processen var att sitta i kupén med ångorna från limmet stickande i näsan och eftersom kontaktlim ska torka ca 5 minuter innan man lägger ihop ytorna så tog det ju en stund. Får dock se om det blir kontaktlim nästa gång jag sätter upp ett innertak.
Fredrik E. Larsson
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.0 HDi -05, Citroën C6 V6 3.0 HDi -10

Användarvisningsbild
Hank
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Hank » 06 jun 2017, 21:28

Intressant metod. Vilken sorts kontaktlim använde du?
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Neimer
20 bar
20 bar

Inläggav Neimer » 08 jun 2017, 09:00

Vi monterade nytt innertak för 8-9 år sedan. Vill minnas att vi arbetade oss från mitten (i längdriktningen) och ut mot sidorna. Ev använde vi oss av tunna remsor av masonite för att hålla tyget på plats under torktiden. Minnet kanske sviker men känslan är att det var betydligt enklare att få montaget bra än vad vi trott. Limmet var någon typ av gult Casco? som vi köpte från Anders H och sitter lika bra idag. Använde för övrigt samma lim till huvisoleringen.
DSuper 1973
DSuper 1974
Volvo S80 2004
BMW 320D Touring 2010

Användarvisningsbild
FEL
40 bar
40 bar

Inläggav FEL » 11 jun 2017, 18:30

Jag tror att det var Casco kontaktlim på burk men det kan ha varit Biltemas också. Taket sitter fortfarande fast och nu är det drygt tio år sedan.
Fredrik E. Larsson
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.0 HDi -05, Citroën C6 V6 3.0 HDi -10

Användarvisningsbild
Ultras
20 bar
20 bar

Inläggav Ultras » 11 jun 2017, 20:34

prøv 3m lim på sprayboks. Biltema sin lim lukter i flere år..

Användarvisningsbild
pere
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav pere » 25 jun 2017, 07:49

Jag har bytt innertak vid två tillfällen. Jag börjar med att ta ut stolar och säte för att på så sätt få mera utrymme att utföra arbetet.Sedan märker jag ut mitten av taket, gör samma sak med tyget mäter och markerar mitten. Sedan täcker jag sargen/taklisten med gladpack för att skydda. När jag påstrukit lim insida tak och tyget av typ kontaktlim ( ej Biltemas, senaste bytet använde jag mig av 3 m, inköpt från Andes Hörberg) låter sedan limmet torka i minst 3 timmar.
Vid uppsättningen är vi två personer, börjar från mitten och arbetar lugnt och metodisk mot sidorna, använder en tapet utjämnare möjligen heter den något annat, jag för från mitten och mot kanterna direkt efter själva sättningen.
Detta har fungerar perfekt för mig. :D Lycka till, man blir glad när det är klar. :D
DS 21-Pallas Hlåda -69./ DS 21-IEH Pallas -70./Acadiane -79./2CV6 Speciale -89./
C6 V6 3,0 HDi Exclusive-12./C4 Cactus Pure Teck 82 feel -16.
SCK medlemsnummer 6763

broddstorp
20 bar
20 bar

Inläggav broddstorp » 11 jul 2017, 22:32

Många råd:-) Använde själv våtrumslim, håller än efter 25 år. Ut med stolar och baksäte. Markera mitt som sagts. Gjorde sedan jobbet i, tror jag, 9 eller 12 etapper. Verktyg: tjckt skumgummi modell soffplymå c:a 50x50 cm, kraftig spånplatta samma dimension, bräda lämplig längd golv till tak, ett gäng plankstumpar som mellanlägg. Stryk på våtlimmet på taket med början i en första central kvadrat 50x50. Lägg tyget på plymån med spånplattan under, lyft och pressa mot taktet, staga med brädan som ställs aningen snett så att den kan pressa uppåt genom att rätas. Första kvadranten är förstås kritisk fr a orienteringsmässigt så att man inte hamnar lite snett. Låt torka över natt. Resterande kvadranter blir sedan betydligt enklare. Metoden är snabb men kräver en vecka, om ni fattar... Sargen går f ö att ta bort, sitter bara klämd över falsen. Passa på att rengöra. /Göran
----------
ID 19 -63, DS 21 IEH -70, DSuper5 -73, GS 1220 -74, BX16 -90, Xantia -99, C5 Break -03, Terrier -58

Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"