Bensinslang, råd

Allmänna frågor om ID/DS.
broddstorp
20 bar
20 bar
Inlägg: 360
Blev medlem: 20 nov 2003, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norra Sandsjö

Bensinslang, råd

Inlägg av broddstorp »

Införningen i tanken: Tycker lösningen på senare modeller är jobbig. Alltså principen med inre nylonslang som tätas med gummislang. På ie är det dessutom tryck på returen. Jag har så svårt att få det supertätt. En aning svettning och hela kup^en stinker. Bensinlukt är väl det äckligaste och mest bilsjukframkallande som finns. Hur gör ni i dessa tider av global gummiinkompetens, tycks ju inte finnas någon enda som kan göra gummi som förr? Att köpa nytillverkat för just ds gör jag inte, då är det torrsprucket inom 1-2 år utan undantag i min erfarenhet. Slangen över nylonröret bör ju vara smidig, dvs utan kord. Vad rekommenderar ni? Kanske krympslang?
----------
ID 19 -63, DS 21 IEH -70, GS 1220 -74, BX16 -90, C8 -03, Terrier -58

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Bensinslang, råd

Inlägg av soso »

Nä, verkligen kasst med nyproducerat gummi till paddasaker. Bättre att spara på begagnat om det är helt.

Borde väl finnas någon slangfirma som kan ta fram rätt dimension i rätt kvalitet. Sök upp någon som gör industriella saker eller till jordbruksmaskiner. De brukar inte sälja kinaskräp i vart fall.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Bensinslang, råd

Inlägg av Lars H »

Allt gummi till Citroëner tillverkades i en egen fabrik under paddaeran och en bit in på CX i alla fall.
Där gällde kvalitet kvalitet kvalitet.
I i ena änden kom rågummi och ut i andra, Dörrlister, fjäderdonsdamasker och andra prylar. Nu är det nog mest plast.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

dankri
20 bar
20 bar
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 jan 2005, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: Bensinslang, råd

Inlägg av dankri »

Kolla med Kuntze o Co i Stockholm!
Jag har köpt en del gummilister, mm från dem tidigare. Bla till det övre, stora "tanklocket" ovan bensintanken.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"