Delar i allmänhet och injection i synnerhet - 20 år senare

Allmänna frågor om ID/DS.
Magnus Henriksson
10 bar
10 bar
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 apr 2003, 19:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Estonia

Delar i allmänhet och injection i synnerhet - 20 år senare

Inlägg av Magnus Henriksson »

Ska försöka återuppta världens mest utdragna Drenovering, min 21 IE som jag ägt i trettio år. De senaste ungefär nitton åren kom det ett liv emellan men nu börjar det kunna finnas möjlighet att göra något med den, även om det kommer att bli lågt tempo även framöver. Planen är att plocka på så mycket som möjligt av det som blev liggande i lådor senast det begav sig, göra en uppstart med iakttagande av alla försiktighetsåtgärder och sedan utvärdera vad som behöver göras med mekanik och el. Ett minimum blir väl att byta all slang som går att byta. Särskilt i insprutningen, men även i hydrauliken och på andra ställen. Jag har tagit sikte på http://www.salvadsie.fr/ som har en artikel om att väcka liv i gamla insprutare som känns vettig.

En gång i tiden hade jag tvärkoll på reservdelsmarknaden, men nu vet jag ingenting längre. Var är det bäst att handla IE delar? Dirk Sassen har en del men det är ju långt ifrån allt som finns där, och det kanske finns andra som är bättre? Språk är inga problem, vi hanterar tyska och franska i familjen.
Magnus H, Tallinn-Stockholm DS 21 IE H 1970, C4 110 HDi, 2008

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Delar i allmänhet och injection i synnerhet - 20 år senare

Inlägg av Gelgamesh »

Var ju en stund sen för mig också men ett par saker kommer jag vart fall ihåg reservdelsmässigt:

-Spridarna kan ha bäckat igen och då är det kul att veta att BMW 3.0i / CSI samt Volvo 140GL & 164E har samma spridare

-98% säker på att de små tätningarna till spridarna (då) var okej från Volvo , igen 140GL+164E

-100% säker på att spridarnas kontakthanar i kabelstam finns på bromsvätskelocket på diverse VAG-bilar 80/90-tal.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

DS-Reval
5 bar
5 bar
Inlägg: 68
Blev medlem: 24 maj 2005, 16:23
Medlem i SCK?: Nej

Re: Delar i allmänhet och injection i synnerhet - 20 år senare

Inlägg av DS-Reval »

Lycka till! Ska bli spännanda att följa :D

Bosch Classic till injectiondelar: http://www.bosch-classic.com/en/interne ... dukte.html

dankri
20 bar
20 bar
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 jan 2005, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: Delar i allmänhet och injection i synnerhet - 20 år senare

Inlägg av dankri »

Mycket roligt Magnus!
Kul om ännu en DS Injection kunde komma ut på vägarna!

Själv kör jag min DS 23 IE som "bruksbil" året runt, och det är härligt, kan jag tala om! Finns inget bättre!
Har för övrigt snart ägt henne i 30 år också (nästa år)!

När det gäller IE har jag inte mycket att komma med, annat än att firma Electrocenter i Stenungsund (0303-840 15) är en bra Bosch-verkstad som också hjälpt mig mycket med el och elektronik. De har bland annat tillgång till det här unika testinstrumentet för D-Jetronic (som DS har).

Lycka Till!


Dan Kristensson
Göteborg

"Hellre höga fjädringsprestanda än höga motorprestanda"

dankri
20 bar
20 bar
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 jan 2005, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: Delar i allmänhet och injection i synnerhet - 20 år senare

Inlägg av dankri »

Ett PS:

Jag tror nog att Der Franzose (www.franzose.de) har mycket mer IE-delar än Sassen. Har själv köpt en hel del från Franzose. Du kan även kolla på Classic parts i England.


DS 23

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - Allmänna frågor"